Gå til innhold

Reparasjon av lynskade


Anbefalte innlegg

For tre uker siden slo lynet ned og tok repern på router, hovedkort og prosessor.

Dette ble funnet ut av firma.

 

Bestilte Asus K8N og AMD64 3000+.

Smelte alt inn i maskina og skulle starte opp. Maskina rebooter i oppstart, ser antydning til blåskjerm før dette skjer. Booter greit i sikkermodus.

 

Har Twinmos 2x256 3200, men i og med at sikkermodus går greit så er det vel ikke noe i veien?

 

Prøvd å installere XP på nytt, men så snart den skal reboote skjer det samme på nytt.

 

Any good ideas?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ved lynskade bør hele maskinen byttes ut!

 

har erfart og prøvd meg frem med dette flere ganger,

og hver gang har det lønnt seg å bytte ut alt.

 

skader lynet/overspenninga forårsaker kan både skade

komponenter synlig og usynlig. og selv om hk og cpu

er defekt, kan fortsatt flere ting være skadet. og dette

trenger ikke å være synlig før etter en tid. komponentene

får redusert levetid kan man vel si.

 

så selv om skjermkort/psu/ram/hdd fungerer i dag,

kan det være slutt i morgen. dette burde firmaet du leverte

maskinen inn til vite! :ermm:

Lenke til kommentar

Hadde uflaks med mine maskiner også for lenge siden, lynet slo ned på dem. Men det eneste som røk på dem var PSUen, samt på den andre gikk nettverkskortet også. Trenger ikke å skifte ut hele maskinen. Dette skjedde med mine for 2-3 år siden, og mine maskiner går nå som en kule den dag i dag (begynner å bli litt gamle).

 

Selvfølgelig mulig jeg har hatt flaks :):cool:

Lenke til kommentar

Det kan ikke være noe så enkelt som at du fortsatt bruker operativsystemet som ble installert med ditt forrige system? Dermed oppstår det konflikt med chipset-driverene. Dette løses ganske enkelt med repair-funksjonen på installasjons-CDen dersom du bruker windows XP.

Lenke til kommentar

TAkk for svar.

 

Det første som slo meg var at det måtte være de gamle innstillingene som gjorde krøll. Prøvde å reparere dette, men så snart windows installer reboota maskina, kom blåskjermen igjen.

Da dette skjedde, prøvde jeg å bytte RAM og nappe ut alt som ikke behøvdes, med samme resultat. Ringte kundeservice på.........., tja, ........... hos både selger og hos de som testa maskina. Bra jeg ikke hørte på dem, da hadde jeg vært uten pc lenge. Løsninga ble følgende: Inn med ny gammel disk, formaterte og la inn operativsystemet på nytt. Fønker som bare rakkern. Har nå kobla den gamle disken som slave og får berga dokumentene mine, før den skal formateres og brukes som sysdisk igjen.

 

Skal likevel innrømmes at jeg har banna og svetta mye.

Endret av Feelgood
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...