Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

eu-godkjenning og rust?


godspeed

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Lurer bare på hvor mye rust som skal til for at bilen ikke eu-godkjennes?

Har nettopp hatt bilen min inne til eu-godkjenning og fått beskjed om farlig rust i kanaler og indre skjermer, men vet jeg har lite rust i forhold til andre biler som er blitt godkjent. :no:

Har hørt at bilen ikke blir eu-godkjent kun om det er mye rust på bærende bjelker eller om bilen har åpne rust-hull i karoseriet. Ellers har ikke rust noe å si for "trafikksikkerheten" til bilen. Eller tar jeg helt feil her?

 

Noe som vet mer om dette?

Takker for svar..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanalene under bilen og i motorrommet er bærende konstruksjon så det er viktig at ikke disse er rustet bort.

Rust i karroseriet skal ikke ha noe å si så lenge det ikke er i bærende konstruksjon.

Har du f.eks. hull i forskjermen kan det være de vil at den skal repareres eller byttes men da forde det er farlig for folk du eventuelt kjører på grunnet skarpe kanter.

 

Hadde en kompis med Volvo duett med rusthull forran førerdøre.

Fikk bilen EU godkjent forde bilen har ramme.

 

Kan virke litt som at det har med trynefaktor å gjøre også.

Rusthull i døra kan noen akseptere men ikke andre.

Lenke til kommentar

Rust i bærende konstruksjoner er skummelt. Det trenger ikke være mye før "øvrigheta" sier i fra. Noen biler har såkalt selvbærende karosseri, dvs. at karosseriet i seg selv er med på å stive av bilen, mens andre bare hviler på chassiet. Det varierer derfor fra bil til bil hva som er skummel og ikke skummel rust.

 

T'Weed

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...