Gå til innhold

Spørsmål om motstand og leds


Anbefalte innlegg

Lager lys til en radiostyrt bil, og har fire leds. to hvite som er 3,6v og to røde som er 2.1v. Batteriet er på 3,6v så har fått motstandere som passer til de rød iforhold til 3,6v Hjalp med litt på elfa. Jeg er ikke så inn i det her, så lurer på... De er koblet i serie slik:

 

hvit - hvit - rød - rød

 

men det jeg lurer på... trenger jeg bare en motstand før den første røde for å få riktig styrke eller må jeg ha på begge to?

 

alternativ 1

 

hvit - hvit - motstand - rød - rød

 

alternativ 2

 

hvit - hvit - mostand - rød - motstand - rød

 

alternativ 3

 

fyll inn riktig svar her :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du kobler 2 motsatnder i serie (alternativ 2) så blir det nøyaktig det samme som å ha en motstand med verdi lik summen av de 2.

Når du har alle i serie blir spenningsfallet 11.4V. Du må da ha 12V eller høyere batterispenning, med 3.6V får du ikke lys i det hele tatt.

Så med 3.6V batteri må du koble i parallell. Da må du ha en motstand for hver LED, og for de hvite blir det veldig lav motstandsverdi.

 

Litt info om kobling av LED:

http://www.allelectronics.com/spec/LED_Hook_Up_Guide.pdf

http://www.lsdiodes.com/tutorial/

Lenke til kommentar

Jeg kan prøve å forklare hele saken. jeg forkorta det litt og det gjorde kanskje at det ble feil? :blush:

 

Skal som sagt koble lys på en radio styrt bil. Jeg var inne på elfa og spurte og fikk god hjelp, eneste problemet var at vi først satte det opp til å være seriell kobling når vi valgte diodene og motstandene, også når vi skulle finne batteri fant vi ut at vi skulle bruke 3x1,2v (aaa) batterier.. og dermed var det vistnok bedre å koble i paralell så jeg slapp å bruke så mange batterier.

 

Her er slik det skal være...

 

Batteripakke på 3x1,2v (AAA) dette har jeg ikke kjøpt inn så dette kan byttes.

Men SKAL ha 2hvit og 2blå leds foran på bilen. Disse 4 er alle å 3,6v hver. (Allerede nå skjønner jeg at jeg ikke kan koble de i serie.) Og bak på bilen skal det være 4 rød leds som er på 2,1v. også skal jeg bruke en bryter for å koble dette av og på (har nå en 1pols bryter..om det er det det here Så alle må inn på samme)

 

HVordan kobler jeg dette?

 

Noen som klarer å forklare det på en enkel måte =) Alt var så klart for meg i butikken, men så har jeg vist misforstått noe eller han sagt feil =) så må få det riktig før jeg setter på strømmen =)

Lenke til kommentar

Begynn med en LED og en tilhørende motstand. Disse kobler du i serie og kobler til batteriet.

Når du har fått dette til å virke så gjør du det samme med de andre, en for en. Du har da 4 sett med lys (LED + tilhørende motstand).

Når du til slutt kobler de til strøm samtidig så har du koblet de 4 settene i parallell.

 

Dette er egentlig greitt forklart i de guidene jeg linket til.

Regner med at du har sortert ut hvilken motstand som hører til hver LED? Det er jo forskjellig motstand til rød og hvit LED.

Lenke til kommentar

Nei. Du bør ikke koble LED uten motstand. Det er å invitere til at de skal brenne opp.

Når du har LED på 3.6V og batteri på 3.6V så er det 3 muligheter:

Det lyser ikke i det hele tatt.

Det lyser, men du kan ikke kontrollere lysstyrken. Etter 1/2 time vil batterispenningen ha falt og det slutter å lyse.

Det lyser sterkt i ett millisekund, og så kan du kaste den LEDen i søplebøtta.

Ingen kan si med sikkerhet hvilke av disse 3 som vil skje uten å kjenne nøyaktig karakteristikk på akkurat den LED du bruker, nøyaktig baterispenning (med 2 desimaler), og indre motstand i batteriet.

Lenke til kommentar

hvordan kan led bli ødelagt?

hvis man har en spenningskilde på Xantall volt, la os si f.eks. 5V, og så kobler på Bare en 5V led, vil ikke leden da selv bestemme strømmen, og dermed få riktig?

 

hvis ikke, så må man jo vite motstanden i led'en.

og hva kan indremotstand i batteriet gjøre for å ødelegge led?

Lenke til kommentar
Nei. Du bør ikke koble LED uten motstand. Det er å invitere til at de skal brenne opp.

Når du har LED på 3.6V og batteri på 3.6V så er det 3 muligheter:

Det lyser ikke i det hele tatt.

Det lyser, men du kan ikke kontrollere lysstyrken. Etter 1/2 time vil batterispenningen ha falt og det slutter å lyse.

Det lyser sterkt i ett millisekund, og så kan du kaste den LEDen i søplebøtta.

Ingen kan si med sikkerhet hvilke av disse 3 som vil skje uten å kjenne nøyaktig karakteristikk på akkurat den LED du bruker, nøyaktig baterispenning (med 2 desimaler), og indre motstand i batteriet.

Noen som kan bekrefte/avkrefte dette? syntes det hørtes litt rart ut... ingen andre som har nevnt noe slikt i det hele tatt... og er jo snakk om vanvittig liten motstand om jeg har en led på 3,6v og et batteri på 3,6v.. nei for meg virker det feil. Men så kan ikke jeg så mye da....

Lenke til kommentar
hvis bilbatteriet er på 3,6V, og to 4 av ledsa også er på det, så er jo det lettest, jeg skal slenge opp en tegning av hvordan du da skal koble.. :)

 

*edit*

her er sjema.. :)

Tusen takk. gjenstår bare å finne ut hvem som er catode og anode eller hva enn det heter av sidene på den tegningen der =) ukjent med sånn symbol.. hehe. Regner med at det har noe å si hvilken side motstanden skal være på....

Lenke til kommentar
Nei. Du bør ikke koble LED uten motstand. Det er å invitere til at de skal brenne opp.

Når du har LED på 3.6V og batteri på 3.6V så er det 3 muligheter:

Det lyser ikke i det hele tatt.

Det lyser, men du kan ikke kontrollere lysstyrken. Etter 1/2 time vil batterispenningen ha falt og det slutter å lyse.

Det lyser sterkt i ett millisekund, og så kan du kaste den LEDen i søplebøtta.

Ingen kan si med sikkerhet hvilke av disse 3 som vil skje uten å kjenne nøyaktig karakteristikk på akkurat den LED du bruker, nøyaktig baterispenning (med 2 desimaler), og indre motstand i batteriet.

Noen som kan bekrefte/avkrefte dette? syntes det hørtes litt rart ut... ingen andre som har nevnt noe slikt i det hele tatt... og er jo snakk om vanvittig liten motstand om jeg har en led på 3,6v og et batteri på 3,6v.. nei for meg virker det feil. Men så kan ikke jeg så mye da....

Dette er så riktig som det kan være!!!

 

Alltid motstand. Har du LED på 3.6V må du ha en spenning over dette og være sikker på at spenningen aldri synker under 3.6V. Batterispenningen synker med tiden. Og etter en stund så vil spenningen være mindre enn 3.6V og da er det full stopp på strømmen gjennom dioden og det lyser ikke.

 

Nytt batteri har høyere spenning enn 3.6V og det går for mye strøm gjennom LEDen og den brenner opp.

 

Er du heldig har batteriet høy nok indre motstand slik at du ikke kan få ut nok strøm til å brenne dioden. Da lyser den helt til spenningen er under 3.6V.

 

Dette forklarer de tre eksemplene til Hårek oppe!

Lenke til kommentar

jeg synes ikke det forklarer det så godt, jeg tenker da på det med indremotstand i batteriet...

 

resten hadde jeg bare glemt, men da må man jo bestemme seg for en verdi...

 

kan du forklare hvordan indremotstanden i et batteri kan skade en led, sett at batteriet leverer 3,6V til en 3,6V led, og ikke noe mer er koblet til...

 

*edit*

 

på bildet så er katoden streken på pilspissen...

det er da minus, og anoden er pluss, og er det bredeste på pila.. :)

 

*edit2*

btw, hvilken side motstanden er på har ingen ting å si.. ;)

Endret av tha stoffi
Lenke til kommentar
kan du forklare hvordan indremotstanden i et batteri kan skade en led, sett at batteriet leverer 3,6V til en 3,6V led, og ikke noe mer er koblet til...

Skal gjøre et forsøk.

En strømforsyning har alltid en viss indre motstand. Jo lavere indre motstand, jo mer strøm kan leveres. Små batterier har som regel relativt høy indre motstand, og det blir da begrenset hvor mye strøm som kan leveres.

Denne motstanden er jo faktisk i serie med LED, så om du kobler LED direkte til batteri så kan dette være nok til å begrense strømmen slik at LED ikke brenner.

Men hvis du så bytter til et bilbatteri med nøyaktig samme spenning, så vil den brenne av, siden et bilbatteri har veldig lav indre motstand og kan levere store mengder strøm.

 

hvis man har en spenningskilde på Xantall volt, la os si f.eks. 5V, og så kobler på Bare en 5V led, vil ikke leden da selv bestemme strømmen, og dermed få riktig?

Det var et dårlig eksempel å snakke om 5V LED. For når du kjøper en LED som er spesifisert til 5V så har den en innebygd motstand som er tilpasset 5V.

 

Det som er essensiellt å forstå er at LED ikke kan "selv bestemme strømmen"! Da tror du LED er det samme som en lyspære, som er en ohmsk i natur og lineær karakteristikk. LED er ikke ohmsk, karakteristikken er ikke lineær. Bare se på en kurve som viser strøm og spenning for en diode, så ser du at det en diode bestemmer selv er spenningen.

 

Når man skal koble en LED spesifisert til x.xV så finner man ikke fram en strømforsyning på konstant spenning x.xV. Man finner spesifikasjonen for strømmen LED skal ha og så gir man den konstant strøm.

Lenke til kommentar

Jeg kjønner heller ikke noe av dette her :dontgetit:

Jeg kjøpte meg 5V LEDs fra microplex og utifra sidene til microplex.no forstår jeg det slik at men ikke trenger motstand på LEDen

Da de kjører på 5 volt gjør dette at du kan bruke dem uten å måtte gå til anskaffelse av løse motstander eller printkort - "plug'n'play"

Men etter at jeg nå har brent opp 2 dioder så er det kanskje å¨tide å undersøke hva som er galt :p tok meg en tur innpå microplex.no og leste bittelitt mer og da står det:

Vf=5 VDC. If=8.6 mA. Ved tilkobling til 12VDC seriekobles en ¼W motstand på 820 ohm
Kjønner ingenting nå heller jeg :p bare at jeg må ha en/noen motstand(er) på LEDen

Er det noen som kan hjelpe en stakkar å finne ut hvor mange ohm motstanden skal være på?

 

Edit: leif var innom, to ganger!

Endret av *Tesche*
Lenke til kommentar

JEg skulle kjøpe en batteriholder til 3x1,2v batteri igår, men de hadde de ikke igjen, så kjøpte en holder til 3stk... Dvs at jeg er oppe i 4,8v....

 

Så jeg kan bruke de fire batteriene.. Men da trenger jeg å vite motstanden jeg trenger på de hvit&blå og motstand til de røde...

 

Noen som gidder å regne? Fikk vel en link til en kalkulator, men stoler mer på at dere regner riktig ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...