Gå til innhold

Spørsmål om motstand og leds


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har vært på clasern i dag og kjøpte motstandssett med 600 motstander i E12-serien.. hvilken motstand skal jeg bruke da? for meg er det det samme om jeg må bruke 5 eller 12V. Er det noen som kan si hvilken mostand som skal brukes, og om jeg må serie- eller paralellkoble?

HEY... nå må du ikke ta over tråden min da =) det var jeg som trengte hjelp til å finne riktig motstand :D

Lenke til kommentar

hvis du oppgir Uf og If til meg, så kan jeg regne.. :) (evt. elfa nr)

 

@hårek jeg tror jeg begynner å forstå litt nå, jeg skal lese på nytt når jeg er mer mottakelig.. jeg ser du har forstått akkurat hvordan jeg tenker, men hvordan regner man da ut seriemotstanden hvis spenningen er riktig?

eller skal man ikke ha serie motstnd, men paralell?

jeg husker en tråd her når jeg akkurat hadde fått nye lysdioder ifra amerika, og skulle koble de opp, så brukte jeg en spenningsdeler eller noe?

Lenke til kommentar
@hårek jeg tror jeg begynner å forstå litt nå, jeg skal lese på nytt når jeg er mer mottakelig.. jeg ser du har forstått akkurat hvordan jeg tenker, men hvordan regner man da ut seriemotstanden hvis spenningen er riktig?

eller skal man ikke ha serie motstnd, men paralell?

jeg husker en tråd her når jeg akkurat hadde fått nye lysdioder ifra amerika, og skulle koble de opp, så brukte jeg en spenningsdeler eller noe?

Den tråden med spenningsdeler var jo der hvor han Sveinl kom med masse svada, han hadde totalt misforstått. Man bruker ikke spenningsdeler.

Motstand skal alltid i serie.

Motstandsverdi regnes enkelt ut med Ohms lov. Man finner ut hvor stor spenning det skal være over motstand (forsyningspenning minus diodespenning), og man må vite hvor mye strøm man vil ha. R = U / I.

Lenke til kommentar

Det er nettopp dette du ikke forstår, og mange andre...

 

En kilde kan aldri levere f.eks. 2.1000000000V med 100% nøyaktighet under alle kondisjoner. (Jeg setter ting i spissen nå. Ikke nødvendig med så mange desimaler)

 

De tre case'ene over er hva du kan ha:

Er spenningen mindre lyser den ikke, evt. for svakt.

Er spenningen for mye så brenner den, evt. lyser for sterkt-->kortere levetid.

Er spenningen riktig så lyser den og er glad som bare det, men dog uten garanti for sitt liv.

Lenke til kommentar

Dette minner meg om en teit barne-TV-ting jeg så for mange år siden. Det var to personer, den ene hadde et brød og den andre en ost. Ost er ikke noe særlig alene, og det samme kan sies om brød. Dermed delte de, og begge var glade og fornøyde! Og så trekker vi parallellen til elektronikk!

 

En LED kan bestemme spenningen. En en motstand kan begrense strømmen. Sammen så begrenses strøm og spenning. Dette kan mao kalles en synergieffekt... :p

 

For å forenkle ting litt sier vi at en LED enten er på eller av. Når den er av, så har den uendelig mye motstand. Når den er på har den ingen motstand. Betingelsen for å slå på en LED er at spenningen over den overtinger en terskelspenning (typisk 2 V). Hvis en LED er på, uten motstand, så vil det gå så mye strøm igjennom at den brenner opp... :cry:

 

Men hvis vi kobler en motstand i serie, så vil den begrense strømmen, slik at LEDen får et lykkelig og lysende liv.

 

Spenningen over motstanden vil være differansen mellom den totale spenningen over begge, og terskelspennningen til LEDen. Ved å bruke Ohms lov så vil vi finne ut av hvor mye strøm som går gjennom motstanden (og LEDen). Motstanden begrenser defor strømmen gjennom LEDen. :thumbup:

 

Med andre ord: ost og brød kan sammenlignes med en lenge-levende LED... :D

Lenke til kommentar

Noen som kunne regne ut hvordan motstander jeg skal bruke? for har en batteriholder til 4x1,2v så kjører det på det... kjører eller motstander på alle ledene .....

 

ser at noen satt opp hvordan jeg skule regne, men forsto ikke så mye..

gjerne svar før imorra klokka 11 =) så får jeg kjøpt de etter skolen =)

Fikk ny loddebolt i bursdag så er ivrig etter å komme igang

Lenke til kommentar

Hvis jeg har regna riktig:

Kobla til 4x1,2v batterikilde.

hvite(3.6v) skal ha 50ohms (56ohmsnearest higher rated 10%)

0.033watts

 

blå(3.8v) skal ha 40 (47ohms)

0.027watts

 

rød(2.1v) 125ohms (150ohms) 0.083watts

 

det i parentes er "Nearest higher rated 10% resistor" fra metku sin kalkulator..

vet ikke helt hva det betyr...

 

Clas O har Motstandssett, 0,25W, toleranse 5%. 610 stk sorterte motstand i 61 ulike verdier fra 10 ohm til 1 Mohm.

 

er mer W i det settet enn jeg trenger/må ha.. gjør det noe? eller ksal jeg finne nøyaktig riktig?

Lenke til kommentar

det gjør ikke noe..

det der med nearest higher rated 10% resistor betyr den nermeste resistoren med +- 10% nøyaktighet...

 

men jeg prøvde å spørre læreren, og han sa at hvis du hadde f.eks. 3V batteri, og 3V led, så skal man ikke ha motstand, så dette synes jeg børe debbateres, med meg som både deltaker og tilskuer..

Lenke til kommentar

Si til læreren din at han tar feil. Hvis han fortsatt mener at man ikke trenger motstand i serie med LED/LASER så er han ikke noen god lærer...

 

Jeg kan ikke fatte hvorfor det er vanskelig med å forstå at man må ha en motstand i serie med LED/LASER. :hmm:

 

Edit: skrivefeil

Endret av ddd-king
Lenke til kommentar

alt omhandlene strøm\spenning er utrolig frustreende når man ikke har den grunnleggende forståelsen i orden. en annen ting er at det er utrolig mye rart ute å går av lærere på de lavere nivåer av elektro\elektronikk fag.

jeg tørr ikke spørre læreren min om noe, med mindre han står 5 meter minimum unna meg, han har rett og slett så sykt dålig ånde at man ikke klarer å konse seg om hva mannen sier, og den andre vi har har en stygg tendens til å henvise oss til å koble opp noe vi ikke vet hva er, av grunner ukjente for oss, så vi kan lære noe, men han sitter å drikker kaffe og går ut å røyker.

Lenke til kommentar

For å komplisere dette enda mer...

Hvis en LED er oppgitt til f.eks. 2.0V 20mA (Art.nt 75-002-34 hos Elfa)

Betyr det at LED'n er egnet for ca. 2.0V og 20mA.

 

Det betyr ikke nødvendig vis at ved 2,0V går det 20mA. Selv like dioder har litt ulikt spenningsfall, slik at for noen vil det være 1.9V ved 20mA mens andre igjen har 2.1V ved 20 mA.

 

Slår man opp i databladet for dioden som kommer det plutselig mye mer info som kannskje kan løse en del av det som det snakkes om her.

Der står det at spenningen kan være mellom 1.7V og 2.8 (!!!), men dette er min og abs. maksverdier. Det står også at anbefalt strømstyrke er 10-20mA, men at maks strøm kan være så høy som 30mA (eventuelt 160mA i pulser). Men som over betyr ikke dette nødvendig vis at det er 2.8V som gir 30mA. Det kan være allerede ved f.eks. 2.5V.

Fra dette er det strømmen som det er viktig å regulere hos en LED og ikke spenningen. Når man regulerer strømmen vil spenningen automatisk bli riktig.

 

Dog skal det sies at 3.6V LED'er ikke tar skade av å kobles på 3.6V uten motstand selv om et fulladet batteri kanskje har 3.8V. LED'n vil også lyse selv om spenningen faller til nærere 3V men da selvfølgelig noe svakere.

 

Hvis man likevel skulle klare å koble en LED til for stor spenning på et "vanlig" batteri, (Eks. AA/AAA), er den indre spenningen i batteriet på ingen måte stor nok til å begrense strømmen slik at LED'n ikke brenner av. Det er tross alt kun snakk om ca. 50 mA ved brenning av LED's.

 

Som flere har nevt, en motstand i serie med LED'n er en billig forsikring for at strømmen i dioden ikke blir for høy og brenner opp.

 

space

Endret av space17
Lenke til kommentar
.. den indre spenningen i batteriet ..

Regner med at du mente å skrive motstand, ikke spenning?

 

Kan forsøke en annen vri: man må tenke helt motsatt av hva man er vant til.

Med en lyspære så setter du på en spenning og måler strømmen.

Med LED så setter du på en strøm og måler spenningen.

 

Når man gjør dette ved å øke strøm / spening gradvis fra null og tegner opp en kurve med strøm vs. spenning, så vil man lett se forskjellen. En lyspære vil være en rett linje. En LED vil ligge på null opp til et punkt hvor strømmen plutselig øker veldig raskt.

 

Det finnes en slik figur på denne siden, riktignok for en vanlig diode: http://www.antonine-education.co.uk/Electr...c_4__diodes.htm

 

Denne siden diskuterer hele problemstillingen: http://linear1.org/gm/archives/00000166.php

Lenke til kommentar

Jeg får nå annen motstand som svar når jeg regner selv en med metku kalkulatoren... noen som kan sjekke for meg =)

 

Kobla til 4x1,2v batterikilde.

4,8V

 

Første LED (hvite) er 3.6v... (4.8v-3.6v=1.2v) og 20mA

1.2v/0.02=60ohm...

Kalkulatoren på metku.net sa 50ohm

 

Andre LED (blå) er på 3.8v.. (4.8v-3.8v=1v) og 20mA

1v/0.02=50ohm...

Kalkulatoren sa 40ohm

 

Tredje LED (rød) er på 2.1v.. (4.8v-2.1v=2.7v) og 20mA

2.7v/0.02=135ohm

Kalkulatoren sa 150ohm

 

Er det jeg har regna riktig? Innbiller meg at jeg har tasta inn feil på kalkulatoren, men? Noen som kan dobbeltsjekke før jeg lodder sammen?

det i parentes er "Nearest higher rated 10% resistor" fra metku sin kalkulator..

vet ikke helt hva det betyr...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...