Gå til innhold

5000 i bot for å ha kjørt på ulv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skremmende at folk tenker sånn  :ohmy:  :mad:

Når en ulv blir såpass kraftig skadet er det ingen som kan redde den. Det er derfor det beste å drepe den fortest mulig, og siden fyren ikke (sannsynligvis) hadde med seg en rifle er en å kjøre over den sannsynligvis det beste alternativet. En øks hadde dog vært å foretrekke.

 

Uansett, jeg syntes fyren fortjener straffen, ikke fordi han kjørte på den, men fordi han stakk av etterpå uten å ringe til noen og meldte ifra. Hadde det vært en ulykke dog, da syntes jeg ikke han kan klandres. Hvorfor skal man bli straffet for å kjøre ned ulv ved et uhell, men ikke dersom det er en elg ?

Hvis jeg uheldigvis skulle kjørt over en ulv ville jeg i hvert fall ikke dratt til den med øks :ohmy: ! Jeg ville heller ikke tatt rennafart og kjørt over den! Hva slags tanker er det her? Og det er vel ikke lov å "avlive" selv? Skyte ulven med rifle kan vel heller ikke være lovlig? :nei: .

Jeg ser for meg samtalen da han ringer til politiet:

Mann: Hei. Jeg kjørte over en ulv, men jeg klubba til den i hue med øksa og et par raske skudd med rifla mi, for å "avlive" den.

Politi: Flott! Vi kommer å plukker den opp og du kan kjøre videre

 

Sikkert akkurat sånn det ville skjedd :!:

Lenke til kommentar
Hvis jeg uheldigvis skulle kjørt over en ulv ville jeg i hvert fall ikke dratt til den med øks :ohmy: ! Jeg ville heller ikke tatt rennafart og kjørt over den!

Å avlive den er det viktige, ikke hvordan du gjør det. Hva ville du gjort da ? Latt den ligge der og lide en sakte død ? Den vil dø uansett.

 

Hva slags tanker er det her?
Tanker om hva som er best for ulven.

 

Og det er vel ikke lov å "avlive" selv? .
Det burde vært pålagt å avlive en ulv i slik tilstand dersom en har muligheten til det. Å drepe den er å hjelpe den.

 

Skyte ulven med rifle kan vel heller ikke være lovlig? :nei:

I en slik tilstand ? Jeg vet ikke. Det burde være.

 

 

Men det smarteste er vel å ringe til en lensmann eller lignende for å forhøre seg om hva en skal gjøre dersom ulykken er ute. En smart lensmann vil gi deg tilatelse til å avlive den om du har mulighet.

Lenke til kommentar
6 års strafferamme for å drepe en ulv ER jo latterlig! Jeg hadde sikkert ikke fått halvparten for å kverke naboen!

Hvis du skal være helt ærlig, synes du at det burde finnes en straff for å drepe ulv i det hele tatt?

Drikker man seg dritings, og kjøyrer ned eit menneske får man ikkje 6 år ein gang... knap nok 2... i noken tilfeller 1 år.

 

 

Bør være ein forskjell på ulv og mennesker.

Lenke til kommentar
Hvis jeg uheldigvis skulle kjørt over en ulv ville jeg i hvert fall ikke dratt til den med øks :ohmy: ! Jeg ville heller ikke tatt rennafart og kjørt over den!

Å avlive den er det viktige, ikke hvordan du gjør det. Hva ville du gjort da ? Latt den ligge der og lide en sakte død ? Den vil dø uansett.

 

Hva slags tanker er det her?
Tanker om hva som er best for ulven.

 

Og det er vel ikke lov å "avlive" selv? .
Det burde vært pålagt å avlive en ulv i slik tilstand dersom en har muligheten til det. Å drepe den er å hjelpe den.

 

Skyte ulven med rifle kan vel heller ikke være lovlig? :nei:

I en slik tilstand ? Jeg vet ikke. Det burde være.

 

 

Men det smarteste er vel å ringe til en lensmann eller lignende for å forhøre seg om hva en skal gjøre dersom ulykken er ute. En smart lensmann vil gi deg tilatelse til å avlive den om du har mulighet.

Å forhøre seg med lensmann vil vel ta veldig lang tid? Hvis du mener at man skal ringe etter man har kjørt over ulven? I løpet av den tiden har vel ulven død uansett :ermm:

Lenke til kommentar
Drikker man seg dritings, og kjøyrer ned eit menneske får man ikkje 6 år ein gang... knap nok 2... i noken tilfeller 1 år.

 

 

Bør være ein forskjell på ulv og mennesker.

NÅ fikk han den boten fordi han stakk fra stedet, du ville helt sikkert få strengere straff hvis du gjorde det mot ett menneske. Straffen på 6 år er hvis du går ut i skogen og skyter en ulv med hensikt, vil si att hvis du gjorde det samme med et menneske ville straffen være betraktlig høyere. Så ja det er forskjell på ulv og menneske.

 

Bare en ting, ser noen nevnte elg, og hva du skulle gjøre hvis du kjørte på en, er ikke sikkert du er i stand til å gjøre noe i det hele tatt. Siden elgen kan dette over bilen, i høye hastigheter vil det være fatalt for både elg og mennesker i bilen. Det er derfor den ligger på andreplass over "man-killers" sammens med biene her til lands, kake til den som kan gjette hva som er på topp.

 

- D.J.

Endret av DjSlayer
Lenke til kommentar
Å forhøre seg med lensmann vil vel ta veldig lang tid? Hvis du mener at man skal ringe etter man har kjørt over ulven? I løpet av den tiden har vel ulven død uansett :ermm:

Det kan godt hende det tar for lang tid og at ulven er død i mellomtiden. Men det er ikke morro å la vær å ringe og forhøre seg, drepe ulven, og så få en masse oppstyr etterpå fordi en handlet selv.

 

Jeg er forøvrig ganske usikker på hva du ville gjort ? Du ser ikke ut til å være villig til verken å kjøre over ulven, drepe den med øks, eller å skyte den. Det er ikke så veldig mange metoder å drepe en skadd ulv på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...