Gå til innhold

fradrag ved automatisk trafikkontroll


tvv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Onkel politi var på besøk under ett arr. i Drammen skisenter i går med laser for å måle fart...godt dem holdt se i bakken og ikke på e18 hjemover...men det er en annen sak...

Laser trekker fra 3, så da vel naturlig å tro at boksene gjør det samme.

 

I tillegg kommer evnt missvisning på speedometer som varierer veldig fra bil til bil.

Endret av chma
Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det trekkes fra noe når disse boksene først tar bilde. Og de tar bilde først når du kjører en god del over grensa

Etter hva jeg har hørt fra Militær politi jeg kjenner er at de må ha sikkerhetsmargin, som på lasere..

Det er jo ingen grunn til at lasere skal ha det og ikke fotobokser.

 

Tror nok ikke bokser tar bildet 10 over...prøvde vel en boks i drammen i går jeg ikke så...10-15 over på speedometeret... :whistle:

 

I tillegg så er det ikke kamera i alle boksene, men det er ikke akkurat lurt å spekulere i det. :p

Lenke til kommentar

Det jeg mente er at sikkerhetsmarginen blir trukket fra "automatisk" der og da (man kan ikke få de til å trekke fra noe i ettertid, ved behandlig av saken osv). Man kan jo stille inn på hvilken hastighet disse boksene skal ta bilde. Noen tar bare bilde om du kjører styggfort, andre tar bilde med en gang du ligger 10 over grensa, f.eks.

Lenke til kommentar
Det jeg mente er at sikkerhetsmarginen blir trukket fra "automatisk" der og da (man kan ikke få de til å trekke fra noe i ettertid, ved behandlig av saken osv). Man kan jo stille inn på hvilken hastighet disse boksene skal ta bilde. Noen tar bare bilde om du kjører styggfort, andre tar bilde med en gang du ligger 10 over grensa, f.eks.

oops, misforstod litt hva du mente ja.. :whistle:

Lenke til kommentar

Kom til å tenke på den historien i VG fra den gang fotoboksene var nye. En fyr kjører forbi en boks og blir tatt bilde av.

Han er sikker på at han kjører under lovlig fart så han snur og kjører forbi en gang til. enda saktere, og blir tatt bilde av igjen.

Enda surere kjører han forbi tredje gangen i krabbefart, og jo da, boksen knippser.

Mannen ringer Politiet i illsine og skjeller dem ut for svindel, rot med fartsinnstillingene i boksen osv.

Da sier politimannen " I dag tar vi bilde av alle som kjører forbi, for å sjekke om de bruker sikkerhetsbelte"

 

- Og det gjorde billisten ikke :!:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vel så var boten her - og det trekkes nok fra en god del - men "meteret" viser vel gjerne litt for mye også.

 

For meg så det ut som 85 i 60 sonen - det ble 74 som var registrert og 2200 gammel sats i bot - så heldigvis ikke noe - førekort.

 

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar

Jaja, du kjører nok ikke så fort forbi den fotoboksen neste gang ;)

 

Presterte å bli tatt bilde av selv jeg, eller det vil si at jeg ble forbikjørt akkurat ved fotoboksen og da bilene var ca likt (2-felts vei) blinka det rødt som bare det. Jeg så på speedometeret og det viste ca 55. Så det var nok han som kjørte forbi som egentlig skulle avbildes :) Men har blitt litt skeptisk til speedoen i bilen etter det, selv om "din fart" skiltene viser 70 når nåla står på 80 i bilen

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Men har blitt litt skeptisk til speedoen i bilen etter det, selv om "din fart" skiltene viser 70 når nåla står på 80 i bilen

 

Speedometeret på alle biler viser litt høyere fart enn det du egentlig har. Dette for at man skal ha en liten margin å gå på. I 80 km/t ligger det vanligvis mellom 3 og 10 km/t. I noen biltester er dette beskrevet for forskjellige biltyper.

Lenke til kommentar

Det er nok det. :yes:

 

Det går forresten ann å "lure" fotobokser, ehh. . i teorien vel å merke. Rett før en fotoboks er det lagt ned en sløyfe under asfalten. Denne måler hastigheten til det elektromagnetiskefeltet til bilmotoren. Hvis man hadde laget et elektromagnetiskfelt som var like stort som motorens, men med motsatt ladning og lagt det under panseret ville summen blitt lik null. For fotoboksen ville bilen da ha blitt "usynelig".

Så det er bare å kjøpe seg magneter, kobbetråd og batteri. Etter du har blitt ferdig med en variant kjører du for fort forbi en fotoboks. Dette gjentaes helt til man ikke får bot. Ser dåg for meg at dette kan bli et noe dyrt prosjekt, og med tanke på prikkbelastning kreves det nok mange generasjoner av en familie for å komme til et ok resultat. :D

Lenke til kommentar
Det er nok det. :yes:

 

Det går forresten ann å "lure" fotobokser, ehh. . i teorien vel å merke. Rett før en fotoboks er det lagt ned en sløyfe under asfalten. Denne måler hastigheten til det elektromagnetiskefeltet til bilmotoren.

Sikker på det?

Jeg har hørt at det er trykksensorer. ;)

Lenke til kommentar

Helt sikker. Det er det samme teknologien som ligger til grunn for de fleste nye lyskryss. Spiller jo ingen rolle om det er masse is og snø på vegen, som kan veie mye, kommer det en bil blir det grønt. Kommer derimot verdens feteste mann på tråsykkel skjer det ingenting. (Ikke alle lyskryss er slik). Hadde mennesker gitt ut elektromagnetiskfelt kunne veidirektoratet ordnet det slik at vi slapp å trykke på den knappen for å få grønn mann. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...