Gå til innhold

Hvordan fordele diskene (primary/slave)?


tjvaboe

Anbefalte innlegg

Jeg har to IDE harddisker på hhv. 120 GB (2MB Cache) og en ny på 200 GB (8MB Cache).

 

Er usikker på hvilken disk jeg bør bruke til primary og hvilken jeg bør bruker som slave.

 

Dvs, tanken min var å bruke 200GB-en som primary hvor jeg kjørte WinXP, men så har lest hovedtråden som omhandler >127GB problematikken her i formumet.

 

Grunnen til at jeg ville bruke 200GB som winXP-disk er at den har 8MB Cache, og håper på den måten at pc-en vil gå raskere.

 

Det jeg evnt er redd for er: Dersom jeg setter opp 200GB som hoveddisk, deler den inn i to partisjoner på f.eks. 100GB (med winXP) og 100GB (til backup data), samt den andre disken på 120 GB til diverse lagring. Så bestemmer jeg meg for å reinstallere windows.

 

Vil jeg da miste de 100GB med backup data pga at WinXP blir installert uten ServicePacks før jeg får kjørt Windows Update, og dermed ender opp med å miste disse 100 GB med backup pga at windows ikke finner hele disken med det første? (Pga adresseringsproblemet)

 

Fint hvis noen som har noen tips om dette, eller har vært i liknende situasjon selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

primary master bør være den raskeste, altså 200 GB (8MB Cache) disken din

 

 

helt øverst på her(på lagringsmedier) finner du en enkel måte å fikse problemet med 127gb, som også kan komme hvis du setter den som slave...

 

 

edit: velkommen til forumet forresten :thumbup:

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Harddisker som skal snakke med hverandre bør stå på forskjellige kanaler, så det lureste er kanskje å sette din andre HD som secondary master, og så sette cd-drevet som slave.

 

Dette er fordi det ikke kan skrives til og leses fra samme kabel samtidig. Det vil si at når en enhet sender noe, må den vente til den andre enheten har lest seg ferdig før den kan sende mer.

 

Ellers blir det en sann glede når S-ATA har hele markedet, sånn at vi slipper dette tullet :D

Endret av aschj
Lenke til kommentar

Men er det disker større enn 127GB eller partisjoner større enn 127GB winXP ikke takler uten ServicePacks (LBA fix)?

 

Har litt spesielt system på PC-en her ser dere. Er sånn HP-pc med ferdiginstiallert windows. Slik at jeg har en DVD jeg kjører og så legges windows inn samtidig med alle driverne som er spesifikke for min pc, derfor kan NLite virke litt skummelt.

 

Dersom jeg skjuler partisjonen på 100GB med backup i PartitonMagic. Så reinstallerer windows, så oppdaterer med Servicepacks, og så henter frem igjen partisjonen jeg hadde gjemt. Tror dere dataene er i god behold etterpå da?

Lenke til kommentar
Men er det disker større enn 127GB eller partisjoner større enn 127GB winXP ikke takler uten ServicePacks (LBA fix)?

 

Har litt spesielt system på PC-en her ser dere. Er sånn HP-pc med ferdiginstiallert windows. Slik at jeg har en DVD jeg kjører og så legges windows inn samtidig med alle driverne som er spesifikke for min pc, derfor kan NLite virke litt skummelt.

 

Dersom jeg skjuler partisjonen på 100GB med backup i PartitonMagic. Så reinstallerer windows, så oppdaterer med Servicepacks, og så henter frem igjen partisjonen jeg hadde gjemt. Tror dere dataene er i god behold etterpå da?

Hva med å bare legge inn en vanlig windows?

 

Hente ned drivere som sikkert er nyere enn de som fulgte med når du kjøpte maskinen uansett, det vil jo løse mye av det tullet du snakker om der

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...