Gå til innhold

Firewall og bandwitdh priority. hvilken linux?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har vært borte i at smoothwall ikke finner et nettverkskort en gang tidligere - det viste seg at kortet var defekt...

 

Generellt sett er det skjelden du får problemer med linux/ethernet-kort

Med mindre kortet ikke er direkte støttet i Linux, og man plutselig må begynne å rote med driverinstallasjon, hvis produsenten av nettverkskortet har tatt seg bryet med å skrive linux-drivere.

Lenke til kommentar

De fleste kort er direkte støttet, drivere følger med OS'et. De Linux-driverene som følger med på cd (etc) er vel somregel de samme som du finner inne i kjerna.

 

Du kan jo prøve å bytte kortet med et kort i en annen maskin, se om det virker. Kansje har du vært uheldig å møtt på den 1%'en kort som ikke er direkte støttet...

 

Eventuellt så er ikke el cheapo 100mb/s PCI nettverskort veeeldig dyre heller...

Lenke til kommentar

Jeg har et Dlink-kort(10/100 - helt regulært nettverkskort, du har kanskje det samme?) jeg har satt i en gammel maskin her, det fungerer flott. Det er basert på et Via Rhine-chipset av noe slag. Dette er riktignok BSD, men jeg har startet opp en Debian-installasjon på denne maskinen, og der fungerte også nettverkskortet. Jeg vil gjette på at kortet ikke er støttet i Smoothwalls kjerne? Tja, har du mulighet til å bytte det med et i en annen maskin som fungerer uten videre er kanskje dette det letteste i og med at du ikke er så erfaren med Linux ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...