Gå til innhold

Hører du forskjell på flac og mp3 ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alternativ vri på topic: "Hører du forskjell på MP3 og originalen, eller bare tror du at du gjør det?"

 

Tja, si det. En mulig måte å finne ut av det på, er å bruke et program som gir deg muligheten til å gjøre en blindtest.

 

For de som bryr seg, og gjerne vil finne ut om de faktisk hører forskjell, så kan dette være nyttige linker:

Blind listening tests

Programs for blind tests

 

Hydrogenaudio er forøvrig en ressurs på området.

 

 

 

-Selvutnevnt placebojeger og blindtestmisjonær ;)

Lenke til kommentar
OBServer, nå må du slutte å være så kritisk. :p

 

Det er klart man hører forskjell på noe som er encodet til mp3 og originalen om man har high-end stereoanlegg eller hodetelefoner.

Værsåsnill å ikke si annet. :)

Først av alt, jeg har egentlig ingen interesse av å diskutere akkurat dette emnet her, siden det er diskutert ihjel på Hydrogenaudio, som er et langt mer egnet forum enn dette.

 

Hovedponget mitt er det samme som i tråden om den CD-sliper saken. Det er totalt ubrukelig om du mener du hører forskjell på noe så lenge du vet hva du hører på. MP3 kodet etter guidene du finner i FAQ på Hydrogenaudio, gir deg MP3 som stor sett er transparent. Det vil si at du ikke klarer å skille den fra originalen det meste av tiden. Unntak er såkalte "problem samples" der encoderne sliter. Hvor dette skjer er forskjellig fra format til format, encoder til encoder og versjon til versjon.

 

Jeg vet ikke om du har hørt om eller lest noen av Roberto's public listening tests, som i stor grad gjennomføres og diskuteres i for- og etterkant, av medlemmer av Hydrogeaudio forumet. Som du ser der er høyeste bitrate som er testet 128kbps. Dette fordi det er vanskelig å få et godt nok statistisk grunnlag over denne bitraten, siden mange sliter med å høre forskjell.

 

Om du og andre ønsker å forkaste informasjonen man finner på Hydrogenaudio, er det kanskje greit å få et innblikk i bakgrunnen til personene. Det er ganske mange utviklere f.eks. av LAME, FLAC, Ogg Vorbis, NERO Digital, Real, Musepack, foobar2000 og Replaygain, for å nevne noen. Det er også noen som har blitt ansatt av Ahead (firmaet bak NERO), og mange har eller holder på med høyre utdanning. Så, med litt forhåndskunnskap, er det mye å lære der. Kanskje viktigst for HA's kvalitet er det som står i Terms of Service, siden det ikke er lov å komme med ubegrunnede uttalelser.

 

Jeg er ikke ute etter å si at det under alle omstendigheter er umulig å høre forskjell på MP3 og original, men at en bør gjøre disse testene som blindtester. Det er ikke bare mulig, men sikkert, at mange som tror de har "golden ears" da vil få seg en overraskelse. Bruk så dyre hodetelefoner du vil under testing.

 

Nok en gang, jeg gidder ikke lage noen krangel ut av dette, bare gi litt informasjon til de som eventuelt bryr seg om sånt. De som "vet at de kan alt" kan bare overse denne posten.

 

Edit: Gikk litt fort dette, så noen feil måtte rettes

Endret av OBServer
Lenke til kommentar
Nok en gang, jeg gidder ikke lage noen krangel ut av dette, bare gi litt informasjon til de som eventuelt bryr seg om sånt. De som "vet at de kan alt" kan bare overse denne posten.

Sier ikke at jeg vet alt.

Jeg har forresten lest stort sett alt av diskusjoner osv. på HA, og de sier ikke at det er umulig å høre forskjell på 128kbit og original, det burde du ha fått med deg.

Men som sagt så kommer det an på dekoderen, de færreste dekodere klarer å lage "problemfrie" mp3-filer i 128kbit, og det vil alltid være noe "rart" med lyden til tider.

Jeg har selv forsøkt med blindtester osv...

 

Prøver ikke å argumentere mot _alt_ du sier, men jeg skriver utifra ting jeg har gjørt og prøvd. Og ja, jeg vil si jeg har ihvertfall _noe_ kunnskap om emnet, selv om jeg ikke kan måle meg med "ekspertene".

Lenke til kommentar
Jeg har forresten lest stort sett alt av diskusjoner osv. på HA, og de sier ikke at det er umulig å høre forskjell på 128kbit og original, det burde du ha fått med deg.

Det har jeg ikke sagt, og ihvertfall ikke ment. Jeg ser heller ikke helt hvor jeg kan endre mitt forrige innlegg for at du ikke skal kunne tolke det på den måten.

 

Det jeg siktet til da jeg nevnte 128kbps, var det Roberto svarte, så vidt jeg husker, da noen etterlyste slike lyttetester ved høyere bitrater. Det er altså snakk om at mange nok må klare å gjennomføre en slik test, for at han skal kunne sette opp resultater som gir mening statistisk sett. Uten dette kan man ikke gjøre en rangering.

 

Men, alt dette er det sikkert helt unødvendig å repetere, siden du alt kjenner til Hydrogenaudio.

 

Litt mer off topic, men allikevel relevant, er friheten lossless codecer som FLAC, gir en. Man er både garantert en fil som er identisk lik originalen, man kan legge til tagger, og kanskje viktigst for noen, man har friheten til å transkode til lossy formater som MP3, med samme kvalitet som om man hadde gjort det rett fra CD/original. Selv bruker jeg en blanding av FLAC, Musepack og MP3.

Endret av OBServer
Lenke til kommentar
Jeg har forresten lest stort sett alt av diskusjoner osv. på HA, og de sier ikke at det er umulig å høre forskjell på 128kbit og original, det burde du ha fått med deg.

Det har jeg ikke sagt, og ihvertfall ikke ment. Jeg ser heller ikke helt hvor jeg kan endre mitt forrige innlegg for at du ikke skal kunne tolke det på den måten.

Leste litt fort ista, ble en liten mistolkning der. Beklager det. :blush:

 

Selv bruker jeg så godt som bare FLAC når jeg skal rippe ting, og Musepak om jeg har veldig begrenset plass. De to formatene er rett og slett geniale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...