Gå til innhold

Cd kutter, haha, du sa bedre lyd!


Gjest member-63169

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Voldsomt så arrogant forhold noen folk her hadde til high-end audio da, prøv å hør på et skikkelig anlegg før du uttaler deg da, vær så snill.

Ok, for å klargjøre mitt synspunkt på High-end/audiofile. Jeg, som sikker veldig mange andre, synes at High-end er utrolig å høre på. Jeg har nok ikke hørt så mye som mange andre, men det beste jeg har hørt var nok et anlegg med Dali Mega Line (tror jeg de het) sammen med komponenter fra Electrocompagniet. Selvsagt var det moro, og en åpenbaring i forhold til alt jeg hadde hørt før.

 

Men, det jeg reagerer på, er den ukritiske testingen og viljen til å ta alt for god fisk. Det er tross alt en kommersiell bransje vi snakker om, og dermed er det selvsagt aktører som ser sin mulighet til å tjene (store) penger på lite.

 

Det hjelper ikke at man kjenner "Petter" som eier den feteste HiFi-butikken i byen og har 20 års erfaring i bransjen, dersom han hele tiden har vært en del av den samme ukulturen. Kanskje føler man seg også litt stolt over at man kjenner han, ser opp til han og dermed tar alt han sier for harde fakta. Mulig noen også føler seg som en del av en eksklusiv HiFi-elite.

 

Poenget: Noe som er helt nødvendig når en skal teste, er at det er en blindtest. Man må ikke vite hva man hører på, for da vil forventninger bygget på tidligere erfaringer, fordommer og kunnskap om pris, ha en mulighet for å påvirke resultatet (placebo-effekt). At man "setter seg på bakbeina" når noen krever denne typen testing, tar jeg som et tegn på at man bare er "en del av menigheten". Tro kan som kjent flytte fjell

 

Jeg er klar over at man ikke vet alt om hørselen, hjernen og deres samspill, så det kan godt være ting vitenskapen ikke vet. Jeg er også for å ha en dialog med personer som har mye erfaring med bruk, selv om de ikke nødvendigvis har noen formell kompetanse. Men, selv om ingen vet med sikkerhet, er det ikke dermed sagt at hvem som helst er en ekspert. Du blir f.eks. ikke farmasøit av å ha spist piller hele livet. Så, det jeg reagerer på er at personer som ikke har kompetanse eller i det minste interesse for å teste mest mulig vitenskapelig, for at testene skal gi gyldige resultater, skal krediteres som om de har det. Noen av de positive effektene man skal kunne få med slike produkter, beveger seg i et område der en ikke engang vet om mennesker faktisk er i stand til å oppfatte dem. Desto viktigere er det at testene er best mulig.

 

Riktig testprosedyrer er viktig for mye annet også:

  • meningsmålinger: Dersom en person ikke har peiling på hvordan f.eks. en landsomfattende meningsmåling bør gjøres, så er heller ikke resultatet av en slik utført av denne personen, mye verdt. Den skal jo f.eks. gjøres på et representativt utvalg av befolkningen.
  • legemiddelindustrien(den seriøse delen): De tester også grundig for å påvise om nye medisiner faktisk har en virkning. De har da gjerne en gruppe som bare får sukkerpiller uten å vite det.
  • på kanten: I Norge spiser vi ikke hund, men i noen andre land gjør de det. Dersom en person skal smake hund for første gang, og ser på hund som et kjæledyr, og kanskje har en hund, så tror jeg ikke det smaker særlig godt. Da hadde det nok vært bedre å servert kjøttet uten at parsonen visste hva det var, for deretter å ha spurt om hvordan det smakte.

Så, jeg avskriver altså ikke alt som hevder å gi bedre lyd, jeg setter bare spørsmålstegn ved metodene som brukes, og manges ukritiske kildebruk.

 

Og en siste ting. Dersom man blir lykkelig av å kjøpe seg nye strømkabler til CD-spilleren til 10000,- og får et bedre liv av det, så er det helt greit for meg og veldig hyggelig for den det gjelder. Men, ut over lykkefølelsen for denne enkeltpersonen, betyr det ingenting for meg dersom det ikke kan påvises ved en riktig gjennomført blindtest.

Lenke til kommentar

Sant mye det du sier, det er mange som er ukritiske og som blir blindet av lovord og fancy bokser. Det som også er farlig er at det er lett å glemme musikken når en er så oppslukt av alle de tekniske spesifikasjonene og bruker tiden til å lage pingpong-baller for å legge kablene på.

Lenke til kommentar
Det som også er farlig er at det er lett å glemme musikken når en er så oppslukt av alle de tekniske spesifikasjonene og bruker tiden til å lage pingpong-baller for å legge kablene på.

Det du sier der er et ekstremt godt poeng. For min del har det faktisk vært et lite problem etter at jeg fikk de nye høyttalerne mine, fordi jeg har sitti og lytta etter feil og vært overnervøs for dem. Men det begynner å gi seg nå, og jeg klarer å nye musikken igjen :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Og man skal heller ikke stikke under en gåstol at dette er en bransje preget av mye hurumlurum.... Det finne flust av eksempler på gadgets for hifi som ikke holder mål.

 

Eksempler er fordelingsblokker for strøm, som er helt "innbrudssikre" for å bevare en hemmelig patent, som viser seg ved røntgenfotografering at bare er ei forseglet skjøtekontakt iført edelt treverk på kantene. Pris? maange tusen...

 

For noen år siden ble det solgt forforsterkere som også var plombert for å bevare hemmelige hurumlurum patenter. Disse gikk på 220v, og ga en veldig bra lyd. Problemet var bare at forforsterkeren kun var en attenuator (eller hvordan det skrives) som ikke gikk på strøm i det heletatt. strømkontakta var ikke koblet til noe i det heletatt.

 

Alle forsjellige sprayer som du skal bruke på høytalerkabler og elementer som renser opp lyden, osv, osv.

 

Fikk en mail for en del år side av noen "lokale" hifi guruer her i norge om å kjøpe høykvalitets høytalerkabel etter ett bra konsept. Kjøpte aldri denne selv, men etter nærmere undersøkelser viste det seg at denne fabelaktige høytalerkabelen hadde vi også på 100m sneller på jobben. Det var rett og slett armert kabel, som har transparent isolasjon. Så fett ut, men kostet i virkeligheten snaue 20 kr meteren. Disse hifigutta skulle ha ett par laken for 2x3 meter som var terminert pent i hver ende.

 

Så, med andre ord har man godt av å være litt skeptiker innen hifi, men det finnes også rare produkter der ute som har innvirkning på lydkvaliteten. Men, som tidligere nevnt her i tråden hadde nok de fleste vært mer tjent med å putte 14000 kr ett annet sted i anlegget enn disse produktene.

Lenke til kommentar
Og man skal heller ikke stikke under en gåstol at dette er en bransje preget av mye hurumlurum.... Det finne flust av eksempler på gadgets for hifi som ikke holder mål.

 

Eksempler er fordelingsblokker for strøm, som er helt "innbrudssikre" for å bevare en hemmelig patent, som viser seg ved røntgenfotografering at bare er ei forseglet skjøtekontakt iført edelt treverk på kantene. Pris? maange tusen...

 

For noen år siden ble det solgt forforsterkere som også var plombert for å bevare hemmelige hurumlurum patenter. Disse gikk på 220v, og ga en veldig bra lyd. Problemet var bare at forforsterkeren kun var en attenuator (eller hvordan det skrives) som ikke gikk på strøm i det heletatt. strømkontakta var ikke koblet til noe i det heletatt.

 

Alle forsjellige sprayer som du skal bruke på høytalerkabler og elementer som renser opp lyden, osv, osv.

 

Fikk en mail for en del år side av noen "lokale" hifi guruer her i norge om å kjøpe høykvalitets høytalerkabel etter ett bra konsept. Kjøpte aldri denne selv, men etter nærmere undersøkelser viste det seg at denne fabelaktige høytalerkabelen hadde vi også på 100m sneller på jobben. Det var rett og slett armert kabel, som har transparent isolasjon. Så fett ut, men kostet i virkeligheten snaue 20 kr meteren. Disse hifigutta skulle ha ett par laken for 2x3 meter som var terminert pent i hver ende.

 

Så, med andre ord har man godt av å være litt skeptiker innen hifi, men det finnes også rare produkter der ute som har innvirkning på lydkvaliteten. Men, som tidligere nevnt her i tråden hadde nok de fleste vært mer tjent med å putte 14000 kr ett annet sted i anlegget enn disse produktene.

Thank you!

 

"stepped attenutatorr" tror jeg?

det er et potmeter oppbygd med diskrete motstander, helst metalfilm, for å slippe carbonet i vanlige potmeter som farger lyden på en måte mange ikke liker.

standard inventar for de fleste DIY'ere.

 

"High End" gadgets er som regel bare skit som ikke har rot i vær felles virkelighet overhode, bra eksempler du kom med.

selv bruker jeg ikke annet en STP og vanlig TP kabler i annlegget, og de holder standarder langt over noe du finner i høytalerkabler av kobber. man må opp i sølv før det har noen reel effekt og kjøpe "audiophile" kabler. (synes jeg. sølvkablene jeg lånte gav et noe noe mer detaljert lydbilde.)

 

må bare le litt av menneskene som kjøper de greiene og tror de får så mye bedre lyd av det.

 

denne cd skreller'n derimot kan nok ha noe for seg faktisk.

jeg har selv merket forskjellen en vinglete cd kontra en fin en har.

Lenke til kommentar
denne cd skreller'n derimot kan nok ha noe for seg faktisk.

jeg har selv merket forskjellen en vinglete cd kontra en fin en har.

Hør, hør. :D

 

Men det med kabler er ganske finurlige greier.

Opp til et visst prisnivå er det omtrent umulig å høre forskjell på kabler.

Men kommer man opp på sølv/gull blir det "stor" forskjell.

 

Da koster det jo også så mye at det nesten ikke er vits i. :p

Lenke til kommentar
Gjest member-63169
Den diskkutteren ekke dum, kopiere man også musikken over til blanke cd-r

(uten label trykk) før man freser skulle lyden kunne bli merkbart bedre.

 

Er platen litt skev vil det gå ut over lyden, på samme måtte som label-trykk/og

skrivinn/klistrelapper etc på platen vil gjøre at den spinner litt skevt. Mao. alle

cd'er spinner litt skevt. Det er pga dette at mange hi-fi freaks kopiere sin

musikk på helt rene plater for optimal gjengivelse..

 

Prisen er heller ikkje så avskrekkende, når man ser på hva et high-end anlegg kan

koste så er dette småplukk.. Ikke unormalt at bare kablene koster 15-20 tusen...

 

Menmen, du skal være rimelig freak...

Hvis en cd spiller ikke klarer å spille av en cd skikkelig fordi den ikke er helt rund, hva så med en data cd spiller? den er jo ganske mer avhengig av av å få rette data når den spiller av data cder.

Ellers vil det jo bli feil når en feks skal installere det som er på cden.

Lenke til kommentar
Hvis en cd spiller ikke klarer å spille av en cd skikkelig fordi den ikke er helt rund, hva så med en data cd spiller? den er jo ganske mer avhengig av av å få rette data når den spiller av data cder.

Ellers vil det jo bli feil når en feks skal installere det som er på cden.

Det tenkte jeg på også - de fleste DVD/CD-ROM-spillere til datamaskiner er jo rimelig dritt sammenlignet med det man finner i gode CD-spillere.

 

Men alikevel klarer de å lese data feilfritt hundrevis av ganger fra samme CD... Og i motsetning til audio (hvor et visst tap av data kan korrigeres i ettertid) så må dataene som leses inn til PC være 100% korrekte ellers vil programmer ikke fungere.

 

Meg bekjent så presses originale audio-CD'er og original-CD'er med spill/programvare på nøyaktig samme måte (de brennes jo ikke) og det er heller ikke forskjell i 'oppløsningen' på CD'en. Så at det skulle være noen forskjell høres litt pussig ut.

 

Eller er det rett og slett slik at high-end-utstyr er så utrolig touchy at det ikke tåler noe som helst avvik fra en 100% perfekt plate, noe en CD-rom til 200 kroner fint klarer...?

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Det faktum at cd-spilleren i pcen klarer å lese data nøyaktig fra platen, skyldes i stor grad bruk av feilrettende koder på platen, noe som benyttes både på lyd- og datacder i henhold til CD-standarden. Denne feilrettende koden har flere plateselskap klusset med i et forsøk på å skape kopibeskyttede cdplater, ettersom cd-spilleren i en pc i stor grad er avhengig av disse kodene for å gjøre en nøyaktig avlesning.

 

I tillegg trenger ikke cd-spilleren i pcen å hente ut informasjonen på platen i sanntid, slik spilleren i stua må for å skape en jevn flyt av musikk.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

så spinner en cd rom plata temmelig fort, og du har ikke noen 1\1 ratio på data lest\inn til pc, så error correction er temmelig greit. man har flust med feildetekterings mekanismer på en cd rom data overføring, som med all dataoverføring. det har man ikke på cd. man kan ikke gå tilbake å lese på nytt, da blir det lagg. alt må funke på første forsøk i en cd spiller.

 

edit: gih, exiter, du kan vel ikke bare prøve å være litt tregere neste gang :green:

Endret av Demogorgon
Lenke til kommentar
Har du en cd-spiller som er overdrevent presise (som cd-spillere i høyere prisklasser er) vil humping forstyrre så mye av laseren bommer på et par 1-er og 0-er, dermed vil ikke strømmen være konstant og lyden vil bli borte eller oppfattes som knitring.

Hehe. Dette var artig lesning. En CD-spiller leser overhodet ikke i realtime, og benytter seg selvfølgelig av checksum. Hvis CDens eksentrisitet skulle ha noen rolle, hva med riper i overflaten? Småriper får laseren til å feile, men siden man leser i mange ganger spillehastighet har man tid til å prøve igjen, og igjen.(Store riper som ødelegger data har jo seff. noe å si)

 

Dette produktet slår til og med disse spesialstrømkablene til tusenvis folk måtte finne på å kjøpe.

 

Dette er like moromt som at folk tror man må ha gode digitale kabler. Har du kopiert en fil på LAN noen gang? Da brukte du kanskje en cat-5 kabel til 100 spenn? I disse går overføringshastigheten i mange MBits/sec, men fila kommer jo frem. Hva med gigabit? Digital lyd er mye mindre krevende, så hvorfor kan ikke en kabel med samme kvalitet som en cat.5 levere god lyd? Eller hvis man har digitalt ut på cden, spiller det noen rolle om CD-rommet kostet 20000 eller 200 kr?(På lydkvalitet, betjeningskomfor, design osv er jo en helt annen historie) Eller hva med høytalerkabler?

 

Svaret er enkelt. Når folk bruker tusner på ting som egentlig ikke har noe for seg, kan man ikke gå fra det. Man vil forsvare kjøpet sitt både for sin egen skyld og for å ikke tape ansikt. Å innse at man har brukt tusenvis på ingenting er det ingen som vil og ingen som kommer til å gjøre. Men til dere andre, som ikke er bill narret av markedet ennå, jeg håper for deres skyld at dere vil fortsatt ha fornuften i behold.

Lenke til kommentar
...man har flust med feildetekterings mekanismer på en cd rom data overføring, som med all dataoverføring. det har man ikke på cd.

Selvfølgelig er det feilkorrigeringsfunksjoner/checksums på en audio-CD.

 

CD-Audio data is arranged into 24-byte frames, which include actual audio data along with sync bits, error-correction data, and control bits. The data in those frames do not appear sequentially on the disc but are interleaved with the data of many other frames. That prevents a scratch on the disc from ruining a whole chunk of data.

 

http://psbg.emusician.com/ar/emusic_burning_ambitions/

Lenke til kommentar

Disse produktene minner om den tusjen som solgtes for ca. ti år siden. En grønn tusjsak som skulle tegnes rundt kantene på CDer for å hindre laseren i å "lekke" ut i kantene på plata, og dermed skape tap i lydkvalitet.

 

Jeg kjøpte en del plater av en kompis som hadde "konvertert" til MD og som hadde brukt denne på sine CDer. Ut fra direkte sammenligninger mellom plater jeg hadde fra før i min samling og som jeg kjøpte med tusjen påklint kan jeg bare si en ting; dette er humbug. En liten urenhet i platens overflate har MYE mindre innvirkning på det endelige lydresultatet enn spillerens elektronikk. I CD-spillere i dag har selve platen (så lenge den er lesbar) svært lite å si i forhold til elektronikken i spilleren.

 

Brukte selv en Yamaha CDspiller i lengre tid som var svært god. Når denne konket byttet jeg med en Sony-spiller som skulle være god. I forhold til Yamaha-spilleren var det som natt og dag. Sonyen manglet totalt oppløsning på lyden og var i tillegg veldig unøyaktig i lydbildet. Testet en Thule CDspiller som i mine ører var overlegen noe annet jeg har hørt på CDfronten, men som også kostet to månedslønner. Kjører derfor i dag med en eldre NAD som er helt OK.

 

Disse produktene er nok mer myntet på dem med mer penger enn normalt, da det alltids finnes dem som er ute etter "spesialiteter" i alle bransjer. (Ref. 800W strømforsyninger for hjemmePC....)

 

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...