Gå til innhold

TEST: Vi bygger HTPC - del 4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har nå testet å legge inn Zoom Player og ffdshow og satt det opp helt likt som guiden viser. Men når jeg skal begynne å spille av en DVD i Zoom Player så henger programmet seg. Hvis jeg går inn på innstillingene og tar bort "FFDShow Video Processor" fra "Additional Filters" listen så funker det helt fint. Så må være et eller annet som ikke fungerer helt som det skal her. Har prøvd flere versjoner av ffdshow også.

 

Bruker forøvrig den nvidia dvd-decoderen, om det skulle ha noe å si.

Jeg innstallerte Theatertek og ffdshow som vist i artikkelen men Theatertek kræsjet. Fungerte igjen hvis jeg deinnstallerte ffdshow.

Lenke til kommentar
Har testet med windvd 6, men fikk av en eller annen grunn problemer med ffdshow med den. Dette var rett etter windvd 6 hadde kommet ut så jeg har ikke testet med nyeste ffdshow...

 

/cyrus

 

Dersom man ønsker å benytte video codec fra WinDVD versjon 6, så er fremgangsmåten lik. Husk allikevel følgende dersom du oppgraderer til versjon 6 av WinDVD:

 

1. Fjern "Abstract filteret" fra ZP.

2. Lukk ZP.

3. Start WinDVD ver. 6 og aktiver "Abstract" under "Video Effects"

4. Minimer "Intensity" på "Abstract"

5. "Deaktiver "Abstract"

5. Lukk WinDVD ver. 6

6. Start ZP

7. Registrer "Abstract"-filteret på ny

8. Påse at det filteret er flyttet øverst i ZP (dvs. før ffdshow).

9. Ferdig. 

 

NB: Påse at "Trimension DNM" i WinDVD versjon 6 er deaktivert. Hvis ikke vil bildet i ZP fryse når du oppererer menyen i ZP, men lyden vil være normal.

 

DrE

Lenke til kommentar

Bare så det er klart: Det var bare ffdshow-delen jeg var borti, ikke frontend- eller medieavspillerdelen.

 

Måten ffdshow er programmert på gjør at P4 passer best - ekte mHz - klokkesykler - avgjør. Man kan like eller mislike det, men man må uansett godta det. Høy FSB, minne 1:1, P4. Da svinger det. :love:

 

Du som sliter med ffdshow og Nvidia, har du SP2 etterinstallert? Det skaper visse problemer.

 

Linux er for spesielt interesserte. Det fins nettsteder og 12-punktsprogrammer for avvenning... :cool:

 

Og for å skape mer sikling: Som gammel DJ har jeg mer enn 50 000 spor/3500 album på min medieserver... (J.River Media Center, selvsagt...)

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Bare så det er klart: Det var bare ffdshow-delen jeg var borti, ikke frontend- eller medieavspillerdelen.

 

Måten ffdshow er programmert på gjør at P4 passer best - ekte mHz - klokkesykler - avgjør. Man kan like eller mislike det, men man må uansett godta det. Høy FSB, minne 1:1, P4. Da svinger det.  :love:

 

Du som sliter med ffdshow og Nvidia, har du SP2 etterinstallert? Det skaper visse problemer.

 

Linux er for spesielt interesserte. Det fins nettsteder og 12-punktsprogrammer for avvenning...  :cool:

 

Og for å skape mer sikling: Som gammel DJ har jeg mer enn 50 000 spor/3500 album på min medieserver... (J.River Media Center, selvsagt...)

Hehe, både du og dahle kommer til kort mot musikksamlingen min om vi skal begynne å skryte av det ;)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Enig med Mastiff her - Linux er virkelig for spesielt interesserte :yes: , jeg prøvde det også - men etter 3-4 uker ga jeg rett og slett opp, noe jeg vanligvis ikke gjør i sammenheng med lyd/bilde. Det stoppet opp på hardware problematikk kontra drivere og slikt.

 

Mastiff: jeg er ikke gammel DJ jeg - men den tilårskomne og litt slitne Shuttle-maskinen med Media Portal installert har uansett litt å tusle med når jeg velger musikk, da "puster og peser" den opp mot samlingen på ca 13800 komplette album som ligger på "filserveren", Sempron-tingen har nok å gjøre når den tygger på registeret hvor disse er sortert :p

Lenke til kommentar

Det var dagens omgang med revirpissing! :D "Min er større enn din..." Og jeg tapte igjen. :cry: Men AtW, selv om du har 3000 kopier av O-Zone, teller det fremdeles bare ett album! (Atter en konge, sitat Gimli: "That still only counts as one!") :tease:

 

Forresten, så ikke folk skal tro at jeg er Intel-slave: Jeg har to Intel-maskiner i huset, HTPC og Centrino-notebook. Resten er AMD. Og mitt absolutte yndingschipset gjennom tidene er VIAs KT-modeller. Jeg har tre KT-4 og to KT-6 her (ungene har hver sin KT-6 med Athlon XP 2600 og ATI 9600-skjermkort). Jeg har også et par NForce, men liker dem ikke. De er langt fra like stabile som KT-chipsetene.

 

DrE, jeg har testet meget uvitenskapelig, ved å se en film med heller dårlig bildekvalitet (Gremlins) og bytte et par ganger. dScaler er iallfall klart bedre enn WinDVD 5.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Mastiff: jeg er ikke gammel DJ jeg - men den tilårskomne og litt slitne Shuttle-maskinen med Media Portal installert har uansett litt å tusle med når jeg velger musikk, da "puster og peser" den opp mot samlingen på ca 13800 komplette album som ligger på "filserveren", Sempron-tingen har nok å gjøre når den tygger på registeret hvor disse er sortert :p

Blir litt skremt når folk har så mye musikk. Fordi man kan jo ikke komme unna og og ha mye drittmusikk når man har så mye.... :roll:

 

/cyrus

Lenke til kommentar
Linux funker veldig bra det! Men, problemet er at det ofte er lurt å undersøke hvilke komponenter man skal kjøpe slik at man vet de funker under linux... Har du streite komponenter så fins det ikke noe bedre alternativ enn linux...

Etter min mening blir dette å angripe problemet i feil retning. Når poenget med en htpc er best mulig kvalitet og høyest mulig brukervennlighet så får linux dessverre straks to meget negative egenskaper med hensyn til overnevnte krav:

 

- Man går kanskje glipp av de beste komponentene grunnet dårlig driverstøtte

- linux er uansett hvordan man vrir og vender på det ikke brukervennlig for menigmann.

 

Før jeg begynner: Glemte å si "Bra artikkel!!" :)

 

Dette blir litt OT:

 

1: Man bør bruke et nVidia grafikk-kort om man skal kjøre Linux. Etter det jeg har hørt er det 6600-serien til nVidia som egner seg best i en HTPC. Dermed får du det best egnende kortet. Til CPU, så er det ingen begrensninger. Heller ikke på RAM. Det kan være greit å undersøke hovedkort, men det pleier heller ikke å være noe problem. Når vi kommer til tv-kort, så er det mulig at det "ustandard" nVidia-kortet som ble brukt i artikkelen ikke virker. Holder man seg til Hauppauge så er man trygg. Det fins også god støtte for diverse andre produsenter. Men tv-kortet er en ting man definitivt bør dobbeltsjekke før man setter igang. Alle HD'er går fint. Om du skal ha trådløst, så må man igjen undersøke litt. Men i mine øyne så er man ikke sikret bra nok båndbredde via WiFi til å kjøre sammen med en HTPC, og kabel er derfor best.

 

2: Når det gjelder brukervennlighet så er det veldig veldig relativt. Personlig syns jeg både SuSE 9.2 og Xandros 3.0 er mer brukervennlige enn WindowsXP. Det hele kommer bare an på hva man er vant til. I Linux-verdenen så gjør man gjerne ting på en litt annerledes måte enn i Windows (ofte fordi det faktisk er en bedre måte). Da blir brukere som ikke gidder å sette seg ned og lære noe nytt irriterte og klager på at Linux ikke er brukervennlig. Bare fordi ting gjøres på en litt annerledes måte enn i Windows.

 

 

Linux funker veldig bra det! Men, problemet er at det ofte er lurt å undersøke hvilke komponenter man skal kjøpe slik at man vet de funker under linux... Har du streite komponenter så fins det ikke noe bedre alternativ enn linux...

Det er jo nettopp det som er problemet. Man kan ikke bare installere linux på en gitt maskin, man må sjekke om alle komponentene støttes osv. Trådløst nettverk fikk jeg f.eks aldri til i linux. Hva er poenget i å ha en linux og en windows partisjon på hd`en? det beviser jo bare at linux fortsatt ikke er bra nok. Hvis linux skal lykkes er det nesten totalt uinteressant hvilke mp3 rippe programmer, dvd avspillere osv. de kan friste med, det som teller er spillstøtte, spillstøtte og spillstøtte. Se på historien til Apple så skjønner du hvorfor de bare har 2% markedsandel.

 

Her er vi inne på noe annet som faktisk ikke behøver være så plagsomt som mange vil ha det til. Mine spill er gjerne spill som det ikke er noe poeng i å spille i 10 min, for så å legge det bort. Blir gjerne sittende en time eller to. Da syns jeg (personlig) at det er beste er å boote fra linux til en fullstendig ren windows-installasjon. Tidligere, da jeg kun brukte windows, så ble alltid windows-partisjonen ned-dynget av alt mulig søppel som jeg skulle teste, og enten glemte å slette eller som la igjen mye dritt. Måtte re-installere minst en gang i året. Nå har jeg ikke re-installert Linux-partisjonen siden jeg installerte, ei heller windows-partisjonen. (2 år siden). Og jeg har hele tiden hatt en windows-installasjon som har vært rask og fri for dritt :) Dermed får jeg utnyttet min eldrende maskinvare best mulig når jeg spiller :) (Men, ja, jeg er egentlig enig, skulle gjerne sett at flere gjør som IDSoftware og lager linux-versjoner av spill)

Endret av daffyd
Lenke til kommentar

Mener du drittmusikk i betydningen dårlig kvalitet, har jeg nok det...men mesteparten av det er på Absolute Music og lignende samlinger! Og jeg tror ungene og kona ville protestert om jeg dumpet det... Mener du musikk som jeg ikke liker, stemmer det også. Men som sagt er jeg ikke alene i huset. Men jeg tror ikke jeg har noe musikk som ingen av oss i huset liker å høre på.

Lenke til kommentar
(...)

Måten ffdshow er programmert på gjør at P4 passer best - ekte mHz - klokkesykler - avgjør. Man kan like eller mislike det, men man må uansett godta det. Høy FSB, minne 1:1, P4. Da svinger det. :love:

 

(...)

Egentlig noen spørsmål til det med prosessor.

 

Du skriver mange MHz med høy FSB og 1:1 minne er det som teller. Og det er mange som skriver at det trengs en prosessor med minst 3GHz.

 

Så jeg lurte på hvordan det var å bruke andre prosessorer. A64 prosessorene blir jo dyre hvis man skal kunne håpe på å få så mange Hz, men hvordan er det med å bruke en Celeron prosessor. En litt overklokket Celeron burde vel også duge da. Eller er det en for svak prosessor hvor for mange andre ting kommer inn i bildet?

Lenke til kommentar

Det finnes flere "retninger" innen HTPC:

1)tv-kort, front-end og crt-skjerm

 

2)dvd, ffd-show og projektor

 

Tror disse to gjerne er helt forskjellige brukere (den ene er veldig intr i maksimal bildekvalitet på dvd, mens den andre bar evil se divx/tv på tvn sin m time-shift)

 

Denne artikkelen henvendte seg kanskej mest til kategori 2.

 

knut

Lenke til kommentar

Artikkelen definerer tydeligvis HTPC som et verktøy for å skalere opp bilder til stort format. For mange, inklusive meg er HTPC først og fremst en boks på stua for å lagre musikk, videoer, bilder og som PVR (Personal Video Recorder, dvs kan kaste ut den gamle Videoopptageren).

 

Slik sett burde artikkelen fokusert, subjektiv sett fra min side, på frontends og PVR programvare. Selv kjører jeg, etter å ha tester det meste av frontends, Snapstream produktene, dvs Beyond Media som frontend, Beyond TV3 som PVR programvare og ikke minst Snapstream fjernkontroll for å styre alt dette.

 

Jeg trur, igjen subjektivt vurdert fra meg, at det er et slikt behov de fleste hjem vil ha og ikke et hjem satt opp for å kjøre hjemmekino på stort lerret !

 

Det det koker ned til slutt er WAF. Er kona fornøyd ja da smiler verden !

Lenke til kommentar

Så Linux egner seg ikke?

 

Merkelige greier. ffdshow er for eksempel bygget på linux (unix) sin beste mediaplayer, mplayer (kaffeine er bedre i visse tilfeller), og libavcodec. På grunn av at min linux er kompilert til min hardware, så kjører jeg glatt HDTV 1080i filmer i linux, med bra deinterlacing, noe som jeg ikke har fått til å gjøre under windows (krever 20-25% mer prosessorkraft). Det som virkelig var interessant var at det ikke krevde mer enn 65% prosessorkraft i windows med kraftig deinterlacing, og likevel lagget det. Etter å ha sjekket litt så viser det seg at de resterenede 35% ble brukt av prosessen System, og ble ikke regnet med i grafen :roll:

 

http://ffdshow.sourceforge.net/tikiwiki/ti...hp?page=mplayer

 

mplayer was a primary inspiration for me when starting development of ffdshow. I wanted to bring the speed of libavcodec library used by mplayer to Windows. During the development I ported few mplayer video and audio filters to ffdshow, for example resizing?, colorspace conversion, deblock/dering, perspective?, equalizer?.

 

Nå kan du uten problemer bruke Xvid, DivX og andre codecs i mplayer også, og benytte den innebygde post-processing med dem isteden, slik at du ikke bruker libavcodec til å dekode video.

 

Det er ingen media player jeg har testet, som spiller filmer bedre enn xine og mplayer i linux. Bildekvaliteten blir like høy uten post prosessering, og høyere med. Rett og slett på grunn av mer effektiv kjøring når ting er kompilert spesifikt for din hardware, som gjør at du kan bruke mer post-processing.

 

En annen ting jeg har merket, er at lyden er markant bedre under Linux. XP tilfører susing i lyden som av en eller annen grunn ikke er der i Linux. Nå har jeg dessverre Creative *grøsse* lydkort, som jo i seg selv er en støykilde.

Det skjer tydeligvis også med TerraTec lydkort:

Brukererfaring

 

Om mannen i gata klarer å kompilere programmene selv tviler jeg på, så derfor er det ikke noe for massene. For oss som er entusiaster, så er det ingen over og ingen ved siden av Linux når det kommer til visning av video.

 

Selv bruker jeg kaffeine til HD video og mplayer til vanlig video. Grunnen er at kaffeine (bruker xine) er bedre til å lese transportstrøm filer. Vanligvis trenger ikke HD materiale å kjøres noen post-processing på, men jeg skrur på litt likevel for placebo effektens skyld =)

 

Ko_deZ

Lenke til kommentar

bOMS, P4, ikke Celeron. Hvis jeg ikke husker feil, har det cache å gjøre. Husk at jeg ikke vet noe særlig om avanserte maskinvareinstrukser og lignende, så jeg kan ikke forklare hvorfor i veldig mange tilfeller. Men det jeg har, er kontakt med Andy, som har programmert de raskeste SSE2-versjonene av ffdshow, så jeg gjentar som regel det han har sagt til meg.

 

tokarl, det er ikke mye som får min kone i bedre humør enn en runde med Ringens brorskap i den kvaliteten jeg har nede i kinoen! Og når til og med VG begynner å anbefale prosjektører for hjemmekino, må det virkelig spre seg! Når det gjelder generell WAF betyr det som regel "minst mulig ekstra dill å tørkes støv av". En CRT-prosjektør er ikke noe for den som ikke har god plass, selv om jeg har sett flere løsninger som fungerer sånn at man ikke kan se at stua er en kino når man ikke har den i gang. Den beste var et møbelsnekret bord av kistetypen med en Barco (tror det var en i elefantstørrelsen, Cine 9 eller 1209, men jeg er ikke sikker) der man bare åpnet den ene siden av bordet når man skulle se film. Lerretet var oppspent elektrisk lerret (tab tensioned, samme type som jeg bruker) som var bygd inne i en kasse på loftet, sånn at det var umulig å se det (bortsett fra at taklisten der det var, var litt ut fra veggen) når det var kjørt opp.

 

Alt i alt tror jeg at jeg kunne satt sammen en kombinasjon av lerret og prosjektør til rundt 30 000 som knuser alt av plasma- og LCD-skjermer både på bildekvalitet og ikke minst størrelse, og som vil være like lite plagsomt. Man trenger bare et som som er på rundt 4 meter fra den ene veggen til den andre pluss litt oppfinnsomhet!

Lenke til kommentar

Ko_deZ, egner seg ikke og egner seg ikke...artikkelserien sikter seg nok inn på et litt annet segment. Klart man kan få til det meste med Linux hvis man har tid til å fikle. Men på den andre siden har jeg ingen problemer med å sette sammen en 100 % fungerende XP-pc for htpc-bruk i løpet av en arbeidsdag eller to (ikke konsentrert arbeid, mens jeg jobber med min vanlige jobb). Og det er nok en grunn til at avsforum.com i skrivende øyeblikk har 9364 tråder med i alt 113 210 meldinger om HTPC, 132 tråder med 890 poster om Linux-htpc og 115 tråder med 2497 meldinger om Mac-htpc. Jeg er forbauset over at det er flere meldinger for Mac enn Linux, for måtte jeg velge, ville jeg iallfall tatt Linux foran Mac.

 

Forresten, hva f... er det med Start.no i dag? Jeg får ikke e-post! :hmm:

 

Edit: Jeg ringte Powertech og traff den beste førstelinjesupportmannen jeg har vært ute for! I en eneste setning (på 30-40 sekunder, omtrent som Gro Harlem Brundtland i hennes velmaktsdager, men med færre innskutte bisetninger) fikk han konsentrert alt jeg trengte å vite. Effektivitet er noe jeg liker! Systemene har store problemer, men de rettes selvsagt så snart de kan.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...