Gå til innhold

Waterchill vs MIST vs selvbygget !.. ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda, jeg har den minste pumpa. Den kommer uten nipler, men med samme gjengene som i radiatoren. Du trenger altså 4 nipler med 1/4 BSP gjenger og 1/2" slangetilkobling. Microplex var utsolgt for dette da jeg sjekka sist, men sånt skal være mulig å få tak i på en vanlig rørlegger eller lignende. Bruk også litt gjengeteip eller pakning på tube når du skrur i niplene for å eliminere sjanser for lekkasje.

 

Det jeg ville gjort var å stikke innom en rørlegger eller to på mandag og kjøpt 4 sånne nipler hvis de har. Så bestiller du resten av microplex, det er den enkleste og billigste løsningen vil jeg tro.

 

Jeg så forresten at de hadde riktige nipler i plast hos microplex, og det skal vel gå an å bruke på pumpa, men jeg vet ikke om det vil gå så bra på radiatoren. Godt mulig det funker like bra, men jeg har aldri prøvd det før.

 

 

Finner du ikke nipler hos rørleggeren så er en annen løsning å kjøpe følgende (da passer alt 100% rett fra microplex):

Varenr. Ant. Art.Navn Eksl.mva. Inkl.mva.

C86NP 2 stk. Overgang, plast, 1/2"IDx3/8"ID 19,20 24,00

SD14TM10MM 4 stk. Slangenippel, forniklet, 1/4"BSPx10mm 140,80 176,00

K0100608 2 stk. Kuriyama, slange 3/8"ID - 1/2"OD 35,20 44,00

K0100810 1 stk. Kuriyama, slange 1/2"ID - 5/8"OD 24,80 31,00

 

Da bruker du 3/8" slanger på systemet istedenfor 1/2", og overganger fra cpu-blokka. Synes at de forniklede niplene var svindyre, men...

 

 

Husk uansett å bruke strips til å feste slangene og en eller annen form for pakning når du skrur i niplene (gjengeteip eller pakning på tube). Og test systemet utenfor maskina. Da er det ganske idiotsikkert :)

 

Og forresten, antialge-greier trenger du. Bruk frostvæske eller antialgemiddel fra dyrebutikken eller microplex (hvis de har, orker ikke sjekke nå :p)

 

Lykke til!

Endret av CSSSK
Lenke til kommentar

Jepp, sånne trenger du til pumpe OG radiator - altså 4 stk.

 

Jeg brukte plastnippel på returen på pumpa, og det funka greit nok. Ble en del knoting fordi gjengene var litt lange i forhold til hvor langt nedi jeg kunne skru den - så jeg kappa den, og da var det ikke lett å få den nedi igjen... Men det gikk :)

 

På radiatoren og på trykksiden av pumpa vet jeg ikke om jeg tør å anbefale å bruke plastnipler. Det er godt mulig det går fint, men som sagt er jeg litt skeptisk, særlig på radiatoren pga at gjengene der er i metall.

 

Men ta deg en tur på rørleggere. Der er de niplene ganske sikkert mye billigere. Mulig Chlas Olson eller biltema har sånt også. Eventuelt kan du ta med deg delene ned etter at du har bestilt dem, sånn for å være helt sikker på at du tar med deg riktige nipler.

 

Pumpa går på 230 volt, så du trenger bare å koble den i veggen :) Du hører den nesten ikke uansett om du skrur av PC'en, og akvariepumper har vel strengt tatt best av å kjøre 24/7 uten å bli startet og stoppet, så du kan bare la den stå i. Da slipper du at du glemmer å skru på pumpa eller at relêet ikke slår inn e.l.

 

Bedre å spørre for mye enn for lite vettu :)

Lenke til kommentar
Er vel ikke så mye bedre, men den struper systemet mer, pga den har en helt annen oppbygning enn BI... Men så er det spørsmålet om hvor mye det har å si da... Er vel egentlig ikke så mange gradene du tjener for de hundrelappene vil jeg tro.

Jeg er jo ikke akkurat noen ekstrem-overklokker, men jeg vil ha et passe stille system, som igjen kjøler bra. og om det er 1-3 grader forskjell, så er ikke det så farlig akkurat..

edit: finnes det noen tester med de 2 mot hverandre ? finner ingenting på google..

Endret av LenniZ
Lenke til kommentar

Ser dette bra ut ?

tror jeg går for EVO 240 pga. pris, og jeg er jo bare en hobbyoverklokker som vil ha et stille kjølig system :) tror dere den vil drive 2.8c p4 bra ? ^^,

 

DDTDX478 1 stk. Danger Den vannblokk, CPU, TDX 478 396,00 495,00

AC31011 1 stk. AC radiator, "airplex EVO 240", u/nipler 412,00 515,00

ALPHA15115 1 stk. Alphacool vanntank m/pumpe, AGB-E 600 S 319,20 399,00

K0100810 3 stk. Kuriyama, slange 1/2"ID - 5/8"OD 74,40 93,00

AC71001 1 stk. AC UV-tilsetning, "GlowMotion" 31,20 39,00

AC53101 1 stk. AC korrosjonsbeskyttelse, "ACfluid" 37,60 47,00

SBUVF120RE 2 stk. Sunbeam vifte, UV-reaktiv, Rød, 120mm 136,00 170,00

ZMFANMATE2 1 stk. Zalman spenningsregulator 39,20 49,00

AC32011 1 stk. AC radiatorgrill, for "airplex EVO 240"

Lenke til kommentar

Her er et nytt bilde jeg nettopp tok:

http://www.home.no/lenniz2k/bilde002.jpg

 

Vet ikke om det er plass :S

edit: hva med Procore heatercore ? er ikke den ganske bra?

 

edit3: ganske sikker på at jeg går for dette oppsettet her:

 

1 stk.HW Labs radiator, "BlackIce Extreme II"

1 stk. Danger Den vannblokk, CPU, TDX 478

3 stk. Kuriyama, slange 1/2"ID - 5/8"OD

1 stk. Alphacool vanntank m/pumpe, AGB-E 600 S

2 stk. Sunbeam vifte, UV-reaktiv, Rød, 120mm

1 stk. Zalman spenningsregulator

1 stk. AC UV-tilsetning, "GlowMotion"

1 stk. AC korrosjonsbeskyttelse, "ACfluid"

Sum (ink. mva) : 2 091,00

 

Tror jeg blir ganske fornøyd :) passer det ikke på noen måter i kabinettet, skal jeg tvinge det til å passe! :p

Endret av LenniZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...