Gå til innhold

Reklamasjon på 14 mnd gammel Nokia?


Vakta

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I 2003 var det 1 års garanti og 3 års reklamasjon hvis jeg ikke tar helt feil, siden du kjøpte den under de lovene gjelder det på mobilen din selvom det blir skiftet på i nyere tid. En reklamasjon dekker noe mindre enn garantien, men alle fabrikkfeil etc. dekkes såklart.

det er enten 2 eller 5 års reklamsjon jf. §27 forbrukerkjøpsloven. det er altså ikke 3 år.

Lenke til kommentar
I 2003 var det 1 års garanti og 3 års reklamasjon hvis jeg ikke tar helt feil, siden du kjøpte den under de lovene gjelder det på mobilen din selvom det blir skiftet på i nyere tid. En reklamasjon dekker noe mindre enn garantien, men alle fabrikkfeil etc. dekkes såklart.

3 års reklamasjon eksisterer ikke. Reklamasjon er på enten 2 eller 5 år. Her er uansett kunde dekket av reklamasjonsretten da han bare har hatt telefonen i 14 måneder.

 

EDIT: Hva dekker en garanti som reklamasjonsretten ikke dekker da?

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
I 2003 var det 1 års garanti og 3 års reklamasjon hvis jeg ikke tar helt feil, siden du kjøpte den under de lovene gjelder det på mobilen din selvom det blir skiftet på i nyere tid. En reklamasjon dekker noe mindre enn garantien, men alle fabrikkfeil etc. dekkes såklart.

Hvor lang garanti det er på et produkt er helt og holdent opp til produsent. Det har aldri vært 3 års reklamasjon. som de andre sier så eksisterer det kun 2 og 5 års reklamasjon.

 

Og når du sier at en reklamasjon dekker mindre enn en granti så kan jeg ikke skjønne hvor du har fått det fra. en reklamasjon dekker det samme som garantien dekker og vel så det.

 

Men hvis du mener vi tar feil, så kom gjerne med noen konkrete eksempler på det.

Lenke til kommentar
I 2003 var det 1 års garanti og 3 års reklamasjon hvis jeg ikke tar helt feil, siden du kjøpte den under de lovene gjelder det på mobilen din selvom det blir skiftet på i nyere tid. En reklamasjon dekker noe mindre enn garantien, men alle fabrikkfeil etc. dekkes såklart.

Hvor lang garanti det er på et produkt er helt og holdent opp til produsent. Det har aldri vært 3 års reklamasjon. som de andre sier så eksisterer det kun 2 og 5 års reklamasjon.

 

Og når du sier at en reklamasjon dekker mindre enn en granti så kan jeg ikke skjønne hvor du har fått det fra. en reklamasjon dekker det samme som garantien dekker og vel så det.

 

Men hvis du mener vi tar feil, så kom gjerne med noen konkrete eksempler på det.

 

For at en produsent skal kunne si de gir garanti på et produkt så må garantien gå ut over reklamasjonsretten man har etter lovverket. Det er dermed feil å si at garanti dekker det samme som reklamasjon, den skal faktisk dekke mer! For hvis den dekker det samme som reklamasjon, så er det jo ikke noe garanti i det hele tatt..

 

Det er et krav om at garantivilkårene skal kunne gies i lesbar form lagret på papir, hvis en forbruker ønsker dette. Vanligvis følger det med et eget papir med informasjon om garanti på produktet du har kjøpt. Men veldig mange produsenter slurver med dette.

 

Les mer på Forbrukerombudet's sider her og her.

Lenke til kommentar

Ser fremdels ingen konkrete tiltak der.

I den første linken står det:

"Det er nok derfor et behov for å forbedre informasjonen om hvilke krav som stilles ved bruk av garantier i næringsvirksomhet, både overfor næringsdrivende, men også overfor forbrukere. Det er herunder viktig å synliggjøre forskjellen mellom garantiregler og lovbestemte, ufravikelige reklamasjonsregler som gjelder ved siden av eventuelle garantier i forbrukerkjøp."

 

Viktig å synliggjøre forskjellen mellom garanti og reklamsjon. fort og gæli.

 

og i den siste så står det:

"En garanti er en frivillig ordning den næringsdrivende (selger) kan påta seg ved salg av varer, tjenester eller andre ting, hvor kjøperen gis tilleggsrettigheter i forhold til det han/hun ellers har. Kjøperen vil da få flere rettigheter enn det han/hun ellers har etter loven som regulerer det aktuelle salget, eksempelvis forbrukerkjøpsloven, pakkereiseloven, håndverkertjenesteloven eller bustadoppføringsloven."

 

den forklarer hva en garanti er.

 

Merk at dette er forsåvid bare flisespikkeri og at jeg ikke har noen som helst intensjon i å starte en heftig diskusjon,

 

Det eneste jeg kan se med garanti (på mobiltelefoner) er at vi som selgere slipper å kuke mange timer (litt overdrevet seff) i telefonen med produsentenes "hotline" som vi må med reklamasjon for å få ref nr osv osv.

 

Men ontopic igjen, skal ikke være noe problemer å få godkjent reklamasjon på den 14mnd gamle mobilen :D

 

PEACE!

Lenke til kommentar

Joda..men hva produsenten gir i garanti har _ingenting_ å si for hvor lang reklamasjonstid et produkt har, da dette bestemmes av den norske loven.

 

Så det du sier det er egentlig også litt missvisende. Jeg pleier egentlig like godt å kun snakke om reklamasjon, da det er lite en produsentgaranti dekker som reklamasjonsretten ikke gjør.

Lenke til kommentar

What he said :w00t:

 

Like greit å ta det som er "loven" med en gang.

 

og datating:

Som oftest er det vel: 1 års garant + 2 års reklamasjon eller 3 års garanti + 5 års reklamasjon..

 

Håper ikke du mener/tror at du har ett års garanti og SÅ 2 års reklamasjon...

Det ene garantiåret overlapper det første reklamasjonsåret.

 

og hvor lang garanti en produsent gir er helt og holdent opp til dem.

kan godt gi ett års garanti på et produkt som forbrukerrådet mener skal vare vesentlig lengre enn 2/3 år og dermed sier at det skal være 5 års reklamasjon på det.

 

Bare se på Bilbransjen, de er helt frakke på å gi latterlige garantiordninger på doningene sine... maks 20 000 km eller 1 år osv blablabla (har ikke sett så nøye på hvor lenge de forskjellige gir og ikke gir)

Endret av Surreality
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...