Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

For varmt i kabinettet


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Nå nylig påstår Sisoft Sandra at hovedkortet i min Barebone sn45g er for varmt, tempen ligger rundt 51 grader etter spilling o.l. I vanlig drift ligger tempen på et helt normalt nivå.

De eneste modifikasjonene som er gjort med PCen nylig er at jeg innstallerte ny RAM (1024mb PC3200 Twinmos), kan dette ha noe å si for tempen på hovedkortet?

 

Jeg setter pris på all hjelp og tips jeg kan få - er det noe jeg kan gjøre for å få tempen ned?

 

Fredrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sandra gir meg beskjed om at "motherboard is to hot", CPUen holder normal temperatur. Noen videre forklaring på hva Sandra mener får jeg ikke, går derfor ut at tempen i selve kabinettet har blitt for høyt. Tempen lå vel for øvrig på 40+ før skifte av RAM.

Lenke til kommentar

Det er det bare å drite i, 50 grader i en Shuttle er ingenting, Sandra er vant til store kabinetter med masse luft.

 

Ellers så synes jeg det var veldig rart at det å putte inn ei brikke til skulle få opp tempen såpass, det er klart ei rambrikke suger litt strøm, men at det skulle øke med 10 grader, nei det var litt mye.

 

Har du fortsatt angst, kjøp deg et kabinett mesh, da tenker jeg Sandra blir fornøid :)

Lenke til kommentar

Først av alt: Takker for all hjelp!

Det er jo betryggende å høre at 50 grader ikke har noen betydning i en Shuttle, fikk jo bare litt hetta da jeg så advarselen fra Sandra sånn rent tilfeldig. Har ikke hatt barebone så lenge og har tydeligvis en del å lære. Så lenge ingen komponenter tar skade så skal jeg drite i Sandra som du sier.

Er det noen av dere som forresten vet hvor grensa går for høye temperaturer for CPU etc. før noe blir skadet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Er det noen av dere som forresten vet hvor grensa går for høye temperaturer for CPU etc. før noe blir skadet?

Er ikke helt sikker på det, men det er mulig å stille inn i BIOS at maskinen skal slå seg av om cpu når en faretruende temperatur.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt ca 80 grader jevnt over i kabinettet, samt et PSU som passerte 90 grader, da ble det lagt inn en restart :)

 

Komplett mente dette var akseptabele temperaturer, da returen min ikke gikk igjennom,men jeg kjøpte meg et nytt PSU og et mesh kabinett , og vips var det vettu' temperaturer.

 

Ifølge Shuttle skulle ikke temperaturer under 80 grader være noe problem på PSU, og AMD prosessorer orker som kjent glatt det samme, selv om anbefalt temp på CPU kanskje er under 60-65.

Lenke til kommentar
Først av alt: Takker for all hjelp!

Det er jo betryggende å høre at 50 grader ikke har noen betydning i en Shuttle, fikk jo bare litt hetta da jeg så advarselen fra Sandra sånn rent tilfeldig. Har ikke hatt barebone så lenge og har tydeligvis en del å lære. Så lenge ingen komponenter tar skade så skal jeg drite i Sandra som du sier.

Er det noen av dere som forresten vet hvor grensa går for høye temperaturer for CPU etc. før noe blir skadet?

Du kan trygt drite i Sandra sitt tullesnakk om høye temp. Som nevnt tidligere så er ikke 50 grader i en barebone noe å pese om. Ingen datakomponenter som skal ta kvelden allerede ved 50 grader, da blir det i få fall en garantisak.

 

Se bort i fra det Sandra sier, og kos deg med den nye minnebrikken.

Lenke til kommentar

Hei igjen og takk for all hjelp dere har gitt meg!

Jeg har i det siste testet maskinen på full guffe der jeg har brukt spill som virkelig har belastet systemet. Jeg fikk presset CPUen opp i 56 grader og hovedkortet havnet på 54 grader, disse tempene gikk så og si umiddelbart ned etter at jeg sluttet å spille ("idle" i vanlig romtemp. ligger verdiene på 48 og 44 grader...) Konklusjonen blir vel at jeg ennå betrakter barebonen min som frisk og rask :!:

 

Ellers så jeg at en av dere anbefalte meg å skifte vifte, hva slags vifte anbefaler du/dere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...