Gå til innhold

Inkasso fra Sense - To år etter oppsigelse


Anbefalte innlegg

Hey

Jeg sa opp mitt abonnement hos Sense i 2002 og hørte aldri noe mer fra dem. Regnet derfor med at jeg ikke skyldte noe penger og at alt var i skjønneste orden.

 

Der tok jeg feil! :cry:

 

Har nå mottatt en inkassosak fra Faktab AS der de krever meg x antall lapper i skyldig beløp samt inkassosalær. Faktab refererer til et fakturanr og datoen 20.08.2002. Jeg er 100% sikker på at jeg ALDRI har mottatt noen sluttfaktura eller purringer siden abonnementet ble sagt opp. Sendte Sense derfor en mail om dette og ba om å få en kontoutskrift. Her er svaret jeg fikk:

 

Hei og takk for din henvendelse.

 

Denne saken administreres hos faktab inkasso da de eier kravet, sense har ikke lenger historikken du ønsker. Du må derfor rette henvendelsen dit, de har fakturahistorikken og sakshistorikken du etterlyser. Faktab kan nås på telefon 24156246

 

Vennlig hilsen

Sense Kundeservice v/XXXXXX

http://www.sense.no/kundeservice

 

Jeg skal kontakte Faktab, men lurer fælt på hva slags rettigheter jeg har her? De kan da vel ikke bare ture frem på denne måten. Greit nok at jeg skylder penger, men å komme over to år etter og sende saken rett til inkasso må vel være veldig drøyt..Eller?

 

Noen glupe forslag på hva jeg skal gjøre her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Greit nok at jeg skylder penger,"

 

Her er vel egentlig hovedproblemet....

 

Sense bruker oppgitt adresse, som du i en hver tid er pliktig til å gi. Hvis ikke bruker de folkeregistrert adresse. Hvis den ikke er riktig, er det også din plikt til å vedlikeholde.

 

Faktab er det forrige inkassobyrået de brukte. De sakene er såpass gamle at de er oppkjøpt. Men har du sjekket hor lenge de har ligget der?

 

Fikk du sluttfaktura? Viste du at du hadde fakturaer som ikke var betalt.

 

Jeg er redd du ikke har noen rettigheter her fordi du er ansvarlig til syvende og sist. Uansett om det kan virke urettferdig :-(

Lenke til kommentar
er vel strengt tatt passert foreldning i denne saken

Men som en peke pinne, god inkasso skikk tilsier at man ikke kan drive inkasso videre på noe som er omtvistet.

 

 

Sier ikke regnskapsloven at man skal ha slike kvitteringer og materiell i opptil 5 år? (altså at sense skal ha det)

En liten korreksjon:

 

Sense har lov til å etterfakturere i 3 år.

 

For regnskapets skyld skal alt taes are på i en viss tidsperiode. Reglene er noe annerledes da inkasso er inn i bildet så vidt jeg vet. Ved å kontakte FAKTAB så får han den info han trenger, alstå så er det ikke regelbrud her hellr...men det forndrer meg at ingen at opplevet dette før? Dette er ordinær saksgang som gjelder alle bedrifter

Lenke til kommentar
"Greit nok at jeg skylder penger,"

 

Her er vel egentlig hovedproblemet....

 

Sense bruker oppgitt adresse, som du i en hver tid er pliktig til å gi. Hvis ikke bruker de folkeregistrert adresse. Hvis den ikke er riktig, er det også din plikt til å vedlikeholde.

 

Faktab er det forrige inkassobyrået de brukte. De sakene er såpass gamle at de er oppkjøpt. Men har du sjekket hor lenge de har ligget der?

 

Fikk du sluttfaktura? Viste du at du hadde fakturaer som ikke var betalt.

 

Jeg er redd du ikke har noen rettigheter her fordi du er ansvarlig til syvende og sist. Uansett om det kan virke urettferdig :-(

Uenig med deg der, når man ikke mottar Faktura eller purring på forfalt faktura så stiller egentlig selskapet svakt, det må kunne bevise at de har sendt purringer og faktura, hvis dette ikke forekommer så har de brutt opplysningsplikten sin selv.

 

Kunden har hele tiden trodd at han hadde gjort opp for seg og når han i tillegg ikke får en faktura etter normalt forløp så blir det litt feil å sende saken over til inkasso.

 

Kunden sier at det er greit at han skylder penger, men husk en veldig stor del av summen er honorar til inkassobyrået, derfor råder jeg han til å ta kontakt med sense og forklare hele situasjonen og også fortelle at han ikke har mottat noen faktura. Så lenge sense ikke har sendt de rekomandert så han måtte signere på de ved mottagelse så stiller de egentlig ganske svakt ann.

 

Tipper at kunden til slutt må betale det han skylder men ikke salær til inkassobyrået.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke misforstår, så er reglene slik at du må motta følgende før de har lov å sende saken til inkasso

1. Faktura

2. Purring nr. 1 - tidligst 14 dager etter forfall på faktura (kostet ca. 52 kr. i tillegg til fakturabeløp i 2002)

3. Purring nr. 2 - tidligst 14 dager etter forrige purring (104 kr. ekstra)

 

Det er mulig at du kan ha oversett / mistet faktura, men det hadde vært veldig vanskelig å gå glipp av en faktura og to purringer. Så du kan spørre når de tre ble sendt til deg. I tillegg så er det ganske normalt (lovpålagt?) å informere kunden øyeblikkelig når saken er blitt oversendt til inkasso. Det at du først hører det nesten tre år etter den eventuelle faktura, går over alle grenser. Likevel anbefaler jeg at du ringer og snakker pent i første omgang. Jeg har opplevd at feil/tvist hos inkassoselskap (faktura betalt etter de sendte ut purring) løses etter en telefon

Lenke til kommentar
er vel strengt tatt passert foreldning i denne saken

Men som en peke pinne, god inkasso skikk tilsier at man ikke kan drive inkasso videre på noe som er omtvistet.

 

 

Sier ikke regnskapsloven at man skal ha slike kvitteringer og materiell i opptil 5 år? (altså at sense skal ha det)

En liten korreksjon:

 

Sense har lov til å etterfakturere i 3 år.

 

For regnskapets skyld skal alt taes are på i en viss tidsperiode. Reglene er noe annerledes da inkasso er inn i bildet så vidt jeg vet. Ved å kontakte FAKTAB så får han den info han trenger, alstå så er det ikke regelbrud her hellr...men det forndrer meg at ingen at opplevet dette før? Dette er ordinær saksgang som gjelder alle bedrifter

Uansett om det går til inkasso eller ikke er alle bedrifter i hht. regnskapsloven pliktig til å oppbevare både originaldokumenter og regn.system i hht. lov. Kopierte ved her lovteksten:

 

§ 2-7. Oppbevaring

 

Som oppbevaringspliktig regnskapsmateriale regnes:

 

1. årsregnskap, årsberetning og revisjonsberetning,

2. nummererte brev fra revisor,

3. dokumentasjon som nevnt i §§ 2-3 til 2-5,

4. løpende og avsluttede avtaler som gjelder virksomheten med unntak av avtaler om enkeltleveranser,

5. korrespondanse som gir vesentlig informasjon i tilknytning til en registrert opplysning,

6. ordresedler og pakksedler,

7. internasjonale handelsdokumenter som har betydning for beregning av toll eller avgifter, og

8. timelister og andre arbeidstidsregistreringer som har betydning for beregning av skatt eller avgifter.

 

Regnskapsmateriale som nevnt i første ledd skal oppbevares i Norge i 10 år etter regnskapsårets slutt. Originaldokument av papir kan erstattes av kopi i annet medium. I så fall skal papiroriginalen oppbevares på en velordnet måte i 3 år og 6 måneder etter slutten av regnskapsåret som dokumentet gjelder. Dokumentasjon som lagres elektronisk, skal oppbevares og gjengis i standard dataformat.

 

Regnskapsmaterialet skal oppbevares ordnet og være betryggende sikret mot ødeleggelse og tyveri. Regnskapsmaterialet skal kunne fremlegges for offentlig kontrollmyndighet i hele oppbevaringstiden i en form som muliggjør etterkontroll.

Lenke til kommentar
TINE: ja, men den finnes jo? Faktab har all informasjon....

 

"Uenig med deg der, når man ikke mottar Faktura eller purring på forfalt faktura så stiller egentlig selskapet svakt, det må kunne bevise at de har sendt purringer og faktura, hvis dette ikke forekommer så har de brutt opplysningsplikten sin selv."

 

 

Kunden er ansvarlig.

I og med at du jobber for Sense, så er det jo ikke annet å vente! Problemer er, viss trådstarteren har rett, at Sense plutselig kommer med inkasso og heile pakka, uten noen forvarsel eller noe som helst. Da kan du ikke komme og si at kunden har ansvaret. Hvis det er politikken hos Sense. da har de et seriøst problem. Hadde de derimot evnet å sende ut purringer og inkasso-varsle, så hadde saken vært annerledes, men det har de altså ikke gjort! Dermed er Sense ansvarlig, ikke kunden!

Lenke til kommentar
TINE: ja, men den finnes jo? Faktab har all informasjon....

 

"Uenig med deg der, når man ikke mottar Faktura eller purring på forfalt faktura så stiller egentlig selskapet svakt, det må kunne bevise at de har sendt purringer og faktura, hvis dette ikke forekommer så har de brutt opplysningsplikten sin selv."

 

 

Kunden er ansvarlig.

I og med at du jobber for Sense, så er det jo ikke annet å vente! Problemer er, viss trådstarteren har rett, at Sense plutselig kommer med inkasso og heile pakka, uten noen forvarsel eller noe som helst. Da kan du ikke komme og si at kunden har ansvaret. Hvis det er politikken hos Sense. da har de et seriøst problem. Hadde de derimot evnet å sende ut purringer og inkasso-varsle, så hadde saken vært annerledes, men det har de altså ikke gjort! Dermed er Sense ansvarlig, ikke kunden!

"Hadde de derimot evnet å sende ut purringer og inkasso-varsle, så hadde saken vært annerledes, men det har de altså ikke gjort"

 

Hvordan vet du dette? jobber du i Sense? Vet du hvilke rutiner Sense har?

 

Har du snakket med forbrukerrådet om hvilke rettigheter du har? Hvis ikke vil jeg anbefale deg å gjøre nettopp dette...Eller hva med å kontakte sense kundeservice?

 

"Problemer er, viss trådstarteren har rett, at Sense plutselig kommer med inkasso og heile pakka"

 

Hvordan vet du dette?

Lenke til kommentar

Mobilguiden666: Tåpelig av deg å uttale deg i denne saken da du jobber for sense, men spesielt fordi du sier at Sense ikke gjør feil og at det er kunden her som har ansvaret for at det har gått til inkasso (dermed så sier du indirekte at kunden lyger).

 

Kunden har ansvaret for å betale regningene sine ja, men ikke å utvikle telepatiske evner sånn at han vet hvor mye han er skyldig og forfalsdato på disse regningene samt kidnummer. Har kunden ikke fått Regningen så kan kunden ikke betale. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
TINE: ja, men den finnes jo? Faktab har all informasjon....

 

"Uenig med deg der, når man ikke mottar Faktura eller purring på forfalt faktura så stiller egentlig selskapet svakt, det må kunne bevise at de har sendt purringer og faktura, hvis dette ikke forekommer så har de brutt opplysningsplikten sin selv."

 

 

Kunden er ansvarlig.

I og med at du jobber for Sense, så er det jo ikke annet å vente! Problemer er, viss trådstarteren har rett, at Sense plutselig kommer med inkasso og heile pakka, uten noen forvarsel eller noe som helst. Da kan du ikke komme og si at kunden har ansvaret. Hvis det er politikken hos Sense. da har de et seriøst problem. Hadde de derimot evnet å sende ut purringer og inkasso-varsle, så hadde saken vært annerledes, men det har de altså ikke gjort! Dermed er Sense ansvarlig, ikke kunden!

"Hadde de derimot evnet å sende ut purringer og inkasso-varsle, så hadde saken vært annerledes, men det har de altså ikke gjort"

 

Hvordan vet du dette? jobber du i Sense? Vet du hvilke rutiner Sense har?

 

Har du snakket med forbrukerrådet om hvilke rettigheter du har? Hvis ikke vil jeg anbefale deg å gjøre nettopp dette...Eller hva med å kontakte sense kundeservice?

 

"Problemer er, viss trådstarteren har rett, at Sense plutselig kommer med inkasso og heile pakka"

 

Hvordan vet du dette?

Trådstarteren skriver jo at han verken har mottatt sluttregniner eller purringer i første innlegg jo, derfor skriver jeg det. Jeg regner med at ikke trådstarter lyger, da hadde han neppe startet tråden.

 

Nei, jeg jobber ikke i Sense, og akkurat nå er jeg glad for det og!!! :p Jeg trenger ikke å vite om Sense` sine rutiner for å vite at de skal både sende ut purringer og varsel om inkasso, før de faktisk sender den til inkasso!

 

Til slutt synes jeg du takler dette uprofesjonelt, du blir jo så hissig for småting!

Lenke til kommentar
Mobilguiden666: Tåpelig av deg å uttale deg i denne saken da du jobber for sense, men spesielt fordi du sier at Sense ikke gjør feil og at det er kunden her som har ansvaret for at det har gått til inkasso (dermed så sier du indirekte at kunden lyger).

 

Kunden har ansvaret for å betale regningene sine ja, men ikke å utvikle telepatiske evner sånn at han vet hvor mye han er skyldig og forfalsdato på disse regningene samt kidnummer. Har kunden ikke fått Regningen så kan kunden ikke betale. Enkelt og greit.

Vel, her sies det MYE rart!!!! Utrolig...LESER dere virkelig eller skummer dere igjennom?

 

Jeg uttaler meg på generellt grunnlag og har skrevet, ja skal vi se...TO ganger tidligere at kunden får svarene på hva som har skjedd og hva som skal gjøres ved å kntakte Faktab eller / og kundeservice i Sense.

 

Det jeg også sier er at det kunden beskriver ikke er praksis så hvis det stemmer på det være en eller annen feil..

 

Det jeg sier er at vi å ta utgangspunkt i at han aldri har motatt noe som helst. Hvor er rgningene? konklusjonen DIN pologutt er like uproff som du hevder min holdning er. Nemlig at Sense IKKE har sendt noe som helst

 

 

Tbone. PM meg nummeret ditt så sjekker jeg i morgen

Endret av Mobilguiden666
Lenke til kommentar
"Hadde de derimot evnet å sende ut purringer og inkasso-varsle, så hadde saken vært annerledes, men det har de altså ikke gjort"

 

Hvordan vet du dette? jobber du i Sense? Vet du hvilke rutiner Sense har?

 

Har du snakket med forbrukerrådet om hvilke rettigheter du har? Hvis ikke vil jeg anbefale deg å gjøre nettopp dette...Eller hva med å kontakte sense kundeservice?

 

"Problemer er, viss trådstarteren har rett, at Sense plutselig kommer med inkasso og heile pakka"

 

Hvordan vet du dette?

 

Hey

Jeg sa opp mitt abonnement hos Sense i 2002 og hørte aldri noe mer fra dem. Regnet derfor med at jeg ikke skyldte noe penger og at alt var i skjønneste orden.

 

Om du leser dette Mobilguiden666 så ser du at trådstarter ikke har hørt noe fra dem siden han sa opp i 2002, ergo han har ikke mottatt noen krav i det hele tatt, ser faktisk mer ut som du skummer over uten å lese i det hele tatt....

 

Igjen så påminner jeg deg på at om kunden ikke har mottatt noe krav så har kunden heller ikke kunnet motta inkassovarsel pga forfall. Desuten så høres det litt søkt ut at det plutselig dukker opp en inkasso 3 år etter, normalt så skal inkasso komme ganske så raskt så det ser mer ut som om sense ikke har hatt orden i systemet sitt.

 

Merk jeg mener fortsatt at det ikke blir riktig at du blander deg inn i denne diskusjonen i og med at du ikke kan være neutral og at du i hovedsak ved å stå frem her uttaler deg på vegne av firmaet på godt / ondt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...