Gå til innhold

Går det ant å legge sammen to hardisker til ein?


F.V

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis diskene dine er tomme er ikke noen av disse alternativene vanskelige å få til.

 

Ved RAID0 er det størst sjangse for å miste alle data, men med spanned volume i Windows XP, kan du i det minste finne frem det som ligger på den evt. disken som er i orden.

 

Installer Windows på en 20GB partisjon på den første disken.

 

Etter inst:

Start Computer Management, velg disk management.

Høyreklikk på diskene og velg "convert to dynamic"

 

Velg ledig område på den disken du har windows på og velg "create Spanned Volume", Velg hvilke disker som skal være med i volumet ditt og den evt størrelsen.

 

Formater volumet ditt.

 

verre er det ikke ;)

Endret av xoop
Lenke til kommentar

takk, takk, xoop :D

 

Og til dei som lurer poenget med ein stor partisjon å få utnytta plassen maximalt.

Og det er lettere med ein stor partisjon pga att eg har mapper for musikk, download, spel, instalasjonsfiler og noken av desse mappene er over opp mot 80GB og då er det vanskeleg å få det til å passe.

Lenke til kommentar

skjønner jo hva du mener, men er det ikke like greit å dele diskene opp i partisjoner som er dedikert til det? er jo litt surt om du har 20gb til win, og resten av de 340gb til diverse, så får du en stygg feil et sted, og alle de 340gb dør og du sitter igjen med skjegget i postkassa...?

er det da ikke bedre om du har en partisjon til film, en til spill, en til installasjonsfiler osv... så hvis du da får en feil en gang, så påvirker det bare den partisjonen den er på, eller mindre..så da i nest verste fall mister du bare det som er på den partisjonen, og berger resten?

(verste fall er vel om disker fysisk dør, og tar med seg alt..)

Lenke til kommentar

Jeg ville holdt meg langt unna dynamic disks...

 

Lag heller diskene som basic volume. Hvis du vil ha to disker på samme stasjonsbokstav, kan du heller mounte partisjonen som en folder på den ene disken.

 

Altså hvis du f.eks. kaller 160 GB disken din for D:\ så kan du mounte de resterende 180 GB (fra den andre disken, hvor 20 GB gikk til system om jeg forstod deg rett?) som D:\Film f.eks. Dette gjøres fra Disk Management ved å høyreklikke på partisjonen og velge 'change drive letter and paths'.

 

Således blir ting minimalt fokket opp om noe skulle gå til h... - hvilket det har en tendens til å gjøre før eller senere (mark my words) ;-)

 

timtowtdi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...