Gå til innhold

Bruke Access database, uten å ha office


Anbefalte innlegg

Hei!

Dette er sikkert et dumt spørsmål, men:

Dersom jeg lager en aplikasjon / database i MS Access, kan da en som ikke har Access installert bruke denne databasen? (ikke bare til søking, men også for å legge inn data)

 

Jeg skal lage et enkelt kartotek, men det er viktig at det kan brukes på enhver PC med windows.

 

Jeg spørr heller nå enn etter x antall timer med knoting for å lære meg et program, for så å finne ut at jeg må begynne på nytt med et annet utvikler verktøy. :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cueball skrev (2002-06-12 18:38):

Hei!

Dette er sikkert et dumt spørsmål, men:

Dersom jeg lager en aplikasjon / database i MS Access, kan da en som ikke har Access installert bruke denne databasen? (ikke bare til søking, men også for å legge inn data)

 

Jeg skal lage et enkelt kartotek, men det er viktig at det kan brukes på enhver PC med windows.

 

Jeg spørr heller nå enn etter x antall timer med knoting for å lære meg et program, for så å finne ut at jeg må begynne på nytt med et annet utvikler verktøy.

 

Mente å ha hørt om noe som heter Access Runtime og gjorde et søk på Google... På denne siden kan du laste ned i allefall en runtime versjon til Access 2000 på 108,5MB :smile: Er ikke sikker på om det var noe slikt du var ute etter og leste ikke igjennom siden, men kanskje er det et forsøk verdt?!

 

Ellers har jeg en orginal Microsoft Office97 Developer Edition Tools som jeg kjøpte for noen år tilbake... Kan kanskje vurdere å selge den rimelig (tror jeg har manualer og org. eske et sted også) dersom det hadde vært noe... Med den kan du fritt distribuere egne Access-applikasjoner. Følger også med et eget verktøy for å lage installasjonsrutiner...

 

[ endret av trn100 den 2002-06-12 20:31 ]

Lenke til kommentar

Takker for mange gode tips.

 

Jeg skal kikke litt nærmere på saken, mine behov og mine kunnsakaper. Har nok ikke programeringserfaring siden C64 og noe svært enkel Basic, men dette er vel triks som selv gamle hunder kan ha nytte av å lære uansett...

 

PS: Kan noen linke til gode nybegynnerguider i eksempelvis VisualBasic? (Er dette en slags objektorientert Basic programering?)

Lenke til kommentar

Hvis alle maskinene som skal ha dette kartoteket skal ha tilgang til de samme dataene, så må du uansett ha en database.

 

Skal man ikke dele data, er vel det enkleste å lage en lite delphi / visual basic applikasjon. Personlig synes jeg delphi er mye greiere å lære seg.

Lenke til kommentar

har nettopp sittet å knotet med et lignende program i basic der vi brukte en database laget i access som kilde for dataene. Jeg tok 2-3 vekttall visual basic ifjor høst, og hvis en skole-lat gutt som meg klarer det så kan du klare det også :smile:

 

Hmm.. Hvis jeg er skikkelig snill så kan du kontakte meg på mail, så kan du få leksjonene jeg brukte til å stå til eksamen. (grei innføring i vb inkl bruk av databaser, høyskolenivå, på norsk)

 

mailadresse finner du nedenfor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...