Gå til innhold

Skal kjøpe lydkort trenger noen gode nyere tester.


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe nytt lydkort og har søkt i lengre tid på google etter noen bra tester av nyere dato uten hell. Pris bryr meg lite har en 3k og bruke hvis dette kreves for å få d optimale. Har hørt mye drit om Creative som bruker mye prosessorkraft.

 

Hvis noen kunne hjelpe så blir jeg meget takknemmelig. Har til nå brukt et Aureal MX300 A3D kort som har hatt meget god lyd frem til nå men støtter bare 4.1 lyd og produsent gikk konken så drivere måtte eg lage sjøl :ermm:

 

Takker for alle svar på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Audigy 2 ZS er ikke noe dårlig valg. Jeg har i hvert fall ikke hatt noe problem med Creative og prosessorkraft. Skal du ha alle tenkelige utganger, er vel Audigy 2 ZS Platinum Pro et godt valg, antar jeg. Koster litt over 2000. Dessuten er lydkortet kompatibelt i andre operativsystemer enn windows, nemlig Linux og FreeBSD 5.3.

Lenke til kommentar

Har sett alt tullet som følger med audigy 2 kortene, tenker da på driverne og progs. Menyene e jo sinnsykt flashy greier som virker heller uoversiktelig. Men hvis du ikke trenger å installere alt for å utnytte kortet fullt så e d gjerne bra. Drivere på sånn 600 mb trengs vel ikkje til et lydkort :roll:

Lenke til kommentar

Driverne klarer seg mer enn nok. Det er mye drit man kan installere, men man trenger ikke 90% av det. Nå bruker jeg veldig sjelden windows, så jeg har ikke problemet. Men jeg kan melde om at Audigy 2 har full støtte i linux. Det låter kjempebra, samt at jeg har kontroll over alle mulige inn- og utganger (jeg har Platinum-versjonen).

Lenke til kommentar

Takker for gode forslag. Men finnes d ingen lydkorttester av nyere dato :hmm:

 

Noen burde virkelig gjøre noe med dette. Lydkort er jo en ganske viktig del av pcen etterhvert og selv om mange nøyer seg med de løsningene som er integrert i nyere hovedkort som er blitt mye bedre de siste årene så stiller disse kortene milevis fra kort du kjøper utenom.

 

Er d noe sted i forumet det går ann å foreslå tester?

Lenke til kommentar
Viktig med god rein lyd har koblet til et fint anlegg til ca 25k  ;)

Da bør lydkortet stille i samme klasse, og det gjør ikke Creative sine. Kan støtte opp om Echo MIA eller M-Audio Audiophile 2496 (som et minstekrav).

Hvordan er disse kortene ved spilling da? Jeg har et M-Audio Revolution 7.1 kort og det fungerer heller dårlig til spilling. Men til musikk og film er det kortet ypperlig!

Lenke til kommentar
Viktig med god rein lyd har koblet til et fint anlegg til ca 25k  ;)

Da bør lydkortet stille i samme klasse, og det gjør ikke Creative sine. Kan støtte opp om Echo MIA eller M-Audio Audiophile 2496 (som et minstekrav).

Hvordan er disse kortene ved spilling da? Jeg har et M-Audio Revolution 7.1 kort og det fungerer heller dårlig til spilling. Men til musikk og film er det kortet ypperlig!

Problemet er som oftest at man ikke får i pose og sekk. Og så er det et definisjonsspørsmål om "hva som fungerer godt til spilling". Begge de kortene vil gi lyd i spill, men har ikke slike halvdårlige surroundeffekter og lignende.

Lenke til kommentar

creative kort er jo laget med tanke på spill da. Alle spill har liksom dette kortet i "menyene" sine. Jeg trenger ikke lyd til annet et spill, og når jeg får penger skal Audigy 2 ZS kjøpes inn. Har nå integrert lydkort som suger maks. Disse Audigy 2 kortene er jo kjent for å bruke svært lite av pc'ens cpu...ALTSÅ...et must til spilling.

Lenke til kommentar
creative kort er jo laget med tanke på spill da. Alle spill har liksom dette kortet i "menyene" sine. Jeg trenger ikke lyd til annet et spill, og når jeg får penger skal Audigy 2 ZS kjøpes inn. Har nå integrert lydkort som suger maks. Disse Audigy 2 kortene er jo kjent for å bruke svært lite av pc'ens cpu...ALTSÅ...et must til spilling.

For ikke å snakke om anvendeligheten. Audigy 2 har full støtte i Linux. Har selv Audigy 2 Platinum hvor det følger med en drive-bay som har mange flere utganger. Selv disse har jeg kontroll over i Linux. Pluss at nyeste FreeBSD 5.3 såvidt har fått støtte for Audigy 2. Så dette lover veldig godt. Og lyden er upåklagelig. Så jeg angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte det. Og når Audigy 2 ZS (beste versjonen) koster så lite som 500, bør det være et soleklart valg.

Lenke til kommentar

Jess da har jeg bestillt et Audigy 2 ZS var jo ikkje snakk om å vrenge lommen akkurat så hvis eg finner ut at d ikkje var bra nok kjøper eg bare et annet :p

 

Takker for innspill. De russiske testene på digit-life var ekstremt detaljerte egentlig for detaljert ble mye lesning så gikk lei etterhvert :roll:

 

Uansett takk igjen og ska gi tilbakemelding når jeg har testet kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...