Gå til innhold

Hvordan "Safely Remove" SATA disk i Windows XP


Anbefalte innlegg

Går det an å bruke "Safely Remove" på en SATA harddisk i Windows XP, på samme måte som for eksterne USBdisker osv.?

 

Jeg får ikke opp dette automatisk under safely remove hardware, men har altså en SATAdisk jeg gjerne skulle nappet strømforsyningen på iblant. Finnes det andre måter og unmounte SATA disker på?

 

SATA skal jo støtte hotswap, men finner svært lite informasjon om dette... Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De jeg har hørt om som får slå av hardisken får gjort det gjennom "safly remove hardware" snarveien. Selv får jeg kun opp dvd brenneren min der.

Tror det er de få hardisker som støtter hotswap foreløpig og min seagate 7200.8 støtter det iallefall ikke.

 

Du må også huske på at det kun er SATA2 som støtter hotswap, ikke SATA1.

 

mvh.

Valentino

Lenke til kommentar

Hmm...

 

Den innebygde kontrolleren er vel en Intel-kontroller. Etter å ha lest ørten PDF'er fra Intel, ser det ut til at den IKKE støtter, som de skriver:

"the ICH5 SATA host controller does not support surprise (removal of a SATA device while transactions are active on the SATA bus) device removals."

 

Promise's kontroller (kontroller nr2 som går via den trege PCi-bussen", Promise 20378 støtter derimot hot-swap.

Lenke til kommentar
De jeg har hørt om som får slå av hardisken får gjort det gjennom "safly remove hardware" snarveien. Selv får jeg kun opp dvd brenneren min der.

Tror det er de få hardisker som støtter hotswap foreløpig og min seagate 7200.8 støtter det iallefall ikke.

 

Du må også huske på at det kun er SATA2 som støtter hotswap, ikke SATA1.

 

mvh.

Valentino

Både S-ATA1 og 2 støtter hot-swap.

Da S-ATA1 ble lansert var dette en av de få "key-features" S-ATA hadde kontra P-ATA.

Lenke til kommentar
kan jeg få spørre hvorfor det er viktig for deg? :)

Fordi disken bråker, og jeg har planer om å koble på en bryter for å slå den av og på når det passer meg..

 

Dvs. jeg skal koble den på en mikrokontroller som kan styre litt av hvert annet også, bla. slå av og på pc'en over nettverk, slik at jeg kan slå på maskinen når jeg skal bruke Remote Desktop fra et annet sted (bruke mindre strøm).

Lenke til kommentar
Både S-ATA1 og 2 støtter hot-swap.

Da S-ATA1 ble lansert var dette en av de få "key-features" S-ATA hadde kontra P-ATA.

Jeg gikk ut fra at SATA ikke støttet hot swapping i utgangsunktet på grunn av det som står i SATA guiden:

 

SATA II

Er en utvidelse av SATA 1.0 spesifikasjonene og setter blant annet standarden for:

   

          Hot Plugging (Presence Detect) dvs. fra og tilkobling av enheter mens PC’en står på.

 

Så jeg har tatt feil da jeg har gått utifra at det ikke var støttet i utgangspunktet?

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...