Gå til innhold

Framtida til Linux


Anbefalte innlegg

Korleis vil striden mellom linux og windows ende?

Kjem linux til å ta over for windows?

Tenkjer litt på dette då eg vurderar å ta datautdanning og lurer på om eg gjer domt i å spesialisere med så til di grader i linux, null windows her :thumbup:

 

Personleg har eg stor tru på at linux (eller ein lignande variant) kjem til å bli leiande i framtida.

 

Vil få fram folks synspunkt på dette, argumenter gjerne :yes:

Endret av femfulle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spennende det du sier der. Noe jeg er veldig sikker på, er at Linux/Unix (jeg mener at kan du Linux er det veldig lett å lære Unix. OSX er inkludert i denne bolken)/windows ikke kommer til å bli helt borte i den nærmeste framtid - til det er man for avhengig av det, samt at FOSS-miljøet ikke akkurat viser noen sykdomstegn. :)

 

Hvor hele dette kommer til å ende, hvordan forholdet blir til slutt, kommer kansje til å bli kraftig influert av både DRM og CELL-teknologien. Grunnen til at at jeg nevner CELL, er at dette er en helt ny type CPU som antagelig kommer til å gi en tidobling (etter hva jeg har hørt) av tigjengelig datakraft, kommer til å være billig (pga. masseproduksjon - PlayStation3 kommer bla. annet til å være basert på den, samt en rekke integrerte "greier"), høyst skalerbar, samt ikke støtte Windows. Windows har det problemet at den drar på en hel haug med "legacy" ting, noe som sinker utviklingen deres stort. Det, og at de nok har blitt litt grådige.

 

En annen viktig faktor er Longhorn - Microsoft sitt "oppryddingsforsøk". Men jeg regner ikke med at dette operativsystemet kommer til å bli populært de neste 5 årene - det vil kreve mye ny maskinvare (hvor mange gidder *egentig* oppgradere til et OS som krever at du kjøper en 4 ghz 64-bits cpu og et 512 MB's GFX-kort - minimum!, samt bytter ut all programvaretilgjengelighet (husk at når det gjelder programvare, ligger både XP, Linux, og OS X langt foran Longhorn i dag). I tillegg har mydigheter i store deler av verden "blitt sure" på Microsoft sine lukkede standarder og monopolisering.

 

Hvis du ser på takt på programvareutvikling for Linux, samt desktop-programvarekvalitet, har det i alle fall for meg sett ut som om dette har økt nærmest eksponentiellt de siste årene...

 

Min analyse er i alle fall at vi nok kommer til å få en situasjon hvor vi får flere større aktører - ikke bare Windows, men heller ikke bare Linux/OSX.

 

Men angående analyser:

http://www.groklaw.net/article.php?story=20050119041239356

Lenke til kommentar
En annen viktig faktor er Longhorn - Microsoft sitt "oppryddingsforsøk". Men jeg regner ikke med at dette operativsystemet kommer til å bli populært de neste 5 årene - det vil kreve mye ny maskinvare (hvor mange gidder *egentig* oppgradere til et OS som krever at du kjøper en 4 ghz 64-bits cpu og et 512 MB's GFX-kort - minimum!, samt bytter ut all programvaretilgjengelighet (husk at når det gjelder programvare, ligger både XP, Linux, og OS X langt foran Longhorn i dag). I tillegg har mydigheter i store deler av verden "blitt sure" på Microsoft sine lukkede standarder og monopolisering.

Der har du et poeng, maskinene varer lenger og lenger. Hvorfor skal man gidde å kjøpe en ny maskin p.g.a. MS Bloathorn?

 

Forøvrig tror jeg nok vi må vente en stund til før Linux tar noe særlig markedsandel, og i hvert fall til de blir ledende i markedet. Første steg er at maskinleverandørene og spill-leverandørene tar linux seriøst. Enkelte linux-distroer er vel "lette nok" for de fleste brukere i dag.

Lenke til kommentar

Jeg mener GNU/Linux er et bedre operativsystem enn noe av det MS noen gang kommer til å klare å lage, men jeg tror nok det kommer til å ta lang lang tid før jeg få se den dagen GNU/Linux får mer markedsandeler totalt sett enn Windows.

 

Men når det er sagt så vil jeg uansett ikke anbefale å satse på én enkelt ting. "Spesialisering er for innsekter," sies det. Selvom jeg er en stor forkjemper for GNU/Linux innser jeg at jeg må opprettholde mine Windowskunnskaper om jeg skal være noe tess for framtidige arbeidsgivere. (På samme måte som det er viktig å ha gode kunnskaper om hardware når man driver med programvareutvikling, selvom det ikke kreves på papiret.) Jo mer kunnskap om et bredere felt jo bedre. Derfor kommer jeg nok til å avse en liten partisjon til Longhorn når det kommer (har vært windowsfri i over halvannet år nå).

 

Så jeg personlig tror ikke det vil være et sjakktrekk å satse rent på *nix, spesielt når det innebærer å ekskludere en linje med operativsystemer med høye markedsandeler.

 

Så det var i hvert fall min mening.

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig, vet jeg ikke helt om jeg tror spill er så viktig. hw.no er ikke representativt for resten av verden ;)

 

Det de fleste egentlig ønsker seg, er en pc som virker uten trøbbel. Gjerne det som følger med Dell boksen de kjøpte på Elkjøp av en sleip fyr som var lykkelig over provisjonen av å selge dem et ekstra hyper-moderne 3d-kort. De de vil, er å surfe på nettet, mail, skrive ting. Uten problemer. Skru av bråkekassa når de er ferdige.

 

Men igjen tror jeg ikke privatmarkedet, men forettningsmarkedet har "ledelsen" ved overgang til nye standarder. Hvis flere store bedrifter ser at de kan spare penger/oppnå høyere fortjeneste ved å droppe microsoft vil de gjøre det. Dette kan igjen sette igang et skred, og da kan microsoft for alvor få problemer.

 

Og så begynner disse å rulle ut linuxbaserte hjemmekontor. Dermed blir det et marked for spill.

 

I tilleg til at disse bedriftene også vil gjøre Linux mer pop på hjemmemarkedet ved at mer programvare generellt blir utviklet for operativsystemet.

Lenke til kommentar
For å være helt ærlig, vet jeg ikke helt om jeg tror spill er så viktig. hw.no er ikke representativt for resten av verden ;)

tja, vær ikke så sikker på det. Hovedgrunnen til at Windows fortsatt er mest brukt i verden, er diverse bedrifter som bruker Win98 :p

 

MEN: hadde alle spill kommet med støtte for KUN linux/unix, så tror jeg Linux hadde hatt en langt større markedsandel pr. dags dato.

Lenke til kommentar

Takk til kyrsjo for meget gode innlegg :roll:

Er nok einig med deg i at for linux vil ein auke forettningmarkedet, være veldig viktig for framtida. Dette vil skape ein dominoeffekt der maskinvareprodusentar blir tvinga til å yte beire linux støtte på produkta sine. Kanskje vil og spelprodusentar følge etter å lage linux kompatible spel, dei har vel ingenting å tape på dette, dei kan vel framleis ta betalt for spela sine?

Eller er det andre hensyn å ta for spelprodusentar?

Det er iallefal sånn eg ser det personleg.

 

Når det gjelder å spesialisere seg innen linux, så kom det litt feil ut. Det eg meinar er at eg som privatperson alltid kjem til å foretrekke linux og eventuelle lignande løysingar og samtidig anbefale andre å gjere det samme. Men samstundes forstår eg at ein i bedrifter møter ein lite forståelse for dette, har bedrifta ei filosofi om at microsoft er vegen å gå,ja, så må ein bøye seg i støvet og heller behalde jobben. Eigne meinigar er viktige, men særs mindre viktige den dagen regningane skal betalast ;)

Så kunnskap om windows er nok per i dag meget viktig.

Lenke til kommentar

nå må dere huske at microsoft har enormt med penger, mye inflytelse og en del smarte folk selv om det ikke virker sånn. de er en stor bedrift. når markedsandelen deres begynner å rase litt fortere enn det den gjør i dag (den er jo faktisk ganske stor), vil de nok få øynene opp og fatte hvor stor konkurrent linux er.

 

kanskje det ender opp med at de lager sin egen linux-distro? =) de finner sikkert en måte å tjene penger på, uansett.

Lenke til kommentar
kanskje det ender opp med at de lager sin egen linux-distro? =) de finner sikkert en måte å tjene penger på, uansett.

De burde gjort det for lenge siden. Nå er det for sent, tror jeg. De satser for mye på windows som plattform, og vil ikke klare å skifte til en annen plattform i tide.

 

Microsoft kan lage gui, men de er ikke noe særlig god på OS.. Så logiske steget ville vel vært å lage en lukket DE for linux, og porte all programvaren dems over til linux og den DE'en.

Lenke til kommentar
Så logiske steget ville vel vært å lage en lukket DE for linux, og porte all programvaren dems over til linux og den DE'en.

Det var absolutt ikke et dumt forslag, men jeg tror nok det er desidert siste skanse for MS sin del (noe ala "plan ZZZZZ-ZZZ"). Det ville i hvert fall vært det totale nederlaget om de valgte å gjøre det (kanskje PR-avdelinga hadde klart å finne på noe slik at mannen i gata ikke vet han bruker Linux engang, for å prøve å spare ansikt).

Lenke til kommentar
Det var absolutt ikke et dumt forslag, men jeg tror nok det er desidert siste skanse for MS sin del (noe ala "plan ZZZZZ-ZZZ"). Det ville i hvert fall vært det totale nederlaget om de valgte å gjøre det

Akkurat det jeg mente. De kunne gjort noe slikt tidligere, men nå er de for låst i sine veier, og vil gå ned med skipet.

Lenke til kommentar

De fleste jeg kjenner bruker Windows. Når de hører at jeg bruker Linux så tror de jeg sitter i DOS. De har hørt rykter om at man må skrive masse kommandoer for å installere programmer, og det finnes nesten ikke drivere. Og spill er det absolutt ikke noe av.

 

Når de endelig skjønner at dette ikke er tilfellet, så er det noen som er interessert i å prøve. Men dette er ikke personer som bryr seg så mye om fikling, og derfor vil de at alt skal gå automatisk. Akkurat som de er vant til i Windows. De forventer veivisere når de plugger i noe via USB f.eks. Dette begynner å bli bedre, med både prosjekter innenfor KDE leiren, og Gnome leiren. Hadde vært fint hvis de kunne konsentrert seg om det samme prosjektet, men det kommer nok etterhvert.

 

Jeg synes fremtiden virker spennende, både for oss som er der fra før, og for fremtidige brukere. Linux forsvinner neppe med det første, og det gjør nok ikke Windows heller. Men jeg tror personlig at Microsoft sin satsning på Longhorn er litt feil i forhold til hva brukere vil ha. 3D er kanskje spennende de første gangene man prøver, men er det virkelig verdt 5 år med utvikling for en vanlig bruker? Det ville vært bedre å forbedra det de har med tanke på stabilitet og sikkerhet. Men det er nå min mening :)

Lenke til kommentar

Ein kamerat spurde meg ein gong om det ikkje berre var å skrive nokre få ord for å få program installert, og skrive nokre få ord for å oppdatere heile systemet.

 

Han har aldri vore borti Linux, men han har eit søskenbarn med Debian :)

 

Faktisk når eg seier til dei ultimate CS-14issane her at eg bruker Linux, så spør dei meg om ikkje det er mykje betre enn Windows og alle slike ting. Er ikkje så mange som har fordommar mot Linux her i alle fall.

Lenke til kommentar

En annen ting jeg har lagt merke til i det siste (disclaimer: jeg er realfagsdud, overhode ikke økonomiker, i alle fall ikke bedriftsøkonom!), er at markedet igjen er på vei opp etter at it-boblen sprakk.

 

Om jeg ikke tar feil, vil dette føre til at en hel gjeng fri-programvare-entusiaster kommer til å forsøke å starte egne firmaer for å jobbe med fri programmvare. Dette vil igjen føre til en kraftig framgang i kvalitet og brukervennlighet innen området - og denne koden vil ikke bli borte selv om kansje en del av firmaene blir borte i neste IT-boble-sprekk. Koden vil være der, bli jobbet videre på, og forbedret, selv om firmaene blir borte.

 

Eventuellt så ser jeg to "støvsugere" når det gjelder å kjøpe opp fri-programvare firmaer - RedHat (har kjøpt en hel haug med småfirmaer de siste par årene) og Novel (spesielt kjent for å ha kjøpt SuSE).

 

RedHat selv - om enn hatet av en del "1337" linux-entusiaster, driver et enormt utviklingsarbeid for plattformen. Utvikling av alt fra desktop-miljø, gcc, databaser, kjerne og mer blir delvis koordinert av dem. Og det fine er - de har en veldig god politikk ang. GPL!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...