RolfOve Skrevet 4. februar 2005 Skrevet 4. februar 2005 Jeg er ute etter etter nytt hovedkort, og valget har mer eller mindre falt på MSI K8N NEO2 Platinum. Jeg har allerede AGP kort og er fornøyd med det, så det blir et hovedkort med AGP. Så med dette i bakhodet, er dette et godt valg? Jeg ber om generelle erfaringer utover det som står i produktguiden. Ser at hovedkortet har aktiv northbridgevifte, og er jo ikke plass til passiv vifte. Hvordan er støynivået fra viften? Er det mulig å få den til å gå saktere ved instillinger i BIOS (som med Abit uGuru)? Jeg er svært følsom for støy, så nå spør jeg hovedsaklig de som er opptatt av støysvake PCer og på bakgrunn av dette kan vurdere støynivået.
CoolDuckie Skrevet 4. februar 2005 Skrevet 4. februar 2005 Jeg er ute etter etter nytt hovedkort, og valget har mer eller mindre falt på MSI K8N NEO2 Platinum. Jeg har allerede AGP kort og er fornøyd med det, så det blir et hovedkort med AGP. Så med dette i bakhodet, er dette et godt valg? Jeg ber om generelle erfaringer utover det som står i produktguiden. Ser at hovedkortet har aktiv northbridgevifte, og er jo ikke plass til passiv vifte. Hvordan er støynivået fra viften? Er det mulig å få den til å gå saktere ved instillinger i BIOS (som med Abit uGuru)? Jeg er svært følsom for støy, så nå spør jeg hovedsaklig de som er opptatt av støysvake PCer og på bakgrunn av dette kan vurdere støynivået. Var faktisk derfor jeg valgte Asus A8V . For øvrig et greit alternativ til K8N NEO2. Pass på å få revisjon 2 om du kjøper det- for å få fungerende "locks". CD
RolfOve Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Skrevet 26. februar 2005 Det ble NEO2, og ja jeg kan bekrefte at nb-viften bråker. Det skal visst være mulig å redusere hastigheten på northbridge viften. Skal dette finnes i BIOS eller må jeg installere teit programvare? Hvorfor kan ikke de bare ha ting i BIOS? Idiotisk at slike ting er OS-spesifikt.
FuLu Skrevet 26. februar 2005 Skrevet 26. februar 2005 Har ingen erfaring med dette kortet eller kjøleren. Alt jeg kan se i manualen er at chipset virker litt nærme AGP sokkelen. Leste også at du nevnte "... og er jo ikke plass til passiv vifte" i starten av denne tråden. Du mente vel passiv kjøler uten vifte? Så en slik chipsetkjøler som dette vil ikke passe? http://komplett.no/k/ki.asp?sku=303858&cks=PRL Har drevet å myst på dette hovedkortet selv for mulig innkjøp, men hvis den originalkjøleren bråker som du sier og den zalman chipsetkjøleren ikke passer, vurderer jeg kanskje asus sin k8n istedet (s754)... der har den i det minste passiv kjøler på chipsettet
Syar-2003 Skrevet 26. februar 2005 Skrevet 26. februar 2005 (endret) Du kan sette RPM på nb/nv-chip viften med å programmere corecell chippen på hovedkortet til "user mode 1/8 - 8/8 av rpm speed. Det må du gjøre med MSI corecenter programmet en gang , deretter kan du "glemme" programmet .(det trenger ikke kjøre i bakgrunn) Instillingen blir værendes helt til en eventuell cmos reset . Såfall da må du sette usermode for RPM forhold (1/8->8/8) påny . I bios er det "smart" target styrt på temp , dvs at den vil variere RPM med temperatur eks. ved target satt til 40C. (programmere fixed speed vha corecenter er etter min mening bedre) Endret 26. februar 2005 av syar2003
RolfOve Skrevet 27. februar 2005 Forfatter Skrevet 27. februar 2005 ...deretterkan du "glemme" programmet .(det trenger ikke kjøre i bakgrunn). Instillingen blir værendes helt til en eventuell cmos reset... Flott. Akkurat det jeg trengte å høre Men litt rottent at dette ikke kan gjøres i BIOS slik du kan med Abit kort. I bios er det "smart" target styrt på temp , dvs at den vil variere RPMmed temperatur eks. ved target satt til 40C. (programmere fixed speed vha corecenter er etter min mening bedre) Dette gjelder vel kun CPU? Takk for glimrende svar. Fulu: Ja, jeg mente passiv kjøler. Jeg har en lignende kjøler, bare at den er i svart. Synest ikke den passet spesielt bra nei. Kan gi deg en tilbakemelding på hvordan lydnivået er etter en installasjon av Windows .
FuLu Skrevet 27. februar 2005 Skrevet 27. februar 2005 Jo, hørtes litt plundrete ut den corecell, at ikke dette kan endres i BIOS men bare med corecenter programvare i Windows. Men jeg har vel ikke gitt opp kortet helt enda, så bare gi tilbakemeldinger du
Trondster Skrevet 27. februar 2005 Skrevet 27. februar 2005 Har selv et MSI K8N SLI Platinum. Kan der i CoreCenter sette hastigheten på CPU-vifta, men kan ikke sette hastigheten på NB-vifta. Kan sette hastigheten på CPU-vifta til 1/8 - 8/8, eller sette den til auto ("cool 'n quiet"). Noen som har funnet en måte å sette hastigheten til NB-vifta også? Trond.
RolfOve Skrevet 28. februar 2005 Forfatter Skrevet 28. februar 2005 syar2003 mener at dette er mulig? Hvis ikke dette er mulig returnerer jeg kortet, pågrunn av feilinformasjon fra MSI om spesfikasjoner. Kan ikke du undersøke om du får det til. Med windows programvare- ikke i BIOS ().
Syar-2003 Skrevet 28. februar 2005 Skrevet 28. februar 2005 Både Neo1(754) og Neo2(939) kan sette både cpu og nb fan i usermode 1/8 -> 8/8 speed via corecenter og programmering av corecell chippen. Bruker det selv . Neo4 vet jeg ikke noe om .
RolfOve Skrevet 28. februar 2005 Forfatter Skrevet 28. februar 2005 (endret) Leste innlegget litt for fort. Trodde du beskrev det samme kortet som jeg hadde. Trodde NEO1 hadde passiv kjøler jeg? Endret 28. februar 2005 av RolfOve
Syar-2003 Skrevet 28. februar 2005 Skrevet 28. februar 2005 (endret) Ja neo1 har passiv kjøler men hk har alikevel NB fan header og man kan styre den via corecell (som på Neo2) om man setter en chipsettvifte på den (som jeg har gjort). Endret 28. februar 2005 av syar2003
FuLu Skrevet 28. februar 2005 Skrevet 28. februar 2005 Kan det hende at NB vifta på NEO2 ikke kan reguleres og at corecell programmet automatisk har detektert det og dermed ikke viser noe opsjon for å kunne endre? Bare en løs tanke som streifet meg... men jeg har ingen fakta å peke på så...
RolfOve Skrevet 28. februar 2005 Forfatter Skrevet 28. februar 2005 (endret) Nei, syar2003 bekrefter at det er viftestyring på både nb og cpu vifte. Jeg har ikke fått installert Windows enda. Trondster hadde et annet kort. Endret 28. februar 2005 av RolfOve
RolfOve Skrevet 28. februar 2005 Forfatter Skrevet 28. februar 2005 (endret) Hmm... Når jeg booter mister jeg instillingene. Det vil si når jeg kommer inn i Linux bråker chipset viften noe sinnsykt. PS: Jeg er blitt korrigert på Linux-forumet til å si chipsetvifte istedenfor northbridge, fordi nForce3 ikke har northbridge. Endret 1. mars 2005 av RolfOve
RolfOve Skrevet 1. mars 2005 Forfatter Skrevet 1. mars 2005 (endret) Den kommer ikke i konflikt med AGP kort altså? Kanskje jeg kjøper en ny vifte og setter i nærheten. Synest kanskje den kom litt farlig nærmt Endret 1. mars 2005 av RolfOve
maedox Skrevet 1. mars 2005 Skrevet 1. mars 2005 X800XT kortet mitt går akkurat klar av chipsetkjøleren på mitt Neo2 kort. Så jeg vil ikke anbefale å bytte til noe som er noe særlig høyere enn standardkjøleren. Merker forresten ikke noe særlig til min vifte, og jeg har ikke stilt inn noe viftegreier. Maskinen min e generelt rimelig stillegående også, så det er sagt.
RolfOve Skrevet 1. mars 2005 Forfatter Skrevet 1. mars 2005 (endret) Merker forresten ikke noe særlig til min vifte, og jeg har ikke stilt inn noe viftegreier. Maskinen min e generelt rimelig stillegående også, så det er sagt. Etter at jeg hørte hvor herlig cool and quiet var i Windows kan jeg ikke være foruten. Tenkte kanskje å få kjøpt meg en liten motstand istedenfor, da dette åpenbart kun vil virke i Windows. Skuffet . Kanskje Elfa er en god plass til dette? CPU er ikke noe problem fordi jeg allerede har en kjøler med egen temperatur kontroll.- Endret 1. mars 2005 av RolfOve
sub1343 Skrevet 1. mars 2005 Skrevet 1. mars 2005 putt på en zalman fanmate og kjør hastigheten ned til 3000 rpm og vips så er den tilnærmet lydløs, det gjorde jeg på mitt da ingen passive løsninger passet. Det var ingen forskjell i tempratur før og etter men jeg har meget god luftsirkulasjon i mitt kabinett (2x80mm og 3x120mm)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå