Gå til innhold

Militæret og data/internett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde ansvaret for et sambandsdepot på Setermoen, gøy det. Spesielt når det var j"#¤ vær og folk skulle på ski og trugemarsj, sepsielt hendig å "rydde" og omorganisere depot på de dagene :grin:

 

Ellers vil en AN/PRC 77 til nøds stoppe en AG3 kule hvis en idiot skulle treffe deg i ryggen på vakt eller skytebanen :roll:

 

Vi hadde ikke lov til å ha PC, og helt ærlig, savnet jeg det ikke heller. Husk at det er det du gjør det til selv. Sitter du å hater, blir det hat.

 

Ta utfordringene, alle sammen, så får du korporal tillegg, fin attest og masse å le av etterpå.

Lenke til kommentar

-----------------------------------------------------

Quote:

Hvordan er deet på gjørstadmoen DA?

 

Jeg er innkalt til hærens samband og ser fram til en slapp tjeneste innenfor komunikasjon.

 

Noen erfaringer?

 

Mvh Thomas

-----------------------------------------------------

 

-2 år siden jeg var der, men da var det slik at en kan komme seg lett unna til andre steder etter rekrutten - (Distrikskommando Østlandet) som veksler (telefonsvarertjeneste). Hvis ikke så har du mulighet for tre forskjellige tropper: Kommandoplasstroppen (har med bygging,oppsett og drift av sambands-senteret og brigadesenteret i felt) Teletroppen (linjejegere som lager FDN(forsvarets digitale nett) samband) eller stabstroppen (drift av leir) Jeg var i kommandoplasstroppen og det var ikke noe direkte slækk tjeneste. Vi endte vel opp med 35-40 øvelsesdøgn til slutt. Kul tjeneste - Lillehammer er en dritkul by :smile: Hvis du setter hodet ditt til det så kan du også lære mye om radio og samband generellt.

Lenke til kommentar

Quote:


En god venn av meg var på heggelia også tror jeg. Han presterte å sovne bak rattet på ei belte-vogn under ei vinterøvelse. Han kolliderte med den eneste sivil-purk bilen i 14 mils omkrets! Valsa over panseret på en splitter ny ford mondeo.. upz


 

Hadde gitt endel for å se ansiktet på politiet der og da. Kronikk i aftenposten: Hvordan vil vi ha vårt forsvar, kvantitet eller....duh..kvantitet...

Lenke til kommentar

Millitæret er og blir noke drit. Bli jaget opp klokka 4 om natta,stå ute i snøen og fryse,for så å legge seg igjen klokka 5 og stå opp igjen klokka 6.

Har aldri forstått vitsen med å kunne vaske golvet med tannkost,tørke støv kvar dag,vaske dassene så reine at ein kan ete av dasskåla etterpå. Det er greit å kunne slikt under ein krig..daaahh?! Nei,avskaff heile millitæret. Det er totalt ubrukeligt likevel! De sendte heim 49% av førstegangsfolka på Madla i April i år....,ein del pga plassmangel. Det er noke som er hakkende galt i det norske forsvaret da!

Foressten så er det 6 MAC maskiner som kan brukes på Madla...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-17 10:19, Fjellsboe skrev:

Apropos militæret; noen som har noen gode militær historier?


 

Jeg har noen, men kommer ikke på så mange i farten!

 

Her en en:

Vi var litt trøtte på joint vinter, og skulle helle ca 100 jerrykanner (2000 liter F34 (diesel) i et tankflak som vi hadde med oss. Var i forsyning i Telemark Bataljon. Trøtt som jeg var spurte jeg en på laget hvilken del av flaket det var bensin på og hvilken det var F34 på. Desverre var han også litt trøtt og bare pekte.

For å gjøre en lang historie kort: Befalet ble lettere irritert da han oppdaget av vi hadde ca 3-5000 liter med spillolje....... :lol

 

 

 

Skal komme med flere dersom jeg kommer på noe!

Lenke til kommentar

Den 2002-06-18 04:01, sumptrollet skrev:

Quote:

>Den 2002-06-17 10:28, AKIRAx24 skrev:

>TAKK GUD FOR SIVILTJENESTE!! Satt på en P3 450 DELL i et år >med en T3 linje....GOD TIMES WHERE ROCKIN!!..det er jo noen år >siden nå..så maskinen var kickass da.


Hvordan fikk du tak i T3 linje i Norge? T* er noe man bruker i Nord-Amerika.




 

Vel, de sa det var det ihvertfall...Siviltjenesten min var på Forskningsparken på Blindern..og i kjellern der ligger det et backbone....og der var jeg koblet på...det gikk RASENDE fort ihvertfall.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Eyh! Ikke snakk dritt om AN/PRC 77 med Apeøre! 10 ekstra kilo å bære på er bare kos....

 

Var i Storm i panser på Setermoen, og der kunne du bare glemme å ha Stasjonær PC. Bærbar gikk bra, men vil kanskje anbefale å ha med den evt. etter rekrutten. Den ene sjanten vår var faktisk innom hver kveld og spilte Red Alert. Gi gass var taktikken hans.

Lenke til kommentar

hehehe.. husker alt slitet vi hadde med av/på drillinga med gassmaske.. blir ennå klam når jeg tenker på kommandoen "gass gass gass!" :wink:

 

antar dere andre hadde dette også? hva med det "fryktede" cs-gass kammeret? jeg syntes det bare var greit jeg.. men folk skulle jo ha det til at d var et helvete på jord :smile: D svir jo bare litt

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-18 14:48, 311-5 skrev:

Husker med gru 3 runder rundt fotballbanen nede ved gassbua iført gassmaske. Som å løpe rundt og puste gjennom et sugerør.


 

Huff :razz:

 

Vi hadde en sanitetsøvelse der vi skulle følge en rute i terrenget, deriblant bære 1 person på båre hele tiden.

Vi kom *desverre* noen minutter for sent til en post, der en av bataljonslegene satt.

Straff; 3 personer måtte bære den tyngste personen (~120 kilo + GRU/våpen/sanitetsutstyr) opp bakken bak Maukstadmoen oppover mot Mauken - med vernemaske.

Vi kom vel rundt 100 meter (og ute av syne fra legen) før vi knakk sammen :grin:

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

jaja de var jo ikke så ille... :smile:

 

troppen jeg var i på rekrutten på værnes løp/jogga fra halvøya på enden av rullebana med to stykker på båre og full gru og sekk og sånn drit og helt inn til kaserna (den stygge røde ved messa for dem som har vært på værnes, og ikke den korte veien nei...)

 

sånn ca 4 kilometer ++ vil jeg anta, men men....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...