Gå til innhold

Mangler GB og lurer på partisjonering?


TrineM

Anbefalte innlegg

Hei

 

Er litt nybegynner ang. dette med bygging av pc og installering osv, derfor har jeg noen spørsmål:

 

1. Har en SATA harddisk på 160 GB, men får bare ut 131 GB? Hvorfor?

 

2. Ved partisjonering, hva anbefales som beste løsning? Bør ha OS som en egen partisjon, men hvor stor bør den være? Og når jeg installerer programmer, må disse legges på samme partisjon som OS for at de skal fungere eller kan de legges på en egen partisjon?

 

3. Trenger jeg å koble til RAID-funksjonen i BIOS når jeg kun har én SATA-disk på 160 GB? Gjelder ikke denne funksjonen kun for IDE-harddisker?

For nå har jeg nemlig valgt enabled på RAID i BIOS. Når jeg nå starter maskina og trykker del for å komme inn i BIOS, kommer jeg ikke inn, men får beskjed om å trykke F10 for å ordne innstillinger med RAID.

 

Har ikke installert XP enda.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmmm... etter å ha lest diverse guider har jeg finni ut at det beste løsningen for meg vil bli:

 

Filsystem: NTFS (med tanke på at jeg kan bytte til XP PRO senere og installere flere disker senere)

 

10 GB - OS

60 GB - Programmer

90 GB - Filer, data: Musikk, bilder, dokumenter...

 

eller denne metoden:

 

1. lage en partisjon for OS + service packs(10 GB, eller mer...)

2. Partisjonere resten av disken

 

Men vet fremdeles ikke hvorfor jeg kun får ut 131 GB av min 160 GB disk?

Kan noen svare meg på det???

 

Blir veldig glad da :!:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Hadde du giddet å lest tråden som heter "manglende harddiskplass" under lagringsmedier, som jeg ga deg, så hadde du sett at du må ha SP2 eller et registerhack for å få resten av plassen.

Lenke til kommentar
1. lage en partisjon for OS + service packs(10 GB, eller mer...)

2. Partisjonere resten av disken

 

Høres ut som en slagplan det.

 

Men vet fremdeles ikke hvorfor jeg kun får ut 131 GB av min 160 GB disk?

Kan noen svare meg på det???

 

Blir veldig glad da :!:

 

Det må du nesten spørre Microsoft om. Det er rett og slett bare Windows som i utgangspunktet ikke har støtte for det. SP1 eller SP2 skal være nok til å fikse det, men hvis ikke får du prøve deg på registerverdien. Alt står i den tråden det refereres til, du får heller spørre i den hvis denne blir stengt.

Lenke til kommentar
Hadde du giddet å lest tråden som heter "manglende harddiskplass" under lagringsmedier, som jeg ga deg, så hadde du sett at du må ha SP2 eller et registerhack for å få resten av plassen.

Det holder med ServicePack1, den inneholder registernøkkelen som gjør at Windows finner resten av disken. Registernøkkelen kan også lastes ned utenom SP1 og SP2. Bruk da linken i tråden "Manglende plass på harddisken" under "lagringsmedier"-

 

Når man har gjort dette så må må man fortsatt gjøre en ting til: Gå inn i windows' "disk management" og opprette en partisjon i det ledige området på disken. Man får altså ikke utvidet f.eks C: med den tapte plassen. Hvis man vil det må man bruke 3.parts programvare som f.eks Partition Magic (koster penger).

 

Edit: Man kan også slette partisjonen(e) på disken for så og opprette de partisjonstørrelsene man vil. F.eks slette 131GB-partisjonen og opprette en ny partisjon på 160GB. (NB. Husk at windows regner GB feil så bli ikke skremt av at windows bare viser ca 149 "GB". 149 "Windows-GB" er nemlig det samme som 160 ekte GB.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...