Gå til innhold

coax eller optisk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I normalt ikke-profft (dvs vanlig toslink optisk i plast, ikke glass.kabler) utstyr regnes vanligvis coax for å være marginalt bedre, men er det riktig implementert skal du nok et stykke opp i utstyrspris/klasse for å merke forskjell (om noen i det hele).

I praksis er det nok andre egenskaper enn direkte forskjell i lyd som er viktigere:

Toslink er, som Snabel skriver, godt egnet til å avkoble mellom apparater der brum eller annen støy er et problem, og er heller ikke følsomt for magnetfelter underveis.

På den annen side er mange (de fleste?) toslink-kabler relativt skjøre mekanisk, og kan lett 'brekkes' hvis man drar dem for tett rundt en kant eller lignende, eller den blir liggende i en for liten løkke. I tillegg sitter de ofte ikke særlig godt i kontakten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har snakket mer lærerene mine om akkuratt dette. Vi har testet og kom fram til at det er ingen merkbar forskjell. Det er jo digitale signaler det er snakk om her. Optisk overføring er jo rett å slett bare noe å ha å skryte av. Og er enig det er kulere. Men ingen nettbrom vil påvirke digitale signaler. det som kommer inn på kabelen blir jo uanett borte når det kommer inn på digitale kretser. Og skal ekstremt kraftig nettbrom til for å ødlegge de digitale signalene. Ville si det som umulig. Så er vanskelig og si om den ene har noe fordeler i forhold til den andre.

Lenke til kommentar
Jeg har snakket mer lærerene mine om akkuratt dette.

Håper de lærerne der ikke underviser i fysikk :roll:

Interferens kan oppstå i alle typer signaler og medier. Det er jo elementær kunnskap innen bølgeteori og partikkelfysikk. Skal en være flisespikker kan en dra inn materiebølgelengder, spinn på kvarker ol og vise at de kvantemekanisk sett også er på bærtur, men da snakker vi om ting som kanskje ikke har allverden med hørbare forskjeller i signaloverføring å gjøre, samt endel ufin sannsynlighetsberegning :D

 

Men en skal ikke skyte spurv med kanon heller. Ikke vits i kabler til 10000 om anlegget koster 7000. Stikk innom Eltek's hjemmesider og sjekk ut kablene deres. Mye for penga der.

 

Personlig foretrekker jeg coax fordi jeg vil minimere antall konverteringer av signalet.

Lenke til kommentar
Jeg har snakket mer lærerene mine om akkuratt dette.

Håper de lærerne der ikke underviser i fysikk :roll:

Interferens kan oppstå i alle typer signaler og medier. Det er jo elementær kunnskap innen bølgeteori og partikkelfysikk.

Jeg sa ikke at det ikke kunne oppstå støy. Men det jeg mente var at siden det sansynligvis sitter buffer kretser i begge ender blir jo eventuelle uregelmessigheter på firkant pulsene rettetopp igjen så sant signalet ikke er utydelig. Fordeler med digitale signaler er jo at de er lette å "rette" på. hvis dere skjønner hva jeg mener. Er først når det gjelder analoge signaler det blir vanskelig å filtrere ut støy.

 

Ville tro det var en fordel med coax siden man minimerer antall konverteringer. Jeg har jobbet med å repparere en del dvd spillere riktig nok av den blillige typen men der er det rett å slett en liten krets som tar coax signalet og putter det inn på en laserdiode som går inn på den optiske kabelen. så på en måte har man da coax over til lys derifra over til coax igjen istede for coax tvers igjenom. signalet som er på coax utgangen er altså utgangs punktet for den optiske kretsen. Noen som skjønte påenget mitt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...