Gå til innhold

Bra hovedkort til 939?

Fred-rik

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg ser meg om etter et hovedkort til AMD 939. Men jeg synes det er veldig vanskelig å se hvilke som er bra og hvilke som ikke er bra. Jeg har bare noen enkle krav:

AGP8X slot

Nok med PCI slots

Ellers vil jeg ha et raskt hovedokort med USB og Firewire støtte :)

Jeg vil helst at dere finner det på NetShop.no.

Takk på forhånd

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ingen som trenger å korrigere deg lock-aze, det er ikke noen agp slot på det hk der..

Sliter med det samme som trådstarter selv, kunne tenke meg å gå for A64 3200+ s-939 winchester, men orker ikke bytte ut skjermkortet mitt enda..

Egentlig et begredelig utvalg av hk med gode egenskaper med agp slot.. Så litt på DFI sitt, men oppdaget plutselig at det var til s-754.. :(

Har ikke DFI noe s-939 kort basert på nForce3 brikkeoppsettet med AGP-slot?

Er avhengig av gode spenninger til ram og cpu, orker ikke kjøpe et hk som topper minnespenningen på 2.85v bare så det er sagt..

Og til slutt: Skal IKKE ha VIA chipset, har hatt det før, og aldri mer.. Kan godt hende at de har kommet seg i senere tid (med tanke på funksjonell AGP/PCI lås), men maken til dårlig IDEytelse skal man lete lenge etter..

Endret av Surre Sprett
Skrevet
Nei det er ikke bedre med PCI-X enda, men det er mer framtidsrettet da.

Men fortsatt ikke viktig å ha i dag.

Ikke PCI-X, men PCI-e tenker jeg.

Skrevet

MSI K8N NEO2 Platinum54-G er et kjempe greitt kort.

Kan bli litt knotet å klare å låse agp låsen visst man har et gfx kort som er litt stort, og man har et litt lite kabinett.

NB vifta bråker litt etter min mening, men denne kan enkelt justeres ned med en fanmate eller lignende.

Ellers så er hovedkortet stabilt å fint. Kjører mitt med Kingston HyperX ram og en 3500+.

Har som sagt ikke hatt noen problemer som helst med denne kombinasjonen.

Eneste var at hovedkortet måtte ha en spesifikk rambrikke i nummer1 slotten. selv om brikkene er dual channel. Satt feil første gangen, men det var bare og bytte om på brikkene så var alt i orden.

Montering av ekstra usb porter gikk smertefritt, veldig enkelt forklart i manualen til hovedkortet også, på den samme braketten så er det en slags led løsning som forteller visst noe tryner under post boot av hovedkortet. Feks minne og sånt med forskjellige lys kombinasjoner på de 4 lysa.

Alle kombinasjoner står ført opp i manualen på en fin og oversiktlig måte.

Når det kommer til overklokking så har jeg ikke testet dette på min maskin. Kjører boxed kjølern så den duger nok ikke til noe overklokking.

Skrevet
Er det bedre å ha et skjermkort i PCI-Express enn i AGP8X?

For hvis det er bedre i PCI-Express hopper jeg over på den siden.

PCIe kommer nok snart til å ta over for AGP, enda er ytelsen på skjermkort lik både på AGP og PCIe, men, det ser ut som om AGP begynner å legges på is, X850 kortene skulle vel lages i AGP versjon. Men jeg tror nok at det blir en av de siste toppkortene som kommer til å bli laget for AGP markedet. AGP har vert der i mange år, men nå dør den nok ut....

Annet enn det, hvis målet var å blåse bort mest mulig penger så har jo Nvidia SLi støtte til PCIe (kjøp 2 skjermkort, koble dem i hop og øk ytelsen, kort fortalt)

ATi skulle vistnok komme med noe lignende om ikke lenge.

Men, som jeg sa, AGP kommer nok til å dø ut, skal du skifte både hovedkort og skjermkort, så ser jeg ingen grunn til å tviholde seg til AGP.

Skrevet

kjører følgende oppsett:

3500+newcastle@2695 (11*245) 1.65v

abit av8

ocz3200 platinum ed. rev2 2,80v 2,5-3-3-10

NorthQ 3312 giant ufo cpu vifte som kjøler mega bra og er stille. (http://www.northq.com/products/coolers/nq3312.html)

sapphire 9600 agp skjermkort .

2*wd raptor 36gb sata i raid 0.

1*samsung spinpoint 160gb ide som lager.

Abit hovedkortet er dønn stabilt på overklokking, ingen problemer under bygging av pc, lett å flashe bios,programvaren som abit sender med "uguru"funker som bare det, turtallsstyring av vifter som virker og overklokkings programvaren som funker i xp er knall bra.

Kortet har integrert 5.1 surroundlyd/gbitlan/usb2/firewire/2 sata tilkoblinger/sata raid/4 ide tilkoblinger/agp

Ikke mer enn du trenger men det de fleste trenger og koster ca tusenlappen.

Hjalp nettopp til med å bygge en pc med asus sli deluxe hovedkortet, (det har pci express), kortet har mega bra specs/utstyr men softvare/drivere er noe av det mest ubrukelige :cry: jeg har vært borti, eieren bruker nå bare tredjeparts softvare til klokking osv.En ting vi savnet veldig var muligheten til å styre viftene på kort og i kabinett, så nå har han bestilt egen styring til dette.

Skrevet

kjører følgende oppsett:

3500+newcastle@2695 (11*245) 1.65v

abit av8

ocz3200 platinum ed. rev2 2,80v 2,5-3-3-10

NorthQ 3312 giant ufo cpu vifte som kjøler mega bra og er stille. (http://www.northq.com/products/coolers/nq3312.html)

sapphire 9600 agp skjermkort .

2*wd raptor 36gb sata i raid 0.

1*samsung spinpoint 160gb ide som lager.

Abit hovedkortet er dønn stabilt på overklokking, ingen problemer under bygging av pc, lett å flashe bios,programvaren som abit sender med "uguru"funker som bare det, turtallsstyring av vifter som virker og overklokkings programvaren som funker i xp er knall bra.

Kortet har integrert 5.1 surroundlyd/gbitlan/usb2/firewire/2 sata tilkoblinger/sata raid/4 ide tilkoblinger/agp

Ikke mer enn du trenger men det de fleste trenger og koster 950.- hos netshop.

(har bygd ganske mange maskiner etterhvert og abit av8 er noe av det greieste jeg har vært borti)

Hjalp nettopp til med å bygge en pc med asus sli deluxe hovedkortet, (det har pci express), kortet har mega bra specs/utstyr men softvare/drivere er noe av det mest ubrukelige :cry: jeg har vært borti, eieren bruker nå bare tredjeparts softvare til klokking osv.En ting vi savnet veldig var muligheten til å styre viftene på kort og i kabinett, så nå har han bestilt egen styring til dette.

Skrevet

Jeg har igjen hatt masse problemer med MSI K8N NEO2 54g kortet mitt.

Problemer med ram kompaktibilitet og ostabil pc.

Ram som ikke er kompaktibel hos meg er minne med bh5 brikker (Mushkin black level2 pc3500 og twinmos) og OCZ 3700EB. Alle 2x 512mb.

Bruker også OCZ memory booster så spenning til minne er grei!

Så ska du overklokke mye (FSB) så lönner det seg sikkert å ha annet minne.

Dette er mine erfaringer......

Skrevet
Tror jeg kanskje skal gå for:

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5491

Noen som synes dette er et bra valg?

Er det bra lydkort og nettverkskort som følger med?

Anngående lydkortet, så kan jeg ikke uttale meg, synes stort sett lydkort som står onboard er jalla. (ja, jeg mener absolutt alle)

Det heter foresten : Karajan Audio(Theater like7.1 /8ch supported)

Anngående nettverkskort, det er 2stk 1gbit nettverkskort onboard.

Om det er ett bra valg, jeg håper da virkelig det, jeg sitter å venter på det hovedkortet selv. :thumbup:

Skrevet

Hva er forskjellen på de ulike nye DFI Lanparty Nforce 4 kortene?

Har nettopp fått bestilt lian li pc2100B fra microplex som hadde det på lager! ;))

(Sikle)..

Hva er egentlig best av 939 kort nå (inkl kortene som kommer fra DFI..)

Asus el DFI sitt kort?

NB:Pris spiller overhodet ingen rolle!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...