Gå til innhold

Trenger info om arveavgift?


Propaganda

Anbefalte innlegg

Ok,jeg trenger informasjon om grunnlag for Arveavgift osv.

 

Jeg husker å ha lest tidligere at hvis man er under 20 år så skal man få kuttet en viss prosent osv osv,men husker ikke no særlig av det...uansett så trenger jeg informasjon om dette,da jeg fikk en regning på 20.000.

 

Noen som veit om nettsteder der jeg kan finne informasjon om dette osv??

 

Tusen takk på forhånd.

 

Mvh Proppen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arveavgiften er progressiv, dvs:

 

- Høyere avgift jo større arv

- Høyere avgift jo fjernere slektskap

 

For tiden er det et friløp på 200 000 NOK(2002) for arv fra hver av foreldrene.

Dvs at hvis man arver verdier inntil 200 000 kr, betaler man ikke arveavgift i det hele tatt.

 

Utover dette beløpet betales det 8 % i avgift av de neste 300 000 kronene for livsarvinger og foreldre. For andre er satsen 10 % av dette beløpet. Av et eventulet overskytende beløp betaler livsarvinger/foreldre 20 % i avgift.

Andre betaler 30 %.

 

Du kan også se Arveavgiftsloven, 19.juni 1964 ;)

Endret av John Kåre
Lenke til kommentar
Her er det du er ute etter!

 

Standardfradrag

Fradrag for begravelsesomkostninger,

skifteomkostninger og utgifter til gravsted kr 35 000

Fradrag for mindreårige arvinger* kr 50 000

 

 

* Ved arv fra tidligere forsørger trekkes det fra 50 000 kr for hvert år arvingen mangler på å ha fylt 21 år.

Ok,hva vil det si for meg?? jeg arvet ca 400.000 da min før døde i mars 2004,og er 19 år,og fyller 20 i april. Jeg fikk en regning på 20.000 i arveavgift,men dette var fra min advokat,som jeg ikke stoler på at har gjort jobben sin ordentlig,vanskelig å forklare,men det har vært masse tull.

 

Noen som mener regnestykket hans virker feil??

 

Tusen takk for all hjelp folkens,jeg havnet plutselig i en stor økonomisk knipe her.

Lenke til kommentar
Er det advokaten din som har fakturert deg for arveavgiften? Trodde det var statens oppgave jeg...

nei nei,han har ikke fakturert den,han har gitt ett overslag på hva det kommer til å koste.

 

Noen som kan hjelpe meg med regnestykket som jeg nevnte over? jeg må ha korrekte opplysninger når jeg snakker med han,blir for dumt å si noe som ikke stemmer

Lenke til kommentar
Er det ikke slik at dersom man hopper over et slektsledd, så slipper man arveavgiften..? (dvs bestefar - barnebarn)

Nei, jeg tror besteforeldre også kan gi 250k hver, avgiftsfritt. Kanskje det var 500k, er ikke sikker.

 

Arveavgift

 

 

 

Det skal som hovedregel betales arveavgift til staten av all arv. Dessuten skal det betales avgift av visse gaver. Det gjelder hovedsakelig når gavemottakeren har arverett eller er nært knyttet til en av giverens arvinger.

 

Beregning av avgiften

Avgiftssatsene er progressive, dvs. at de øker med verdien av arven eller gaven. Det gis imidlertid et fribeløp på kr 250 000 (2004) for arv eller gave fra hver arvelater eller giver til hver arving eller gavemottaker. Et barn som arver foreldrene sine, har altså et fribeløp på kr 250 000 på arv/gave fra hver av foreldrene.

 

Avgiftssatsene avhenger av tilknytningen mellom arvelater/giver og arving/gavemottaker. Et barn som arver én av foreldrene, må i 2004 betale 8 % av de neste 300 000, 20 % av overskytende beløp. Er slektskapet fjernere, er prosentsatsene hhv. 10% og 30%. Det er utarbeidet tabeller for beregning av arveavgiften. Skattefogdkontorene gir nærmere opplysninger.

 

Fribeløpet og avgiftssatsene fastsettes årlig i forbindelse med statsbudsjettet.

 

Ektefelle som arver avdød ektefelle eller ektefeller som gir hverandre gaver, skal ikke betale avgift. Visse samboere, i hovedsak samboere med felles barn, likestilles med ektefeller.

Endret av Dr.X
Lenke til kommentar
Nok en helt syk avgift. Av penger som det allerede er skattet for skal man betale arveavgift for. Det er liksom ingen grenser for hva staten skal ha penger for.

Ja. Det blir lissom trekt skatt på ting det allerede har blitt trukket skatt fra opptil flere ganger. Tåpelige greier..

Lenke til kommentar

Hvis du ser utifra inlegget til Dr.X så har du et fribeløp på 250.000, deretter skal du "skatte" 8% av de neste 300.000. Du skal derfor betale 8% av 150.000 til staten (sånn ca. 12.000).

 

Det står også at du kan henvende deg til skattefogdens kontor (i din kommune) for å få hjelp og mer info angående utregning av arveavgiften...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...