Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Treg 2. gir på Passat (kald motor)


Anbefalte innlegg

Jeg har en VW Passat 96-mod st.v Court som er litt treg å få i 2. giret.

De andre girene går helt fint.

Dette gjelder kunn når bilen er kald, etter 1 mils kjøring er den grei.

Har selv tenkt at det kan være gir overføringen.

Er ikke det Wire??

Kan det være kondens i Wiren(e)?

Synes det da er litt rart at de andre girene ikke er slik...

 

Noen som har erfart det samme eller kan komme med tips

om mulig årsak???

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med forrige der, det kan tenkes at det er slitasje. Mange bruker dessverre girstangen som et spett og dermed blir det for mye maktbruk, og inngangen til 2. gir er alltid det som er mest utsatt. En skal ikke bruke mer kraft enn absolutt nødvendig når en girer, og når bilene begynner å rulle noen mil får en dette problemet. Sier ikke at du bruker for mye makt, men har du hatt bilen siden den var ny er du nok litt skyldig der:) I tillegg så er ikke de kassene der helt av de sterkeste. Må nok bare leve med det, kan jo skifte olje på kassa, men du kan nok dessverre ikke forvente det helt store...

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Kan prøve å smøre opp overførings stagene, men som de over sier det er nok enten synkroniseringsringen der det er noen små knotter som skyves frem og tilbake hver gang man girer, eller wiren, de kan ruste inni av kondens og med is der det er rust i tillegg kan det gå tregt.

 

Lamellplaten på passaten til gamlingen eksploderte og ble bare støv en gang girkassen hans hadde vert treg en stund. Lurt å få sånne ting ordnet før du plutselig står midt i lyskrysset i rushen og ikke kommer deg en meter :p

Lenke til kommentar

Grunnen til at den blir grei etter ca 10 min kan jo være at da har oljen blitt varmere. Noen mente at synkroniseringsringen var dårlig, tyder litt på dette da.

 

Få gjerne en second-opinion på et annet verksted før du snakker med de som solgte bilen. De vil kanskje bare bagatellisere feilen..

Endret av aurstad
Lenke til kommentar

Lurt å få en annen mening på et verksted, men realistisk sett er ikke dette noen uvanlig greie på VW, de tåler rett og slett ikke fullt så mye som andre produsenter. Sjekk det opp, og om mulig krev det utbedret, men det lukter normal slitasje på synk.ringene...

Lenke til kommentar

Prøv å bytt til en bedre girolje, det er mye billigere og kan

løse problemet ditt (har vært borti at en bil kan være umulig

å få i gir pga dårlig girolje, det løste seg med automatkasseolje

da det stilles hardere krav til automatkasseolje en normal girolje)

det er nå verdt et forsøk iværtfall, å reparer en girkasse er dyrt.

Lenke til kommentar
Tusen takk for svar/råd!!!

Har tenkt å gjøre som dere sier.

Få ett annet verksted til å gå over bilen, få papir på feiler/mangler

og klage til de som solgte meg bilen.

NAF har jo noe de kaller garantiutløpstest. Jeg tok denne. De sjekker alt på bilen, og du får gode papirer å vise forhandleren.

Lenke til kommentar

Var inn-om ett VAG verksted igår og forhørte meg.

Han hadde ikke noe tro på at det var sync ringene som hadde fått det,

siden det ikke er noen skrape lyd under giringen.

 

Han mente det kunne være giroverføringen.

Kunne også være lurt å bytte olje mente han.

 

 

Glemte å spørre han hvor giroverføringen satt.

Er det en slik sak i girboksen?

 

Var over (under) 10 minus den dagen.

Å det var nesten håpløst å få den i 2. giret.

Merket meg en ting at det gikk greit å gire når bilen sto i ro.

Det er når den begynner å "trille" at problemmet oppstår.

 

Noen av dere som har blitt noe klokere??

Ikke jeg i hvertfall :no:

Hjelp!!!

Lenke til kommentar

Hadde ikke tatt det der for god fiak akkurat, men heller tatt bilen til NAF for en god kontroll. Uansett så er dette altfor tidlig etter min mening, men det er ikke helt uvanlig for mange europeiske biler. Sjekk med NAF, det er det smarteste...

Lenke til kommentar

Hadde ikke tatt det der for god fisk akkurat, men heller tatt bilen til NAF for en god kontroll. Uansett så er dette altfor tidlig etter min mening, men det er ikke helt uvanlig for mange europeiske biler. Sjekk med NAF, det er det smarteste... Og forresten, hva i alle dager tenker zandro på når du dytter aut. olje på en manuell kasse??? Håper du ikke leste tråden skikkelig;)

Lenke til kommentar
Hadde ikke tatt det der for god fisk akkurat, men heller tatt bilen til NAF for en god kontroll. Uansett så er dette altfor tidlig etter min mening, men det er ikke helt uvanlig for mange europeiske biler. Sjekk med NAF, det er det smarteste... Og forresten, hva i alle dager tenker zandro på når du dytter aut. olje på en manuell kasse??? Håper du ikke leste tråden skikkelig;)

Og hvor er den delen der du forteller hvorfor det ikke er lurt?

Lenke til kommentar

Husk at du uansett har to års reklamasjonsrett på bruktbil! De tre månedene med garanti du har fått fra selger skal gi deg mer enn det reklamasjonsretten gir ellers kan det ikke kalles garanti hvis jeg husker rett. På forbrukerportalen.no står det ganske mye du kan slå i bordet med skulle det være noe tull med bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...