Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

vectra A dunking fra bakhjul


mli

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan være du har en brukket fjær, og at det ligger løse deler og skraper mot hverandre. Har vært borti dette på forfjærer på Astra før, der var det brukket av en halv runde bare, så du kunne ikke se det på høyden på bilen.

Evt at det er andre løse deler, eller hjullager.

Endret av skrekk
Lenke til kommentar

Dersom du har mulighet så kan du sjekke de enkleste tingene selv. Jekk opp bilen og røsk litt i hjulet for å se om det er slakke eller løst på noen måte. Skader ikke å ta av hjulet og se litt innover, om du ser noe unormalt.

 

Sjekk ihvertfall at hjulboltene sitter slik de skal, kjipt å bli forbikjørt av sitt eget bakhjul.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg aner ikke hva som er feil med din bil, og er således ikke uening med noen her.

Det jeg vil si er at "dunking fra bakhjul" ikke ikke er typisk for hvordan jeg ville beskrevet lyd fra slitt hjullager...

 

Du spør jo hva det KAN være, og da er jo alt relevant, men hvis dunking er det jeg tenker på som dunking syns jeg faktisk Kavroom er nærmest.

Kanskje du kan prøve å beskrive lyden litt bedre?

Lenke til kommentar

OK, skal prøve å beskrive det bedre. Lyden kommer fra bakhjulet, ikke eksosen\dempere osv. Det er jeg sikker på. Når jeg tar en skarp sving, kommer det en rask "ongk ongk ongk ongk ongk" lyd. øker jeg farten når jeg svinger, øker dunkelyden. lyden er relativt lav. personlig tror jeg det er lageret. går det ann å se om det er slitt?

Lenke til kommentar
Når jeg tar en skarp sving, kommer det en rask "ongk ongk ongk ongk ongk" lyd. øker jeg farten når jeg svinger, øker dunkelyden.

:thumbup: Bra!. Fra intetsigende til svært godt forklart.

 

Fortsatt kan det selvsagt være flere ting, men at du er sikker på det kommer fra hjulet, og at det følger rotasjonsfarten til hjulet snevrer inn området ganske så mye.

Det er ikke lett og SE om et lager er slitt, med mindre det er veldig slitt. Det du kan gjøre ganske enkelt er som Ezekiel har sagt, og jekke opp hjulet, og så ta tak i dekket og forsøke og bikke det frem og tilbake. Er lageret slarkete, eller slitt vil man ofte kjenne det. det kjennes da ut som hjulboltene ikke er strammet, og du vil også gjerne da høre slarken. Prøv også å snurre hjulet rundt, og hør etter lyd.

 

However kan lageret også være ødelagt uten at det er slark i det, så om du ikke finner slark, og du ikke kan se at hjulet har kommet borti noe, blir det nok og gamble på lagerbytte. Når du først gjør det, får du samtidig sjekket ut de andre tingene det kan være, som løse bremsesko ol.

 

Lagerbytte bak, pleier å være en ganske grei jobb, om du har litt innsikt. Som regel er det 2 mindre lager med hver sin lagerbane som må presses/bankes ut/inn, men her kan man komme langt uten pressverktøy.

 

For igjen og sitere Ezekiel fra en annen tråd;

Ezekiel Skrevet: 13/01/2005 : 15:43 

Dette blir litt macgyver og det kan være lurt å vite hva du driver med.

 

Kan være litt tricky, men med litt velrettet makt går det greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...