Gå til innhold

Novell tilbyr gratis nedlasting av SuSE Pro v.9.2


Gjest Slettet-10579

Anbefalte innlegg

Det var det fælt så hissige dere var.

 

Serpentis, jeg burker Linux til daglig og skal fortsette med det. Men jeg ser ikke noen grunn til å laste ned en bestemt distribusjon bare fordi den tidligere har kosta penger.

 

Trost, jeg spør et ærlig spørsmål om hva det er med denne versjon som gjør at jeg burde laste den ned. Det er du som gjør 'et nummer ut av det', ikke jeg.

 

For min del bør det være litt mer med en distribusjon utover at den en gang har kosta penger. For eksempel at det følger med noe interresant software som man ellers ikke får tak i gjennom gratisdistribusjonene.

 

Slapp litt av og stress ned.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For min del bør det være litt mer med en distribusjon utover at den en gang har kosta penger. For eksempel at det følger med noe interresant software som man ellers ikke får tak i gjennom gratisdistribusjonene.

SuSE koster fremdeles penger, men man kan laste ned en gratis versjon av SuSE Pro 9.2. Gratis versjonen er ikke helt lik betal versjonen p.g.a. at betal versjonen inkluderer programvare som ikke er gratis, så man får gratis versjon uten de programmene.

 

Personlig så liker jeg ikke denne metode, jeg vil ha samme versjon samme om jeg betaler eller ikke. Og de skal være tilgjengelig på samme dag, ikke vent i flere måneder på neste versjon fordi du ikke har betalt.

Lenke til kommentar

Det morsomme er jo at han trolig har brukt mer tid på å fortelle oss at han ikke vil bruke tid på å hente ned suse enn han ville brukt på å hente det ned :p

 

Og når du spør hvorfor.. Hvorfor ikke? Har hørt svært gode ting om SUSE, og YAST høres veldig stilig ut. Så jeg henter det ned for å teste. Er ikke verre enn det. Hva du vil gjøre eller ikke er ikke mitt problem.

Lenke til kommentar
Jeg er ganske nedstressa jeg, men jeg skjønner ikke helt hvorfor du må overbevises av andre før du eventuellt laster ned og tester ting.

 

Tror ikke du kan forvente å bli fortalt hva du skal benytte din dyrebare tid til:)

Fordi jeg ikke har noen tro på at det kun tar 30 sek å laste ned, innstallere og teste en distribusjon. Ikke har jeg ledig HD-plass til det heller.

 

Jeg forventer ikke at noen skal fortelle meg hva jeg skal bruke tid på. Jeg hadde håpet at noen visste og var så voksne at de kunne fortelle meg fordelen med akkurat denne distribusjonen. Basert på det kunne jeg tatt en avgjørelse selv, ikke sant?

Lenke til kommentar
Length: -931,424,256 [-931,550,232 to go] (unauthoritative)

 

Det jeg mener. Vet ikke hvor lenge det er igjen, eller noe..

Jøss, det var rart. Slik ser min ut (mandrake 10.1 Official, wget 1.9.1):

--17:12:42--  ftp://mirror.tv2.dk/pub/linux/suse/suse/i386/9.2/iso/SUSE-Linux-9.2-FTP-DVD.iso
          => `mirror.tv2.dk/pub/linux/suse/suse/i386/9.2/iso/SUSE-Linux-9.2-FTP-DVD.iso'
==> CWD ikke nødvendig.
==> PASV ... OK.      ==> REST 1,363,875,480 ... OK.      
==> RETR SUSE-Linux-9.2-FTP-DVD.iso ... OK.
Lengde: 3,363,543,040 [1,999,667,560 igjen]

58% [++++++++++++++=====>               ] 1,964,986,696   92.74K/s  ETA 2:46:46

Lenke til kommentar
Jeg forventer ikke at noen skal fortelle meg hva jeg skal bruke tid på. Jeg hadde håpet at noen visste og var så voksne at de kunne fortelle meg fordelen med akkurat denne distribusjonen. Basert på det kunne jeg tatt en avgjørelse selv, ikke sant?

Suse er enkel å installere og inneholder enormt mye software (men delvis pga størrelse må man også belage seg på endel kaffepauser underveis i installasjonen), og den har en samling fancy grafiske konfigurasjonsverktøy under navnet YAST. Det er implementert slik at det både kan kjøres via et konsoll-vennlig ncurses grensesnitt og med et mer fancy QT GUI. Om man liker å bruke slike kontrollpanel blir jo en helt annen diskusjon, men Suse har kanskje det mest vellykkede eksempelet på hvordan det kan gjøres.

 

Ellers er den RPM-basert, og det legges opp til å bruke det grafiske programmet YOU (en del av YAST) til å installere og oppdatere programmer. YOU er noe tungt, spesielt hvis man har en daff PC, og det finnes alternativer ( http://linux01.gwdg.de/apt4rpm/home.html ).

 

Levetiden på distroene er også god hvis man verdsetter slik. De gir fortsatt ut oppdateringer til versjon 8.1. Det er adskillig lengre enn den jevne linux-distro.

 

Alt i alt en fin distro. Jeg har kjørt et par versjoner tidligere, og har fortsatt liggende Suse 8.2 på en PC jeg ikke bruker noe særlig. Idag foretrekker jeg dog mer "hardcore" distroer, og kjører Arch på hoved-maskinen min, men dette blir jo helt smak og behag.

Lenke til kommentar

Om ein ikkje har DVD-brennar kan det være lurt å lese README...

 

2) If you have a CDR/RW burner, you may want to download the file

  SUSE-Linux-9.2-mini-installation.iso (size: exactly 67336192 bytes),

  burn it on a CD and boot from it to start the installation of the SUSE

  Linux 9.2 FTP version. The advantage over option 1) is clear: You only

  download the packages that you need:  From the total of 3GB of the

  DVD image you might only need 1GB for your desired selection of

  packages to install.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
Ser vel egentlig ingen grunn til å hive ut gentoo for øyeblikket.

Så du vurderte faktisk å hive ut gentoo til fordel SUSE?

Nei, jeg prøvde å finne ut om det var noen grunn til å laste ned denne distro'en. For eksempel om det fulgte med noe interresant software.

 

Apropos hive gentoo. Gentoo er ikke ideelt for alle maskiner, for eksempel maskiner med treg prosessor og/eller liten HD. All kompileringa tar tid og plass.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Jeg forventer ikke at noen skal fortelle meg hva jeg skal bruke tid på. 

Det er jo akkurat det du forventer når du åpningsinnlegget ditt etterspør hvorfor du skal bruke tid på det. Det er _nøyaktig_ det du spør om. Er du virkelig så ivrig etter å krangle, at du glemmer hva du skriver i dine egne innlegg? Imponert :)

 

Jeg hadde håpet at noen visste og var så voksne at de kunne fortelle meg fordelen med akkurat denne distribusjonen. Basert på det kunne jeg tatt en avgjørelse selv, ikke sant?

Tja, du flagger jo at du "bruker linux daglig, og kommer til å fortsette med det."

 

Da burde du vel vite det du trenger om Linux og forskjellige distroer? Eller?

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Om ein ikkje har DVD-brennar kan det være lurt å lese README...

 

2) If you have a CDR/RW burner, you may want to download the file

   SUSE-Linux-9.2-mini-installation.iso (size: exactly 67336192 bytes),

   burn it on a CD and boot from it to start the installation of the SUSE

   Linux 9.2 FTP version. The advantage over option 1) is clear: You only

   download the packages that you need:  From the total of 3GB of the

   DVD image you might only need 1GB for your desired selection of

   packages to install.

Evt. lese tidligere innlegg tidligere i tråden :) Hvor det samme er angitt.

Lenke til kommentar
Tja, du flagger jo at du "bruker linux daglig, og kommer til å fortsette med det."

 

Da burde du vel vite det du trenger om Linux og forskjellige distroer? Eller?

Du har en aggressiv holdning. Jeg har brukt Linux i flere år, og har ikke brukt noe annet enn Linux i over halvannet år, men det gjør meg ikke noen ekspert på alle distroer. Jeg ville ikke følt meg inkompetent om jeg hadde spurt noen her om hva de syntes om f.eks. Ubuntu (som jeg aldri har prøvd). Selv vet jeg heller ikke forskjellen mellom SuSE Personal og Professional.

 

Han hadde et enkelt spørsmål som totalt kokte vekk i kverulering, bare fordi han ordla seg på en spesiell måte. Det er ikke rart man blir provosert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Du har en aggressiv holdning.

Nei det er jeg ikke, men det er jo en bra åpning, en god og aggressiv åpning fra din side, når du kategorisk betegner debattanter.

 

Når man stiller spm. slik som ble gjort innledningsvis, med en arroganse uten om det vanlige, er det, riktig nok, ikke rart man blir provosert.

 

Og han oppnådde nok det han ville, mye bråk, mye piss, og off-topic.

 

SuSE er tilgjengelig for alle som vil ha det, uansett om de vet noe om det eller ikke. Såvidt jeg vet, så fungerer Google idag også, så screenshots og hvilke pakker som er med i distroen kan man finne ut av selv. Dersom man gidder å bruke tid på det da, hvis ikke tiden er så altfor dyrebar.

 

Nok off-topic.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...