Gå til innhold

Militæret og data/internett


Anbefalte innlegg

Skal i militæret snart, og lurer på hvordan tilgjengeligheten for data og internett er. Er det flere datamaskiner på "datarommene", eller er det bare 1 pc med køordning ? Hvordan er muligheten for å ha PC på rommet ? tenkte kanskje jeg skulle skaffe en bærbar. Det er vel neppe mulighet for internett på rommet ? eller ?

Skal til Heggelia ved bardufoss, sikkert noen andre som har vært der ?

 

Skulle også hatt med egen TV (+ dvd/evnt xbox e.l.) for å ha på rommet, er dette tillatt ?

Kan tenke meg at det oppstår konflikter om jeg skal dele TV med 100 andre soldater !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-06-16 20:15, Ivan Drago skrev:

Skal i militæret snart, og lurer på hvordan tilgjengeligheten for data og internett er. Er det flere datamaskiner på "datarommene", eller er det bare 1 pc med køordning ? Hvordan er muligheten for å ha PC på rommet ? tenkte kanskje jeg skulle skaffe en bærbar. Det er vel neppe mulighet for internett på rommet ? eller ?

Skal til Heggelia ved bardufoss, sikkert noen andre som har vært der ?


Skulle også hatt med egen TV (+ dvd/evnt xbox e.l.) for å ha på rommet, er dette tillatt ?

Kan tenke meg at det oppstår konflikter om jeg skal dele TV med 100 andre soldater !


 

Skal også til Heggelia i august! Men jeg har ikke tenkt til å ta me PC, har ikke hørt om man kan heller...

Lenke til kommentar

heisann. Jeg har selv vært på Heggelia leiren. Ca 3 uker før jeg ble forflyttet til NATO basen i Stavanger. Heggelia garnisonen består av to leirer. Heggelia og Rusta leir, som ligger en kilometer ifra hverandre. Jeg var på Heggelia leir. Vi hadde ikke lov å ha TV eller PC på rommet før ETTER jul. I Rusta leir praktiserte de andre regler. Det var 3 pc'er i kiosken/tv-rommet, vanligvis virket kanskje to av dem. Når 4-500 mann skal dele på to pc'er så blir det ikke mye tid på internett. Det var kø-ordning ja. Tror ikke det er noe mer enn ISDN der oppe heller. Hvis det er så bra da.

 

Leste et innlegg i "Forsvarets Forum" for en måned siden. Da tok de opp problemet med ledige pc'er til de vernepliktige. I innlegget kom det fram at kun 1 av pc'ene virket der oppe. (I Heggelia leir altså)

Har du en bærbar pc, har du lov å ha den hvis du deler den med de andre. dvs at du kun kan bruke den så mye som de andre kan. (Kan jo hende reglene har skjerpet seg litt)

 

Du får glede deg til å drikke Mack øl og dra på diskoteket i Andselv der det er 3 jenter og 200 kåte gutter på førstegangstjeneste.

Bardufoss består egenglig av tettstedene Bardu og Andselv. Bardu er minst, med en pub, en fast-food og en pizza-resturant. (Meeget god pizza)

Heggelia Garnison ligger i Bardu.

I Andselv er det litt mer tilbud. Tror det faktisk er tre pub'er der. :smile:

Er det mer du lurer på får du ta kontakt.

Forresten så er det seksmannsrom der.

 

PS! Et lite tips her til slutt.

Ønsker du en annerledes og utfordrende førstegangstjeneste, og har erfaring innne journalistikk/webdesign eller grafisk produksjon; stillinger ledig på Informasjonskontoret/6. divisjon

http://www.mil.no/haren/6div/start/article...articleID=20096

Lenke til kommentar

Du kan nok glemme å ta med deg PC'en til Madlamoen er jeg redd. På rekruttskolene har de strenge og firkanta regler rett og slett fordi det SKAL være strengt og firkanta. På rekruttskolen skjer det uansett så mye at du vil ikke ha noe stort behov for data eller tv.

 

Du skal ikke være der så lenge uansett, etter 6-7 uker rekruttskole blir du sendt et annet sted, og da kan det godt hende du kan dra med pc'en. Men alle leirer har forskjellige regler for sånt, så man veit aldri.

Lenke til kommentar

Jeg var i Flyvåpenet i Værnes. Ikke internett da, men de har sikkert noe der nå.

 

Vi måtte nøye oss med å pusse børsa, lese VG, drikke kaffe å se på NRK :grin:

 

Kjøp deg en Laptop? lås den inn i skapet ditt, så går vel det bra. Får ikke tid til og bruke den likevel om dere skal springe fra 08.00 til 20.00

Lenke til kommentar

>Heggelia og Rusta leir, som ligger en kilometer ifra >hverandre. Jeg var på Heggelia leir.

 

Uh? Det er en stund siden jeg var på Heggelia, men det er vel ikke mange hunder meterne mellom leirene svjv.

 

> Vi hadde ikke lov å ha TV eller PC på rommet før ETTER jul. >I Rusta leir praktiserte de andre regler.

 

Dette er det tropps/kompanibefal som bestemmer. Jeg tok med pcen til militæret ganske kjapt.

 

>Har du en bærbar pc, har du lov å ha den hvis du deler den >med de andre. dvs at du kun kan bruke den så mye som de >andre kan. (Kan jo hende reglene har skjerpet seg litt)

 

Uh, sært om noen tvinger deg til å dele den med andre. Det var ikke slik der jeg var, og det høres veldig tvilsomt ut.

 

>Du får glede deg til å drikke Mack øl og dra på diskoteket i >Andselv der det er 3 jenter og 200 kåte gutter på >førstegangstjeneste.

 

:grin:

 

>Bardufoss består egenglig av tettstedene Bardu og Andselv. >Bardu er minst, med en pub, en fast-food og en >pizza-resturant. (Meeget god pizza)

 

Nå roter du. Det er 27km mellom Bardu og Bardufoss. Bardufoss består av Andselv og Målselv (elns). Bardu består av 2 puber, et disco og 3-4 matvarebutikker, og en kiosk.

 

 

>Heggelia Garnison ligger i Bardu.

 

Nei. Setermoen garnison ligger i Bardu.

Lenke til kommentar

Et lite svar til sumptrollet.

 

>> Heggelia og Rusta leir, som ligger en kilometer ifra hverandre. Jeg var på Heggelia leir.

 

>Uh? Det er en stund siden jeg var på Heggelia, men det er vel ikke mange hunder meterne mellom leirene svjv.

 

Om det nå er 850 meter eller en kilimoeter så er det vel det samme? Pizzaresturanten er ca midt mellom. Det tar nå en liten stund å gå dit hvertfall.

 

>> Har du en bærbar pc, har du lov å ha den hvis du deler den med de andre. dvs at du kun kan bruke den så mye som de andre kan. (Kan jo hende reglene har skjerpet seg litt)

 

> Uh, sært om noen tvinger deg til å dele den med andre. Det var ikke slik der jeg var, og det høres veldig tvilsomt ut. <<-- Det er jo selvsagt ingen som tvinger deg. Men gjør du ikke som du får beskjed om får du refs. (Husk refs er ikke straff, det er kun en irrettesettelse.. hehe)

 

I leiren jeg var i hadde noen med seg bærbar pc, den fikk de da bruke litt til første perm. Så måtte de ta den med hjem. Dette blir vel kanskje praktisert forskjellig fra sovesal til sovesal og leir til leir. Men slik var det da jeg var der.

 

>> Bardufoss består egenglig av tettstedene Bardu og Andselv. Bardu er minst, med en pub, en fast-food og en pizza-resturant. (Meeget god pizza)

 

> Nå roter du. Det er 27km mellom Bardu og Bardufoss. >Bardufoss består av Andselv og Målselv elns). Bardu består av 2 puber, et disco og 3-4 matvarebutikker, og en kiosk.

 

Nå snakker jeg om tettstedene Bardu og Andselv. Ikke kommunene. Det er noe helt annet. Setermoen ligger i Bardu kommune, mens Heggelia ligger 27 km nord for Setermoen. Heggelia ligger i tettstedet Bardu. Jeg tror kommunen heter Målselv.

 

Stemmer ikke dette? Jeg får sjekke en Atlas hvis jeg tar helt feil her.. :smile:

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Phyro på 2002-06-17 09:01 ]

Lenke til kommentar

Det beste er å bare glemme alt som heter PC og rett og slett ha et bekymringsfritt år i det norske forsvar! Ta heller en pils hos "Roger" eller no istedet. Så får du litt flere venner :smile:

 

Det hjelper bra på med et år (eller to år for min del) unna CPU,HK,GPU,RAM hysteriet.

Lenke til kommentar

mitt forslag er at du drar på rekrutten uten noen pc, du fåkke nerda noe lell.. Pluss når du blir vekket 4 på natta med full alarm gidder du ikke å snuble i strømkabler og skli rundt på cd-cover. Trust me.

 

Beste er å vente til rekrutt-perioden er over, da roer det seg alltid. Da slakker de også på reglene slik at da er det vel kanskje en mulighet for å få med seg en pc/tv/xbox.. Jeg hadde villet satset på en xbox.. da blir du utvilsomt den mest populære gutten i kompaniet :wink:

 

Apropos militæret; noen som har noen gode militær historier?

 

En god venn av meg var på heggelia også tror jeg. Han presterte å sovne bak rattet på ei belte-vogn under ei vinterøvelse. Han kolliderte med den eneste sivil-purk bilen i 14 mils omkrets! Valsa over panseret på en splitter ny ford mondeo.. upz :smile:

 

Enjoy militæret, jeg koste meg ihvertfall!

Husk og ta alt du kommer over av kurs! Jeg fikk lastebil og buss sertifikat, vekter kurs og trøkk-førerbevis! noen bedre? :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-17 08:56, Phyro skrev:

Et lite svar til sumptrollet.


>> Heggelia og Rusta leir, som ligger en kilometer ifra hverandre. Jeg var på Heggelia leir.


>Uh? Det er en stund siden jeg var på Heggelia, men det er vel ikke mange hunder meterne mellom leirene svjv.


Om det nå er 850 meter eller en kilimoeter så er det vel det samme? Pizzaresturanten er ca midt mellom. Det tar nå en liten stund å gå dit hvertfall.


>> Har du en bærbar pc, har du lov å ha den hvis du deler den med de andre. dvs at du kun kan bruke den så mye som de andre kan. (Kan jo hende reglene har skjerpet seg litt)


> Uh, sært om noen tvinger deg til å dele den med andre. Det var ikke slik der jeg var, og det høres veldig tvilsomt ut. <<-- Det er jo selvsagt ingen som tvinger deg. Men gjør du ikke som du får beskjed om får du refs. (Husk refs er ikke straff, det er kun en irrettesettelse.. hehe)


I leiren jeg var i hadde noen med seg bærbar pc, den fikk de da bruke litt til første perm. Så måtte de ta den med hjem. Dette blir vel kanskje praktisert forskjellig fra sovesal til sovesal og leir til leir. Men slik var det da jeg var der.


>> Bardufoss består egenglig av tettstedene Bardu og Andselv. Bardu er minst, med en pub, en fast-food og en pizza-resturant. (Meeget god pizza)


> Nå roter du. Det er 27km mellom Bardu og Bardufoss. >Bardufoss består av Andselv og Målselv elns). Bardu består av 2 puber, et disco og 3-4 matvarebutikker, og en kiosk.


Nå snakker jeg om tettstedene Bardu og Andselv. Ikke kommunene. Det er noe helt annet. Setermoen ligger i Bardu kommune, mens Heggelia ligger 27 km nord for Setermoen. Heggelia ligger i tettstedet Bardu. Jeg tror kommunen heter Målselv.


Stemmer ikke dette? Jeg får sjekke en Atlas hvis jeg tar helt feil her.. :smile:



<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Phyro på 2002-06-17 09:01 ]</font>


 

Hmmmz. Jeg bor i Målselv kommune, og har aldri hørt om tettstedet Bardu. Rart, det.

Uansett, dere blander nok sammen STEDET Bardufoss, (som er samlebegrep for Andselv og Heggelia pluss pluss,) og KOMMUNEN Bardu...

 

Pizza-plassene er vel Joker'n og Svingen og Pizzakjeller'n...?

Anbefaler Joker'n. Den er vel den nærmeste, også. Ligger rett attved kinoen. Svingen er litt lengre bort i "gata", men ikke så mange hundre meter.

Lenke til kommentar

Det er tydligvis stor forskjell fra leir til leir. Når jeg var ute i førtegangstjeneste på Åsegarden utenfor Harstad hadde faktisk de som komanderte i leiren inngått avtale med den lokale Thorn forhandleren slik at vi kunne leie tv/video og det vi hadde lyst på. Avtalen var en litt redusert pris, og at leietiden var justert ned så bare hadde 6 mnd bindingstid på utstyret istede for 12 mnd som var vanlig. Det kaller jeg god service både fra befal og thorn!

Lenke til kommentar

Apropos militæret; noen som har noen gode militær historier?

 

En god venn av meg var på heggelia også tror jeg. Han presterte å sovne bak rattet på ei belte-vogn under ei vinterøvelse. Han kolliderte med den eneste sivil-purk bilen i 14 mils omkrets! Valsa over panseret på en splitter ny ford mondeo.. upz

 

-Hehe...Det er ingen spøk å kjøre BV! Hadde to "uhell" med BV: Ene gangen skulle vi kjøre tilbake til leir (Jørstadmoen) etter en øvelse og vognførerne hadde fått 2-3 timer søvn. Jeg duppa galant av og havnet ut i grøfta. Den andre gangen klarte gasspedalen å henge seg opp slik når jeg skulle kjøre inn på en skogsvei og førte til at jeg kom over på andre siden av veien og veltet hele ****skapet. BV-knuseren ble kallenavnet mitt etter dette :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...