Gå til innhold

1 Raptor & en lagringsdisk eller 2disker i raid0 ?


eln

Anbefalte innlegg

Har nå egentli bestilt hele pc-en. Det jeg sitter igjen med er en uklarhet i hva jeg skal bestille. Har hørt mye skryt om raptor-s 74gb. Men hvordan yter denne iforhold til ett raid0 opsett med s-ata 150 disker? Prisen er jo merkbar, hva med ytelsen? & hvilke disker anbefaller dere?. Har forsåvit bestilt 2x 200gb Wester digital iom. at disse var på ukens tilbud på netshop. Men ordren kan jo godt endres :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så raptor 74gb på tilbud nå...1400 kr eller no. Husker ikke butikken, men det er mpx, psdata eller komplett... eller netshop.

 

har den selv, og har gått bort fra raid 0 (2x160gb Maxtor P9). Syns det er raskere og bråker mindre.

 

Da ligger filmer/ftp/musikk/bilder etc på en annen disk. OS og apz på Raptor.

 

 

KH

Lenke til kommentar

Hvis en maxtor disk puster en raptor 74gb i nakken så burde jo valget være klart for de fleste? :). 250gb til samme prisen som 74. Raptor med 16mb hadde vært noe ja, prisen deretter :roll: hvordan er det med støynivået på denne maxtoren?

 

EDIT: 36gb raptor i raid0 kontra 1x 74gb?

Endret av eln
Lenke til kommentar
Hvis en maxtor disk puster en raptor 74gb i nakken så burde jo valget være klart for de fleste? :). 250gb til samme prisen som 74. Raptor med 16mb hadde vært noe ja, prisen deretter :roll: hvordan er det med støynivået på denne maxtoren?

 

EDIT: 36gb raptor i raid0 kontra 1x 74gb?

Det sto i en (eller kanskje det var flere) brukererfaringer at den var relativt lydsvak, men ved jobbing, som med alle andre Maxtorer, så knitrer det litt i den...

 

Det er ikke godt å vite hvor mye maskina til den som sa det bråker ellers da, men...

Lenke til kommentar
Les denne artikkelen på Anandtech, så kan du le rått og lenge av tullingene som kaster vekk masse kr på raid-0 og innbiller seg at de får så veldig raske PCer :p

Følte meg som en skikkelig tulling etter å ha lest denne artikkelen!

 

Jeg har akkurat kjøpt og instalert Raptor 74 i raid 0. Før jeg leste denne artikkelen følte jeg selfølgelig at XP ble lastet inn dobbelt så fort som med min gamle WD (7200 120 Gb 8 Mb). Word og Exel ble startet som om de allerede var i minne. Hvordan kunne jeg la meg påvirke av alt det jeg har hørt fra før? Virket som om placebo(leif?)effekten var til å ta å føle på. :blush:

 

Dette måtte jo testes ut! Først kopiert jeg en hel iso fil, fra og til samme disk (men til en annen mappe). De neste gangene kopierte jeg filen over den jeg akkurat hadde kopiert. Isoen var på 688 Mb (1 fil). Tidtakningen ble gjort med stoppeklokke, så tidene er ikke laboratorie-sertifisert.

 

120 Gb: 54sek. / 1min. 18sek. / 1min. 8sek. / 42sek. / 51sek.

 

2x74 Gb: 7,5sek. (!!?!) / 50sek. / 51sek. / 52sek. / 51sek.

 

Denne testen viser vel at artikkel har rett, bortsett fra ved første forsøk med Raptorene. Hvet ikke hva som skjedde der, men det gikk faktisk 7,5 sek! Hvis man ser bort fra dette (noe en også bør gjøre) så er vel den eneste forskjellen at Raptorene holder en mer stabil overføring.

 

Jeg kunne ikke gi meg med dette her! Som de fleste andre vil jeg ikke kunne godta å brukt 2800,- på tilfredstilt fantasi! Jeg bestemte meg for å prøve en stor mappe med noen store og mange små filer (3,80 Gb, 19 255 filer og 988 mapper). Forsøket ble gjort på samme måte som før.

 

120 Gb: 11min. 34sek / 11min. 38sek.

 

2x74 Gb: 4min. 23sek / 4min. 31sek.

 

Placebo my ass!! :cool: Gadd ikke gjennomføre test 2 flere ganger da tidene jeg fikk var rimelig jevne. Jeg hvet ikke om artikkelen kan sammenlignes direkte med dette her, men jeg er rimelig sikker på at jeg ikke tar feil av mine følelser fra før jeg leste artikkelen. Testen jeg gjennomførte viser at store filer ikke har så mye å hente, men som systemdisk og spilldisk er raid 0 perfekt. Kan selfølgelig bare vise til mitt system, men det er det som gjelder for meg ;) Kan uten problem anbefale Raid 0 til det det er tiltenkt til.

Lenke til kommentar
den maxtor disken kan aldri i livet matche en raptor i søketid og i/o ytelse.

Sa ikke at den kunne matche, men at den pustet raptor i nakken :roll:

Vil ikke si den puster Raptoren i nakken engang, er stor forskjell mellom 10000 RPM og 7200 RPM.

 

Vil nok heller si at Raptoren venter på Maxtor disken ved målstreken mens den rekker samtidlig å spise middag først :thumbup:

Lenke til kommentar

I testen fra Antec viser de at WD Caviar SE ikke er noe vesentlig tregere enn 2x Raptor. Kunne selfølgelig testet 1x Raptor mot 2x Raptor, men det ville ta for mye tid å formatere hele systemet. Valget mitt er å ha 1x Raptor til system og 1x Raptor til spill, eller å ha begge i raid 0. Siden jeg vil ha 10Gb system og resten til spill ol. vil det være naturlig å sette diskene sammen. Vil ikke bestride vanlig mot raid av Raptor, men siden jeg fikk så mye bedre effekt ved bruk av Raptor kontra Caviar SE, hvet jeg ikke om jeg kan stole på det jeg har lest der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...