Gå til innhold

Utdannelse innen IT


crapgame

Anbefalte innlegg

jeg har lyst til å få en utdannelse innen IT, men vet lite om hvilkene mulighter jeg har siden jeg ikke har 2FY og 3MX. skal på utdanningsmessa til helgen, men hadde vært kjekt å vite noe om det før det og heller grave litt videre der.

hva kan man jobbe som? hvilkene linjer må man gå osv.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har 2MX kan du søke på de aller fleste bachelor-utdannelser i informatikk på både høgskole og universitet. Ellers har du jo NITH som har en rekke muligheter, men det koster deg dyrt og er dermed ikke anbefalt fra min side.

 

Da jeg var på utdanningsmesse i fjor synes jeg det var veldig uoversiktlig og vanskelig. Grab tak i alle kataloger du finner av interesse og titt gjennom når du får litt ro. Les også godt på hjemmesidene til skolene/linjene du er interessert i. Dette synes i alle fall jeg var best.

 

Men ta med deg kataloger fra de studiestedene du kunne tenke deg! :thumbup:

(Og kanskje noen sukkertøy og penner også..)

Lenke til kommentar
jeg har lyst til å få en utdannelse innen IT, men vet lite om hvilkene mulighter jeg har siden jeg ikke har 2FY og 3MX. skal på utdanningsmessa til helgen, men hadde vært kjekt å vite noe om det før det og heller grave litt videre der.

hva kan man jobbe som? hvilkene linjer må man gå osv.?

Skal du lillestrøm messa så får du stikke en tur innom IT-Extreme, samt se på andre privatskoler.

 

Der får du vel vite det du trenger om du er flink til å spørre :thumbup:

 

Linker:

http://www.it-extreme.no

http://www.it-akademiet.no

http://www.na.no

Lenke til kommentar

Dersom du ikke har 3mx, vil jeg ikke anbefale å ta Informatikk på f.eks. UiB (der jeg går). Matematikken i alle fall første semesteret var hardere enn jeg trodde på forhånd. Jeg reddet meg i land på at jeg hadde hatt 3mx fra før, uten det kan jeg forestille meg at det må være vanskelig. Nå går det an å velge lettere matematikk og sånt, men ikke velg informatikk hvis du tror det er "nørd"-fag, det er faktisk få av dem der. Gå på NITH, Noroff eller noe hvis du vil ha "the easy way out" (medfører også lavere sjanse for jobb dessverre).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

it-extreme skal jeg være litt forsiktig med å rakke ned på da jeg ikke kjenner den, men kommer du med diplom fra it- eller nærings-akademiet i hånda og ikke noe ved siden av vil de fleste arbeidsgivere le av deg og hive deg ut. Dette har jeg hørt fra flere ansettelsesansvarlige. Det er klart du kan få en low-life drittjobb, men hvem vil vel ha det..?

 

Har forresten en kompis som gikk tre år på ita, og nå går han på HIO for å få seg en skikkelig utdannelse. Snakk om bortkastede penger...

Lenke til kommentar
it-extreme skal jeg være litt forsiktig med å rakke ned på da jeg ikke kjenner den, men kommer du med diplom fra it- eller nærings-akademiet i hånda og ikke noe ved siden av vil de fleste arbeidsgivere le av deg og hive deg ut. Dette har jeg hørt fra flere ansettelsesansvarlige. Det er klart du kan få en low-life drittjobb, men hvem vil vel ha det..?

 

Har forresten en kompis som gikk tre år på ita, og nå går han på HIO for å få seg en skikkelig utdannelse. Snakk om bortkastede penger...

hva er galt med den utdannelsen man kan få på NA da? hvorfor er den så mye dårligere? hva kan man ev. velge da siden jeg ikke har 3mx eller 2fy? vil drive med noe innen nettverk og maskinvare.

Lenke til kommentar

Har du 2MX? Eller har du ikke matte utover grunnkurs i det hele tatt? En kamerat har nettopp fullført første semesteret informatikk på HiO med kun 2MZ fra før, og han klarte seg greit uten noe særlig hard jobbing.. De helt enkle informatikklinjene på høgskolene rundt omkring har ikke så alt for vanskelig matte, så det er kun det formelle det står på.

Lenke til kommentar
Har du 2MX? Eller har du ikke matte utover grunnkurs i det hele tatt? En kamerat har nettopp fullført første semesteret informatikk på HiO med kun 2MZ fra før, og han klarte seg greit uten noe særlig hard jobbing.. De helt enkle informatikklinjene på høgskolene rundt omkring har ikke så alt for vanskelig matte, så det er kun det formelle det står på.

jeg har 2 og 3mz. men vet ikke om informatikk er noe for meg virker som det det er veldig mye matte og lite praksis.

 

 

 

noen som vet noe om Bachelorstudium i anvendt datateknologi? kan man ev. fortsette og ta Masterstudium i nettverks- og systemadministrasjon på hio?

Lenke til kommentar
it-extreme skal jeg være litt forsiktig med å rakke ned på da jeg ikke kjenner den, men kommer du med diplom fra it- eller nærings-akademiet i hånda og ikke noe ved siden av vil de fleste arbeidsgivere le av deg og hive deg ut. Dette har jeg hørt fra flere ansettelsesansvarlige. Det er klart du kan få en low-life drittjobb, men hvem vil vel ha det..?

 

Har forresten en kompis som gikk tre år på ita, og nå går han på HIO for å få seg en skikkelig utdannelse. Snakk om bortkastede penger...

Ok, fair enough.

Men hvorfor blir du ledd av og hevet ut?

Er ikke det faglige innholdet man lærer på f.eks. noroff eller NA bra nok? utdatert?

eller er det bare slik at disse sjefene har "hørt av en bekjent" at alle som går på NA, noroff og it-akademiet er komplette idioter som bare har sittet og røra rundt, for så å få et diplom slengt i hånda?

 

Som sagt, i og med at jeg har vurdert å studere IT, så synes jeg det er viktig å vite hva som er ettertraktet på markedet om dagen, og hva som overhodet ikke er det.

 

Og hvilke høyskoler/universiteter er det som er "bra" da?

Lenke til kommentar

Min erfaring er at det må skilles mellom de utdanningene som driller deg i program- og maskinvare, og de som gir deg en teoretisk platform som du kan bygge videre på. Jeg tror nok at det er mulig å få jobb etter å ha gått på IT-akademiet, men pass på at det ikke er et "redskapsstudium" du ender opp med å ta. I så fall er det fort gjort å sitte igjen med utdatert kunnskap og en stor regning.

 

Argumentet om at du manglerMX og FY er tynt. Det er jo bare å ta i ettertid. Ved mitt lærested er det jevnt over jubel og begeistring over at dette kreves nå, siden det betyr at de kan starte undervisningen på et nivå som er et universitet verdig (og slipper å undervise i 2MX...)

Lenke til kommentar
Men hvorfor blir du ledd av og hevet ut?

Er ikke det faglige innholdet man lærer på f.eks. noroff eller NA bra nok? utdatert?

eller er det bare slik at disse sjefene har "hørt av en bekjent" at alle som går på NA, noroff og it-akademiet er komplette idioter som bare har sittet og røra rundt, for så å få et diplom slengt i hånda?

Stikkordet er vel masseproduksjon.

 

 

IT tar av--->Det blir stor mangel på IT personell-->ITak, NA, Noroff, Akademiet osv spretter opp over hele landet--->Aetat sender absolutt alle som vil omskolere seg til private IT skoler. Disse IT skolene har ingen krav bortsett fra penger (De får og ned ledighets %, noe som tar seg bra ut)--->Mange som aldri burde ha utdannet seg innen IT fullfører fordi kravene er bunnlave (Mange går og ut etter 1 år på skole, gjerne Webdesign)--->Mesteparten av de som kommer ut kan enten 1)ingen ting 2)eller er umotiverte (eller begge)--->Ordet sprer seg og resultatene viser seg.

 

Det er mye annet som spiller inn her og som feks mye dårlige lærere for å holde prisene nede (Spesielt etter at IT ble dømt nednom og hjem for en stund tilbake).

 

Når jeg gikk på IT-Ak for et par år tilbake var vi 2 som betalte selv i min klasse. Resten kom fra Aetat, og 90% var syntes det var et stort ork å gå på skolen.

 

EDIT: Og for å ikke glemme latterlig lite undervisningstimer per dag. Undervisning 4 timer dagen, 3 dager i uka på et "fulltidsstudium" er ikke uvanlig.

Endret av Jalmar
Lenke til kommentar

Ah, strålende! :)

Takk for gode svar.

 

Og da kommer selvfølgelig det store spørsmålet; Hva skal jeg gjøre nå?

 

Har pr. idag et fagbrev i serviceelektronikk, og er til sommern ferdig med allmennfaglig påbygning.

Men hvis kravene for å få en god it-jobb er så sinnsykt høye, så spørs det vel om det egentlig er tingen for meg. Har en generell interesse for datamaskiner og elektronikk, men er høyst usikker på om det er noe jeg vil jobbe med resten av livet.

 

Det jeg imidlertidig er helt skråsikker på, er at jeg vil finne et yrke jeg kan trives med.

nå blir det vel å sette seg i tenkeburken og klekke ut en eller annen snedig plan for fremtiden.

 

Thanks a million. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...