Gå til innhold

Kornete bilder med Fujifilm Finepix F450


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har et F450 kamera som jeg har brukt i ca. 1 måned nå, men jeg syns ikke bildene lever opp til forventningene. Jeg syns bildene blir kornete liksom, og kanskje noe uklar i mange sammenhenger.

 

Jeg har Olympus og Fujifilm, begge 128 MB, minnebrikker og får samme resultat med dem.

 

Er det noen andre som har opplevd dette og er det noe jeg kan gjøre med det ?

 

Takker for svar !

 

Hilsen

PunkerGompen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tålmodighed er en dyd....

 

Det er svært ud fra det du skriver at finde frem til problemet, men mit bedste bud på de uskarpe billeder er at du i godt lys bruger for lange lukkertider og at kameraet derfor ikke kan holdes roligt på hånden og at støjen derimod skyldes at iso er for høj i dårlig belysning.

Dette er nok de mest almindelige problemer med kompaktkameraer, men vedlæg gerne nogle billeder, så er det nemmere at hjælpe :)

Lenke til kommentar

Det varierer litt. Har tatt bilder når det er sol, og da blir det ganske bra bilder. Har også tatt noen bilder i dagslys, men med overskyet vær, da er resultatene sånn hipp som happ (?)

 

Jeg kan jo ikke bare ta bilder under sånne forhold. Mesteparten av bildene blir tatt innendørs i forskjellige anledninger...

 

Har lekt meg litt med å stille inn verdier manuelt, og får forskjellige resultater. Det virker som om kameraet etterstreber å ta bilde av det som er i fokus. Det som er rundt blir veldig "kornete" og noen ganger blir alt bare helt feil.

 

Er dette noe man må leve med med dette kameraet ?

 

Var faktisk mer fornøyd med Fujifilm Finepix F304 (men det ble stjålet..)

 

PG

Endret av PunkerGompen
Lenke til kommentar
hehe...ble litt utolmodig ja :-)

 

Legger ved et bilde som helt klart viser hva jeg mener. Får veldig mange slike bilder. Har kameraet innstilt på "auto" for det meste...

 

Takker for svar!

 

PG

Ser du har tatt dette med manuelle instillinger og brukt iso 400.... Da blir det gjerne litt støy.

 

F828

Lenke til kommentar
Ser du har tatt dette med manuelle instillinger og brukt iso 400.... Da blir det gjerne litt støy.

 

F828

Hvordan kan du se det ?

 

Det bildet er faktisk tatt med alle "default" innstillinger, altså AUTO på alt sammen.

 

PS! Det bildet er tatt om kvelden/natta!

 

Av en eller annen grunn klarer jeg ikke å ta bilder innendørs uten at de blir kornete. Det er irriterende når man skal presentere bildene på web eller annen skjerm.

 

Legger ved et bilde som er tatt ut på en kald solskinnsdag...det er iallefall bra kvalitet...men det er ikke alltid sol der man tar bilder...

 

Når man fremkaller bildene, så kommer ikke det kornete utseendet så godt frem...

 

Huff...vurderer å gå tilbake å se om man kan få bytta kameraet i et annet :-(

 

/PG

post-28-1108667527_thumb.jpg

Endret av PunkerGompen
Lenke til kommentar
Av en eller annen grunn klarer jeg ikke å ta bilder innendørs uten at de blir kornete. Det er irriterende når man skal presentere bildene på web eller annen skjerm.
Alle kamera sliter i dålig lys. Du må enten ha en ekstern blitz eller et Canon 20D med et f/1,4 objektiv for å ta bilder i dårlig lys.

 

Alternativt kan du bruke lange lukkertider og stativ. Det finnes ingen enkle løsninger.

Lenke til kommentar

Manuelt trodde jeg fordi ISO var 400. Det ser ut som om det kun er mulig med ISO 100 på auto, men det er sikkert feil....

 

Når du tar bilder på "automatikk" og du tar bilder som er litt mørke eller i dunkel belysning, vil automatikken skru opp ISOèn. Og høyere iso betyr mer støy i bildene. Mer korn som du ser i det ene du har lagt ut her. Her kan du kompromitere ved å la det skru opp isoèn når det ikke er livsviktig med klare bilder som glass. Så kan du sette iso manuelt lavt og heller bruke stativ om bildekvaliteten er viktig. Dette med støy på høy iso finner du på alle kameraer i kompaktklassen. Så det hjelper nok lite til moderat å bytte kamera dessverre.

 

F828

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...