Gå til innhold

ATI drivere i kommersielle distro-typer


Anbefalte innlegg

Heisann. Spørsmål fra newbie:

 

Vil ATI-drivere i kommersielle distro-typer virke ok, eller er dette de samme driverne som kan lastes ned fra ATI sin hjemmeside?

 

Jeg vurderer å kjøpe Mandrake 10.1 powerpack (ca 800 kr) for enkelt å få tilgang til kommersielle ting og tang. Samtidig støtter jeg en god sak. :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann. Spørsmål fra newbie:

 

Vil ATI-drivere i kommersielle distro-typer virke ok, eller er dette de samme driverne som kan lastes ned fra ATI sin hjemmeside?

 

Jeg vurderer å kjøpe Mandrake 10.1 powerpack (ca 800 kr) for enkelt å få tilgang til kommersielle ting og tang. Samtidig støtter jeg en god sak.  :w00t:

Det er de samme driverne.

 

ATIs drivere følger ikke med Mandrake 10.1.

Endret av Gimper
Lenke til kommentar
Heisann. Spørsmål fra newbie:

 

Vil ATI-drivere i kommersielle distro-typer virke ok, eller er dette de samme driverne som kan lastes ned fra ATI sin hjemmeside?

 

Jeg vurderer å kjøpe Mandrake 10.1 powerpack (ca 800 kr) for enkelt å få tilgang til kommersielle ting og tang. Samtidig støtter jeg en god sak.  :w00t:

Det er de samme driverne.

 

ATIs drivere følger ikke med Mandrake 10.1.

http://store.mandrakesoft.com/product_info...bf42123ac6bb4a0

 

"It includes commercial software (Flash/Java plugins, JDK, etc.) and non-free drivers (Nvidia and ATI video cards) with an auto installation system."

Lenke til kommentar
Det er de gamle, åpne, men dårlige, driverne, ikke de nye.

Hvor har du dette ifra? Finner ikke noe sted på 'powerpack' siden som sier at det er "de gamle, åpne, dårlige driverene". Tvertimot når det står at den inkluderer ATI og NVIDIA drivere som kommersiell programmvare, så vil jeg tro at det er nyere ikke-åpne driverene med relativt grei opengl støtte.

Endret av dvj
Lenke til kommentar
Det er de gamle, åpne, men dårlige, driverne, ikke de nye.

Hvor har du dette ifra? Finner ikke noe sted på 'powerpack' siden som sier at det er "de gamle, åpne, dårlige driverene". Tvertimot når det står at den inkluderer ATI og NVIDIA drivere som kommersiell programmvare, så vil jeg tro at det er nyere ikke-åpne driverene med relativt grei opengl støtte.

Mandrake Official 10.1 er fra før de nye driverne ble sluppet, og de endrer ikke stable-versjoner sånn helt uten videre.

Lenke til kommentar
ubuntu får dem i kommende versjon.

Seriøst? Det er jo leit om Ubuntu skal forlate prinsippene sine slik. Om man leser Ubuntus forside, skulle man ikke tro at ufrie drivere er noe man ønsker å ha med.

 

den er ute i april. *vente, vente* bruker de gamle nå. funker greit, men nå spiller jeg ikke veldig mye. orker ikke stresse med dem selv.

Jeg vil absolutt anbefale å bruke de frie driverne, spesielt siden du ikke spiller så mye.

Lenke til kommentar
ubuntu får dem i kommende versjon.

Seriøst? Det er jo leit om Ubuntu skal forlate prinsippene sine slik. Om man leser Ubuntus forside, skulle man ikke tro at ufrie drivere er noe man ønsker å ha med.

 

den er ute i april. *vente, vente* bruker de gamle nå. funker greit, men nå spiller jeg ikke veldig mye. orker ikke stresse med dem selv.

Jeg vil absolutt anbefale å bruke de frie driverne, spesielt siden du ikke spiller så mye.

ubuntu har som eks. debian og andre en sann non-free sak. der ligger både nvida og ati drivere.

 

grunnen til at en del folk velger ati drivere er tv ut og dual monitor.

Lenke til kommentar

ATI har nettopp (for første gang) sluppet 64-bit driver også, kan være interessant for de som sitter på et A64 system. Skjønner ikke helt problemet, hvorfor laster dere ikke bare ned driveren fra ATI sin hjemmeside. Det har vært så stor aktivitet på driverfronten der at det burde være interessant for de fleste med ATI kort. Det ble også sluppet nye drivere (32-bit) til ATI før jul, med ytelse som lå langt over forrige release.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...