Gå til innhold

Kreve ny mobil etter reparasjoner


Anbefalte innlegg

Jeg har en Motorola V600 som jeg nå har sendt inn til reparasjon for andre gang.

Det jeg lurte på var om det var _etter_ den tredje reparasjonen (dvs. den fjerde gangen mobilen må sendes inn), eller om det var etter den tredje gangen mobilen må sendes inn (altså før tredje reparasjon), at man kan kreve en ny mobiltelefon?

 

Jeg kjøpe denne mobilen for 3800 kr., så er det da slik at man skal få en ny av samme modell, eller vil ikke dette ha noe å si så lenge erstatningen ikke koster mer enn hva man ga for den ødelagte?

 

Dette er vel en sak mellom meg og mobilprodusenten og ikke mobilforhandleren?

 

PS: Dette er ikke planlagt fra min side. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selger har 2 forsøk på å reparere telefonen for samme feil.

 

Dvs at om du har hatt telefonen inne på service 2 ganger for _samme_ feil, og feilen oppstår for 3. gang, da kan du heve kjøpet. Dvs få pengene tilbake. Men husk at mobilen må innom et verksted den 3. gangen for å sjekke at det er feil ennå.

 

Uansett, å be om ny telefon vil være en innskrenking av rettighetene dine. Å gi ny telefon teller som et forsøk på å fikse telefonen din.

 

Heving av kjøp er det riktige å be om spør du meg.

Lenke til kommentar

Hei

 

I fjor så leverte jeg inn en 6600 som jeg syntes det var mye flimmring på kameradelen,det skjedde to ganger,men verkstedet(Zodiac Oslo)kunne ikke finne noe feil begge gangene,mens den var inne for andre gang,så fikk jeg faktiskt(overraskende)en helt ny telefon fra Nokia uten at den var innlevert for tredje gang.

 

Det er innlevering samme feil for 3dje gang som du kan heve kjøpet.

Endret av smoker2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har nå sendt inn mobilen to ganger med samme problemene. Etter andre rep. skjedde det samme igjen. Dvs. at jeg har krav på pengene tilbake, sant? Men etter å ha fortalt dette til personen jeg leverer mobilen inn til (Elkjeden), sa han at det trolig ikke var mulig, men at jeg måtte nøye meg med å få tilbake en ny mobil av samme modell.

 

Har han rett i det han sier?

Lenke til kommentar

Ved 3. gangs rep. har du krav på tilsvarende produkt, pengene eller et bedre produkt tilbake. Om det bare gjelder samme feil, eller ikke, vet jeg ikke. Da min mobil ble levert på 3. gangs rep. fikk jeg ny mobil. Da hadde jeg hatt 3 forskjellige feil, men likevel fikk jeg et nytt, likt produkt. Det er viss de ikke fremdeles selger det produktet du har, at du får evt. pengene eller et bedre produkt tilbake.

Lenke til kommentar
Hvis en telefon reperares for tredje gang for samme feil for så å oppleve problemet en fjerde gang, da har man krav på ny

Tullball.

 

Om telefonen repareres for samme feil 2 (ikke 3) ganger, og så får samme feil igjen, så har du krav på å HEVE KJØPET.

 

Å få ny telefon er ifølge forbrukerkjøpsloven å regne som ombytte, og ombytte er en måte å fikse kundes problem, altså sidestilt med et reparasjonsforsøk.

 

Feks der reparasjon blir veldig vanskelig og dyrt, kan butikk i samarbeid med produsent velge å gi ombytte til kunde, altså ny telefon, men om denne nye får samme feil, så er man fremdeles i samme rekke av reparasjonsforsøk om dere skjønner hva jeg mener :).

 

EDIT: JonasH, er ikke helt riktig det du sier der heller. Les litt i forbrukerkjøpsloven, der står alt klart.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Har nå sendt inn mobilen to ganger med samme problemene. Etter andre rep. skjedde det samme igjen. Dvs. at jeg har krav på pengene tilbake, sant? Men etter å ha fortalt dette til personen jeg leverer mobilen inn til (Elkjeden), sa han at det trolig ikke var mulig, men at jeg måtte nøye meg med å få tilbake en ny mobil av samme modell.

 

Har han rett i det han sier?

Du mener at telefonen har vært reparert for samme feil 2 ganger, og nå har fått samme feil for 3 gang?

 

Da har du krav på å heve kjøpet etter forbrukerkjøpsloven. Skal finne de nøyaktige paragrafene etterpå, litt travelt nå :).

Lenke til kommentar

Ja, jeg har sendt inn mobilen til reparasjon to ganger nå for samme problemene. Etter siste reparasjon fikk jeg den tilbake, og hadde den i en dag før de samme problemene skjedde igjen. Nå er den altså sendt inn igjen med krav om ny. Spurte også han som tar seg av innsendingene på Elkjeden om det var mulig å få pengene tilbake istendenfor, men det sa han var lite sannsynlig.

Lenke til kommentar
Ved 3. gangs rep. har du krav på tilsvarende produkt, pengene eller et bedre produkt tilbake. Om det bare gjelder samme feil, eller ikke, vet jeg ikke. Da min mobil ble levert på 3. gangs rep. fikk jeg ny mobil. Da hadde jeg hatt 3 forskjellige feil, men likevel fikk jeg et nytt, likt produkt. Det er viss de ikke fremdeles selger det produktet du har, at du får evt. pengene eller et bedre produkt tilbake.

Les og lær: http://forbrukerportalen.no/Artikler/10230...2/1073635575.18 :thumbup:

Lenke til kommentar

Her, og jeg har hevet ut de delene som er interessante.

 

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

      Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

      Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

      Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

      Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 

§ 31. Prisavslag

 

      Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

 

      Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.

 

      Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede.

 

§ 32. Heving

 

      I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

 

EDIT: For å forklare litt, selger har altså 2 forsøk til å fikse samme mangel. Siden det står i §31 at om mangelen ikke rettes i samsvar med §30 (altså ikke rettes etter 2 forsøk), så kan man kreve prisavslag. Men så står det i §32 at dersom mangelen ikke er uvesentlig, så kan forbrukeren KREVE heving. Altså pengene igjen.

 

Merk også at det er snakk om heving, ikke et sted her er nytt produkt nevnt. Dette fordi nytt produkt er å regne som et reparasjonsforsøk eller avhjelpsforsøk. Og det står det om i:

 

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

      Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...