Gå til innhold

HTPC på loftet. Sende skjermbilder trådløst?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg trenger hjelp fra kyndige mennesker som dere, da denne jungelen rundt mediapcer og htpc ikke er lett å navigere i for en novise som meg. Kan dere gi meg noen råd?

 

Jeg har en pc på et kontor (1GHz) (serveren). Trådløst nettverk (54Mbit) og Lyse's Internett (4Mbit opp/ned). I stua har jeg anlegg og tv (projektor).

 

Jeg ønsker å sitte i stua og se alt tenkelige varianter medier i genrene video, bilder og internet: DVD, divx, xvid, mpeg1, 2 og 4, streams fra nettet, jpg, png, gif, websider, mail (gjerne webklient), msn (chat), fm radio, nettradio...

 

1) Er det noe i veien for at disse mediene behandles på serveren og sendes trådløst til en eller annen bok i stua som presenterer dem?

 

2) Jeg ønsker epg, pvr og timeshifting. Er det noe i veien for at dette gjøres på serveren? Her kan jeg plugge i nye firewire disker til jeg dør :- ).

 

3) TVsignalene jeg får på fiberen er UDP/Multikast og burde kunne leses av en PC. Noen som har ideer?

 

4) Hvilken hardware anbefaler du (pc, tvkort, radiokort, bokser til sending av medie)

 

5) Hvilken software anbefales på MS plattform eller linux (fortrekker MS da jeg er VB/.net utvikler), men serveren kan kjøre hva som helst egentlig (MediaPortal, MS MediaCenter, MythTV, ...)? Hvilken dekker best mitt behov?

 

 

Om dere kan svare på alle 5 spørsmålene vil jeg være alle stor takk skyldig og inviterer til øl og popkorn i godstolen når alt er oppe og går :- )

 

 

 

 

Hang loose,

LocoYoko

Endret av ProsjektHTPC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan velge mellom forskjellige løsninger:

 

1. Kjøre alt på "serveren" og styre den med fjernkotroll mens signalet går på lang kabel til projektor eller TV:

 

2. Bruke en bærbar PC som "fremviser" mens alle filer ligger på serveren. da kan også TV-kortet sitte i serveren, som du fjernstyrer via remote desktop fra den bærbare.

 

3. Bygge en liten stillegående HTPC som du plasserer i stua. Jeg anbefaler fortsatt at du bruker serveren som filserver, men TV-kortet kan sitte i HTPC'en.

 

Kom med litt mer info om hvor mye du har tenkt å legge i dette, og hva du selv tror egner seg best for deg, så får du nok flere tips underveis.

Endret av 356speedster
Lenke til kommentar

Ok...

 

Takker for innspill. Jeg ser selvsagt for meg en løsning, men var redd for å poste den for jeg er av den oppfatning at det farger leserens syn. Så når du leser dette, tenk åpent, si om du syns løsningen er dårlig eller bra, om du har tro på at dette vil funke eller kom med forbedringsforslag :- )

 

Jeg ser for meg TV- og FM-kort i serveren. Har 500GB disk pro anno, så det skulle holde så lenge. DVDbrenner er det også. Jeg har myst på MediaPortal og lurte på om noen har erfaring med denne? Denne softwaren (eller annen) skal da står for sammenstillingen av alle mediene og presentasjonen på TV. TV står i stua i en annnen etage og jeg håpet mitt trådløse nett kunne ta seg av kringkastingen til en enhet i der. Da har jeg blant annet snust på Packard Bells Medi@ TV.

 

Her har kunnskapen min hull: Kan jeg sammenstille alle de mediene jeg beskriver i forrige posting vha av denne softwaren (eller tilsvarende) og presentere dettte i fine menyer på tv? Kan jeg få overført signalene fra PCen til boksen i stua via det trådløse nettet?

 

TVstua (alså ikke stua :- ) ligger vegg i vegg med serverrommet. Her står Lyses topsetboks. Denne skal levere TVsignalet til TVkortet i serveren (~3m). Hvordan kan jeg styre topsetboksen fra stua (en etage ned)?

 

Takker igjen...

LocoYoko

Endret av ProsjektHTPC
Lenke til kommentar

Kan fortelle litt om mitt oppsett:

 

Kjellerkontor: Server + Arbeids PC

Kjellerstue: HTPC-1, projektor, HiFi surround anlegg

Stue (1.etg): HTPC-2, TV, LCD skjerm og DVD Surround reciever.

 

- Serveren er felles lagringspunkt for all media.

- HTPC-1 (kjellerstue) brukes som ren filmfremviser og spillkonsoll.

- HTPC-2 brukes som "webcafe", filmavspiller og TV opptaker.

 

Kjører Win2000pro på alle maskiner og i tillegg ShowShifter på HTPC'ene. HTPC-2 har TV-kort og tar opp fra TV direkte til DivX format. Ved TimeShifting så lagrer den til egen harddisk, men ved opptak så lagrer den direkte til serveren. ShowShifter styrer alle opptak og kan programmeres fra en egen webside som jeg kan logge meg inn på via internett.

 

Jeg ser på TV på "gamlemåten" dvs jeg bruker ikke HTPC som primær TV kilde, men som en "videoopptager". Dette gir mer fleksibilitet enn å kun kjøre TV signalet gjennom en HTPC.

 

En annen fordel med dette oppsettet er at jeg kan sette HTPC-2 på opptak av f.eks en film/fotballkamp og deretter gå ned i kjellerstua og se det på HTPC-1 (projektoren) med noen sekunders forsinkelse, uten å være avhengig av TV kort eller annen TV mottaker i kjelleren.

 

Jeg brukere 100Mbs kablet nettverk, men streaming over nettverket burde gå greit med 54Mbs trådløst også. Har testet med 11Mbs men det ble til tider litt hakkete.

Lenke til kommentar

Kan du forklare mer om softwaren du kjører. Hvilken funksjonalitet har du som jeg er interessert i? Hva med IP telefoni. Er det enkelt å integrere i løsninger alla MediaPortal. Hadde vært kult at du fikk opp info om innringeren på TVen når telefonen ringer mens du ser på film...

 

LocoYoko

Endret av ProsjektHTPC
Lenke til kommentar

Heisann

I dag bruker jeg Windows XP Mediacenter edition, noe som jeg er veldig godt fornøyd med. EPG er ikke støttet for Norge enda, det vil iflg Microsoft komme i 2005. Inntil da bruker jeg tredjepartsverktøy som krever endel jobb på oppsett: o2grabber for å hente EPG-data og smartguide for å laste epg-data inn i mediacenteret.

Se www.thegreenbutton.com for tips, howto's og plugins.

http://www.winsupersite.com/reviews/windowsxp_mce2005.asp for en gjennomgang av MCE funksjonalitet.

 

For å utvide med flere tv'er kan man bruke Media Extenders, dette være seg en standard XBOX med en Extender cd (tungvint) eller en top-set box fra linksys eller HP:

http://www.linksys.com/extend/

 

Synes dette er et brukervennlig oppsett som vil bli helt supert når microsoft lanserer norsk epg som standard funksjonalitet.

 

At det er et Microsoft produkt plager meg ikke nevneverdig, men jeg vet at mange har prinsipielle holdninger mot det. Kanskje fordi der finnes bedre enkeltstående produkter fra andre leverandører på markedet?

 

 

Harv

Lenke til kommentar

Takker Harv

 

Leste en artikkel om MS Media Center (MMC) på DinSide i går, og fikk inntrykk av at MMC måtte kjøre på spesielle maskiner - kanskje den har spesielle krav til hardware. Hva er din erfaring og hvordan er ditt oppsett?

 

Siden EGP ikke er godt støttet i MMC, har du eller noen andre prøvd/vurdert MediaPortal? Det ser utrolig bra ut og skal støtte norske kanaler (parser Dagbladet.no).

 

LocoYoko :- )

Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Jeg tok i utgangspunktet en 3 år gammel PC, satte inn et Hauppage WinTV PVR350 kort og installerte XP MCE. Det fungerte bra.

 

Da Dinside.no testet XP MCE fikk de problemer med TV-funksjonen. Dette må ha oppstått fordi de ikke hadde "riktig" MPEG-2 codec installert, jeg hadde nemlig også disse problemene frem til jeg installerte windvd6 med medfølgende codec. Microsoft har for øvrig et program som sjekker hvilke bilde og lyd codec'er som er installert og kompabilitet.

 

Krav til maskinvare fra Microsoft ser på papiret noe "strengt" ut:

http://www.microsoft.com/windowsxp/mediace...nerlisting.mspx

Jeg har et ATI radeon 9200 som ikke er "designet" for MCE, men fungerer flott likevel.

Ellers har jeg en 1.8ghz CUP, 512MB RAM, mye HD, gammelt HK, standard nettverk, lyd etc.

Sjekk http://www.microsoft.com/windowsxp/mediace...on/default.mspx

for å finne ut mer om MCE.

 

Forresten, jeg kjøpte original MCE fjernkontroll og tv-kort fra www.Databutikken.com, den fungerer "out of the box". Snapstream's Firefly (www.vendur.no) er visstnok kongebra, men må konfigureres. Skulle jeg kjøpt tv-kort igjen ville jeg kjøpt PVR-500, det har 2 tunere. Noen som vil kjøpe mitt PVR-350? ;-)

 

Hilsen

Harv

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Skulle jeg kjøpt tv-kort igjen ville jeg kjøpt PVR-500, det har 2 tunere. Noen som vil kjøpe mitt PVR-350? ;-)

Styr unna Hauppauge 500 mce kortet. Det er så og si umulig og installere på en rekke PCer pga IRQ bugs/conflicts. Se litt på forumet til Hauppage UK så vil dere se hva jeg mener. De samme feil finnes ikke på 150 kortet.

 

Jeg har flere tv kort fra Hauppauge og er ikke videre imponert over deres evne til å lage gode drivere ol.

Lenke til kommentar
Ok...

 

Takker for innspill. Jeg ser selvsagt for meg en løsning, men var redd for å poste den for jeg er av den oppfatning at det farger leserens syn. Så når du leser dette, tenk åpent, si om du syns løsningen er dårlig eller bra, om du har tro på at dette vil funke eller kom med forbedringsforslag :- )

 

Jeg ser for meg TV- og FM-kort i serveren. Har 500GB disk pro anno, så det skulle holde så lenge. DVDbrenner er det også. Jeg har myst på MediaPortal og lurte på om noen har erfaring med denne? Denne softwaren (eller annen) skal da står for sammenstillingen av alle mediene og presentasjonen på TV. TV står i stua i en annnen etage og jeg håpet mitt trådløse nett kunne ta seg av kringkastingen til en enhet i der. Da har jeg blant annet snust på Packard Bells Medi@ TV.

 

Her har kunnskapen min hull: Kan jeg sammenstille alle de mediene jeg beskriver i forrige posting vha av denne softwaren (eller tilsvarende) og presentere dettte i fine menyer på tv? Kan jeg få overført signalene fra PCen til boksen i stua via det trådløse nettet?

 

TVstua (alså ikke stua :- ) ligger vegg i vegg med serverrommet. Her står Lyses topsetboks. Denne skal levere TVsignalet til TVkortet i serveren (~3m). Hvordan kan jeg styre topsetboksen fra stua (en etage ned)?

 

Takker igjen...

LocoYoko

Hva med å skippe den enkle setupboksen (du lar være å bruke den, men betaler for den). Du mottar kanalene via ip'ene, men gjør det via eget program/linux grensnitt på maskin som levere lagrete medier/fremviser. SÅ slipper du at tv fra hjemmesentralen går inn i setup og ut som videosignaler på videokabel og inn via pc. Deretter er det opp til deg om du vil koble prosjektor, plasma eller whatsoever til. Ta kan du ta opp i opptimal kvalitet iten det går igjennom den brimelige og masseproduserte setupboksen som har ræva nettleser og kan være treg. Den er jo liten og har begrensinger med lite ram og evt. cpu. Og så godt som ingen harddisk.

Bare noen med gode linuxkunnskaper kunne klonnet softwaren/laget alternativ som kunne fange opp signaler som info og aennt opp leiefilmer etc samt samkjøre dne med eget lagret innhold. Vet det er folk ute som har laget eget. MEn de holder det for seg selv. Lyse vil jo at flest skal holde seg til boksen. Det er det de tjenr avgiftpenger på. Jo flere, jo bedre for dem. --Beklager få avsnitt.--

Lenke til kommentar

@NakedChef:

Jeg bruker Mediaportal, og jeg klarer ikke å få EGP (xmltv) til å fungere ordentlig, må bruke o2 grabber for å hente ned program informasjon. Ellers er MediaPortal meget bra

 

Hvilke problemer har du med XMLTV? Jeg bruker det selv (og lagde/lager det), og har ingen problemer selv. Bare spør så kan jeg evt. hjelpe deg.

 

Christian...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...