Gå til innhold

Kan dette være en falsk XP3200+ CPU?


Lothorian

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt inn et bud på en AMD XP3200+ CPU på QXL, men begynner å lure litt. Det er limt på to hvite lapper som tilfeldigvis dekker L-broene. På den ene står det K04.11.20, noe selger sier er datoen den ble produsert. Men på selve prosessoren finner jeg nummeret AQXDA0410XPAW, noe som skal bety at den er produsert i uke 10 år 2004. Jeg søkte litt på nettet og fant følgende forum-innlegg. Synes det er merkelig at disse lappene er limt over akkurat kjennetegnene på at det kan være en falsk prosessor. Og hvorfor står det "warranty one year". AMD gir 3 års garanti dersom den hadde vært ny. Link til auksjonen. Sjekk ut bildene. Takk for svar. Vil ikke kaste bort 1200 kroner. Jeg prøver på ingen måte å kriminalisere selgeren. Dersom disse er falske er det fullt mulig at han/hun ikke vet noe om det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bulk/OEM-prosessorer har bare 1 års garanti. Dette fordi det er større sjanse for at man kløner til med en kjøler som ikke passer, eller knuser kjernen osv. Kjøper man Boxed-CPU er garantien på 3 år.

 

Jeg stiller meg i utgangspunktet svært tvilende til å kjøpe noe over 500,- over Qxl. Men det er jo bare å sjekke serienr på CPU, det ser jo originalt ut det, og lar seg vel vanskelig forfalske, da det er etset inn på kretskortet til CPU.

 

De klistrelappene var litt snodige derimot. Kan jo være fra en eller annen butikk eller noe.

Lenke til kommentar
Men det er jo bare å sjekke serienr på CPU, det ser jo originalt ut det, og lar seg vel vanskelig forfalske, da det er etset inn på kretskortet til CPU.

Hvilken av nummerseriene er serienummeret da? Og hvordan kan dette sjekkes? Synes det ser orginalt ut jeg også selve serienummeret. Ut ifra bildene på det forumet skulle det være lett å se at det gamle nummeret er etset bort. Greit å få en "second opinion" da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

OT:

Å betale kr.1200 for en slik prosessor på QXL viser klart hvorfor QXL er ett slik paradis for selgere.. særlig av "utrangert" hardware...

Lykke til trådstarter.. :thumbup:

Lenke til kommentar
OT:

Å betale kr.1200 for en slik prosessor på QXL viser klart hvorfor QXL er ett slik paradis for selgere.. særlig av "utrangert" hardware...

Lykke til trådstarter.. :thumbup:

Det finnes nok personer som har hovedkort opp til XP3200 så det så...

Ellers må man bytte HK også .....

 

Og dette er mye dårligare valg til nesten samme pris:

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=179

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
OT:

Å betale kr.1200 for en slik prosessor på QXL viser klart hvorfor QXL er ett slik paradis for selgere.. særlig av "utrangert" hardware...

Lykke til trådstarter.. :thumbup:

Det finnes nok personer som har hovedkort opp til XP3200 så det så...

Ellers må man bytte HK også .....

 

Og dette er mye dårligare valg til nesten samme pris:

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=179

Det har du forsåvidt rett i...

Jeg synes dog at jeg kan påpeke det faktum at QXL er stedet der du blir "kvitt" utrangert HW til en god pris...

Hadde jeg trengt en ny CPU..og vurderte å bruke over 1000kr.. ville ett langt lurere valg vært å kjøpe ett demokort socket-754.. og en Athlon64 el. Sempron(64) til ca. 1500 (til sammen).

En socket-A CPU bør ikke koste mer enn 500-600kr...på bruktmarkedet...

Når det gjelder XP-M er jeg villig til å gå noe lenger... det må jeg innrømme.. Har nettopp handlet og testet ut en XP-M 35w fra IT-butikken til kr.900 inkl. frakt..

Og en slik CPU er ett bedre kjøp enn en XP3200+ (ja jeg er klar over at ikke alle socket-A HK støtter denne).

Men dette er jo bare min mening..og det er lov å være uenig... :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kan se ut som det er skader på kjernen. Er en del hakk på høyresiden.

Hmmm.. merkelig..

Selger skriver jo at CPU'n er ny?

Det ser unektelig ut som om kjernen har skader.

Når det er sagt...

Jeg har vært uheldig med en Barton...som har mer hakk enn dette.. og den kjører helt greit..

Man må være utrolig forsiktig/nøye med montering av kjøler for å unngå skader.

Settes kjøler på litt skjevt.. noe man ofte gjør for å få styrt klips fast på den ene siden. er det fort gjort å "chippe" kanten av kjernen..

Lenke til kommentar

Ja, det ser faktisk ut som om CPU har litt skader. Ikke en sidebit som er knust vekk, men bare små hakk, litt merkelig.

 

Jeg hadde ihvertfall IKKE kjøpt noe som muligens er skadet over QXL til nypris.

 

 

Jeg kjøpte en 1300MHz Duron bare på kødd for en stund siden, den hadde store hakk på kjernen. Selgeren var ung og tydeligvis ikke klar over det, så han beklaget seg veldig. Men pengene så jeg aldri noe til igjen...

Lenke til kommentar

Nå fikk jeg ikke tilslag på prosessoren. Jeg er klar over at den er utrangert, men alikevel bedre enn en Socket 754, vel? Socket A-hovedkortene benytter jo doble minnekanaler. Mulig jeg har gjort en tabbe, men Socket A-kortet er i boks så da må jeg også ha en prosessor. Det fine med XP 3200+ er at den er 400 MHz. Har prøvd å finne XP 3000+ i 400 MHz-versjon, men det virker tilnærma umulig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg gjentar bare... unnskyld dersom jeg fornærmer deg trådstarter...:

QXL er ett paradis for selgere.. særlig av HW til "total noobs"... :)

Du kjøper bare ikke en XP3200+ til nærmere kr.1500..

Jeg har en XP2500+ som kjører XP3200+ på default VCore... Den betalte jeg kr.300 for...

Kan vurdere å selge den for. kr.600... :p

Og trådstarter... som nok er litt "noob"...

Socket-754 og AMD64 er "noe" bedre enn socket-A og XP3200+.. har du ikke fått med deg det?

 

Edit:

Ser "Snekker'n" er inne og oppklarer litt..

Følger opp denne... Jeg flyttet nettopp mitt Sparkle 6600GT fra Socket-A/XP-M@2400Mhz til Socket-478/[email protected].. og økte scores *vesentlig.. Mitt Socket-A opssett er forøvrig det beste du kan få tak i... "knuser" XP3200+

Og ett klokket Socket-754/A64@2400+ vil nok "banke" P4-systemet mitt igjen (i 3D).

Så der ser du hvor dårlig det kjøpet du "mistet" var/er trådstarter...

Vel.. dette ble mye OT... :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Nå fikk jeg ikke tilslag på prosessoren. Jeg er klar over at den er utrangert, men alikevel bedre enn en Socket 754, vel? Socket A-hovedkortene benytter jo doble minnekanaler. Mulig jeg har gjort en tabbe, men Socket A-kortet er i boks så da må jeg også ha en prosessor. Det fine med XP 3200+ er at den er 400 MHz. Har prøvd å finne XP 3000+ i 400 MHz-versjon, men det virker tilnærma umulig.

For det første den er IKKE bedre enn 754 det kan jeg bekrefte siden jeg har begge to, for det andre får du faktisk bedre ytelse med en sempron enn en XP.

En Sempron til socet A koster 1150.- kr ny (2800) og den yter bedre+ at den kan klokkes noe som er svært vanskelig med en XP 3200.

Lenke til kommentar
En Sempron til socet A koster 1150.- kr ny (2800) og den yter bedre+ at den kan klokkes noe som er svært vanskelig med en XP 3200.

En Sempron 2800+ med 256KB Cache yter bedre enn en Barton 3200+ med 512KB Cache? Det vil jeg gjerne se noen tester på, enten det er private eller offisielle. Ikke at jeg tviler på at du har noen som helst bakgrunn for å si noe sånt, men jeg syns det hørtes litt merkelig ut...

 

Det er jo tross alt litt forskjell mellom Thouroughbred og Barton.

Lenke til kommentar

En Sempron socket A er "basert" på Barton kjernen..Og den yter IKKE noe bedre enn en XP 3200+..Xp'n har 400 fsb istedenfor 333fsb..Den har dobbel L2 C..Og har høyere klokkehastighet..At noen sier at den er raskere er direkte latterlig..For å få ting litt frem..En Sempron er etterfølgeren til Duron og den er som kjent ikke veldig rask i forhold til XP..Sempron kjører på 333 fsb noe Duron ikke gjør..Nei, dette var dagens.. :!:

Endret av nikhuse
Lenke til kommentar
En Sempron til socet A koster 1150.- kr ny (2800) og den yter bedre+ at den kan klokkes noe som er svært vanskelig med en XP 3200.

En rask kikk i denne testen (se resultatene utover) viser at Sempron 2800+ yter langt under Athlon XP 3200+. THG var heller ikke spesielt heldig med klokkingen av socket A-Sempron, socket 754-Sempron (3100+) derimot klokket laaangt oppover.

 

Men jeg sier ikke med det at et kjøp av en Athlon XP 3200+ for 1500,- er et god kjøp. Langt i fra faktisk. Et socket 754-system vil være en langt bedre måte å bruke pengene.

 

F.eks: Et EpoX EP-8KDA3i og en AMD Athlon64 2800+ vil gå 400,- over "budsjettet", men vil allikevel være mye bedre anvendelse av pengene da Athlon64-systemet har langt flere fasiliteter og kan klokkes mye mer. I tillegg har du større sjans for å kunne oppgradere et socket 754-system enn et socket A-system.

 

Om du virkelig vil invistere vil en Athlon64 3000+ og HK'et jeg nevnte over være en veldig god invistering.

Lenke til kommentar
En Sempron socket A er "basert" på Barton kjernen..Og den yter IKKE noe bedre enn en XP 3200+..Xp'n har 400 fsb istedenfor 333fsb..Den har dobbel L2 C..Og har høyere klokkehastighet..At noen sier at den er raskere er direkte latterlig..For å få ting litt frem..En Sempron er etterfølgeren til Duron og den er som kjent ikke veldig rask i forhold til XP..Sempron kjører på 333 fsb noe Duron ikke gjør..Nei, dette var dagens.. :!:

Sempron@Socket A er basert på Throughbred kjerne, bortsett fra Sempron 3000+ som har Bartonkjerne :)

 

Det stemmer..En Sempron (K8) vil yte en del bedre..Da dette vil bli en "blanding" av XP og Athlon 64..Da blir saken raskt noe annet..For å legge Socket A Sempron 2800+ en plass på kartet..hmm..ca rundt XP2500+/2600+

 

Nåja, det kommer an på hvilke applikasjoner man snakker om. I noen er Sempron 3100+ bedre, men i andre vil XP3200+ være best :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...