Gå til innhold

Matrox Parhelia er nå kommet...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

*sier seg fornøyd*

:razz:

Fikk litt hakeslipp når jeg så navnet på tråden første gang, så ble en smule irritert... Hvor litke jeg enn liker å innrømme det, venter jeg i spenning på dette kortet... vil nesten ha det. Selv om det ikke er NVidia. Som jeg har vært trofast til leeeenge...

Lenke til kommentar

tja jeg gleder meg som en liten unge på de første testene,, men har hørt rykter om lav memory og gpu hastighet... også kommer jo både Nvida og ati med nye kort i august,,, man burde kanskje vente til da,,,, men til opplysing Ut 2003 ble kjørt med parphlia på e3,,,, mens dooms ble kjørt på ati sitt nye...

Lenke til kommentar

Det som Anandtech nettopp sa var:

128MB Parhelia (som er den eneste varianten som er ute i løpet av kort tid)

Retail:

220Mhz Core

275Mhz Mem DDR

Ca pris 400USD

 

OEM:

200Mhz Core

250Mhz Mem DDR

ca pris 300USD

 

Ikke noe av dette er faktisk bekreftet i den grad at Matrox nesten aldri oppgir klokkefrekvenser men...

 

Cobos

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-19 10:55, oaleksan skrev:

Matrox Perhelia bruker 256bit minnebus i stedet for 128bit som f.eks g4 bruker. Minnebåndbredden til Perhelia er ca 20gbps, ganske mye mer en g4`es 8,8gbps.


 

Det har jo sitt og si, MEN så kommer det til om Parhelia har en eller annen "versjon" av HSR eller HyperZ. Har ikke sett dette enda på noen diagrammer. cd 20Gb/s blir ganske fort "trange" hvis de må frakte all info om ting man egentlig ikke ville sett. Z-Bufferen eier jo ingen compressionalgoritme som jeg har sett... Det er ikke sikkert dette kortet er sååååå mye bedre enn GF4Ti4600, MEN det kommer til å bli bedre!

Men så har man bildekvalitet hvor Matrox er ganske ubestridt leder.

 

Overall så tror jeg dette kortet kommer ikke til å vare lenge, da det har bare liten støtte for DX9 og ingen HSR/HyperZ. Dette kortet får meg egentlig til å tenke litt på Radeon (Det første) som hadde DELVIS støtte for DX8.0, salget av det kortet var ikke helt etter forventningene til ATi visstnok, men så hadde de den "geniale" markedsstrategien om at OEM/bulk var klokket lavere enn Retail.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-19 12:04, Robinkle skrev:

Kortet har over en milliard farger, lurer på om man kan se forskjellen?


 

hehe.. tror ikke det gitt... menneskeøyet kan bare skjelne ca. 10 millioner farger, så 16bits farger holder _LENGE_ for oss.. egentlig :razz:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-19 18:45, xthal skrev:

menneskeøyet kan bare skjelne ca. 10 millioner farger, så 16bits farger holder _LENGE_ for oss.. egentlig :razz:


 

Jeg har ikke kunnskaper til å uttale meg om menneskeøyets begrensninger i denne sammenhengen, men hvis det du hevder, er riktig, er det da ingen grunn til at vi skal nøye oss med 16-bits farger (2^16 = 65536 farger). Vi kan vel iallfall unne oss 24 bits (~ 16,8 mill)? :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-19 08:35, Daius skrev:

128 MB versjonen av Parhelia...blablabla


Matrox oppgir at kortet kommer i midten av juli.


Daius


 

leste på itavisen i dag at 128 mb versjonen kommer rundt 30 juni, og 64 mb og 256mb versjonene kommer sent på sommeren.

 

[ Denne Melding var redigert av: Cursed på 2002-06-19 19:24 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Spaz skrev (2002-06-20 00:38):

Den ultimate skjermen til Matrox Parhelia

Tror nok ikke den er så veldig billig akkurat. Koster sikkert "noen" tusen kroner


Nå har jeg ventet i snart 3 år på å oppgradere mitt G400 Dual Head kort i påvente av nettopp noe slikt fra Matrox... Med andre ord har jeg vel spart noe sånt som 2000,- x 3 år x 2 ganger pr. år i forhold til mange andre :smile:

 

I værste fall kjøper jeg kortet og limer sammen mine 2x17" Eizo med en 19" i midten... :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...