Gå til innhold

"Lydløs" til 10K


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Da mitt forrige oppsett ikke går likevel (grunnet for svak psu i artic cooling silent kabinettet) trenger jeg på ny litt hjelp fra dere.

 

Skal ha en stue-pc som skal brukes som "media-senter" og til endel spilling samt noe filmredigering.

 

Utgangspunkt; socket 939, pcie, 6600gt, 1gb ram, 200gb seagate og viktig; den må være så godt som lydløs når den ikke brukes aktivt. Hvis ikke tviler jeg på at fruen godtar stue-plassering.

 

Håper noen kan hjelpe meg med et solid oppsett, da jeg selv er totalt lost når det gjelder kompatibilitet. Hvilket kabinett, hovedkort, prosessor, ram, skjermkort anbefaler dere? Pris 10000 (for kun maskinen).

 

Takk hvis noen har et opsett fra før som de kan poste ut her, eller hvis noen har gode tips de mener kan duge.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei

 

oppsett:

 

Cooler Master Stacker Kabinett Black/Silver (Uten Strømforsyning)

 

NorthQ Strømforsyning Silent 400W NQ 4001 - ATX 400W, 120mm Fan, 12-17dBA

 

MSI K8N NEO2 Platinum-54G Hovedkort S939 nForce3 250Ultra,SATA,GbLAN,ATX,Dual-DDR

 

AMD Athlon 64 3000+ 1.8 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED

 

Kingston PC3200 HyperX DDR 1024MB KIT Non-ECC Ultra Low Latency (2-2-2-5-1)

 

Seagate Barracuda 7200.7 200GB IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM

 

Gainward GeForce 6600GT 128MB GDDR3 AGP,"Ultra/1960 XP GS"ViVo/2xDVI, Retail

 

sum: 9285 kr.

 

Eventuelt skjermkort kjøler vis den bråker ?

Lenke til kommentar

Slenger meg på her med sprsm. hvis det er greit...

 

1. Den boxed kjøleren til cpu, er den noe stille? eller må alternativ på plass? I såfall hvilket forslag har man?

 

2. Kan man putte slik zalman zm80D på en 6600 GT? eller blir det for pinglete?

 

3. Chipset kjølerene ser jo ut til å ha en vifte på seg, kan man bytte til passiv kjøling på chipsettet? eller noe mer stille alternativer?

 

4. Den psu'en som er anbefalt, hvordan er den i forhold til microplex sin MIST psu? Skjønner ikke hvorfor microplex har sluttet med de psu'ene ... de var jo helt supre

Lenke til kommentar
Hei!

 

Da mitt forrige oppsett ikke går likevel (grunnet for svak psu i artic cooling silent kabinettet) trenger jeg på ny litt hjelp fra dere.

 

Skal ha en stue-pc som skal brukes som "media-senter" og til endel spilling samt noe filmredigering.

 

Utgangspunkt; socket 939, pcie, 6600gt, 1gb ram, 200gb seagate og viktig; den må være så godt som lydløs når den ikke brukes aktivt. Hvis ikke tviler jeg på at fruen godtar stue-plassering.

 

Håper noen kan hjelpe meg med et solid oppsett, da jeg selv er totalt lost når det gjelder kompatibilitet. Hvilket kabinett, hovedkort, prosessor, ram, skjermkort anbefaler dere? Pris 10000 (for kun maskinen).

 

Takk hvis noen har et opsett fra før som de kan poste ut her, eller hvis noen har gode tips de mener kan duge.

 

Mvh

står pci-e klart og tydelig der hvis du leser nøye.

Lenke til kommentar

Mitt forslag fra Komplett.no:

 

NEC DVD recorder ND-3520A IDE Black (Dual Layer)

595

 

Seagate Barracuda 7200.7 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

1020

 

AMD Athlon 64 3000+ 1.8 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED

1350

 

MSI K8N NEO4 Platinum Hovedkort S939 nForce4 Ultra,4xSATA2,D-GbLAN,PCI-E, 1245

 

Thermaltake Tsunami Sort (uten strømforsyning)

1195

 

NorthQ Strømforsyning Silent 400W Sort - ATX 400W, 120mm Fan, 12-17dB

595

 

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

1365

 

MSI GeForce 6600GT 128MB DDR PCI-E PCI Express, NX6600GT-TD128E, Retail

1595

 

Thermaltake BigWater vannkjølings kit Socket A/478/775/939/940

795

 

Zalman GPU Vannblokk for ATI & Nvidia

295

 

Totalt: 10050

 

Dette ble såvidt over budsjettet, men BigWater kommer på tilbud til helga til 395,-, så der kan du jo rette opp igjen det...

I dette oppsettet tror jeg harddisken blir den største støykilda. Kanskje legge i noen kroner og kjøpe støydempende harddisk-oppheng?

Lenke til kommentar
Takker for dette, det hørtes svært interessant ut. Har aldri vært bort i vannkjøling selv før - men en gang må jo bli den første. Hva tror du jeg kan få ut av prosessoren? Evt hva kan jeg få ut av en 3200+ winch?

Jeg kan lite eller ingenting om klokking av AMD64.. Men tror folk har kommet seg et stykke, og du har iallfall kjøling god nok hvis du går for oppsettet mitt!

Bare se litt på kategorien om overklokking av CPU..

Lenke til kommentar
Da mitt forrige oppsett ikke går likevel (grunnet for svak psu i artic cooling silent kabinettet) trenger jeg på ny litt hjelp fra dere.

Kan du underbygge det? Jeg har aldri hørt noe annet enn positivt om Seasonic. Hvis du tror at 350 W er for lite for det systemet, eller at NorthQ 400 W vil være bedre, da bør du nok tro om igjen.

Lenke til kommentar

Seasonic? Akkurat det sier meg lite...

 

Sendte mail til netshop og han mente det ville bli for svak psu. Mye mulig han bommer kraftig, ville vært veldig greit for meg fordi jeg kan godt tenke meg det artic cooling kabinettet. Vel og merke hvis det ikke blir for jævlig med støy da. Det kan kanskje du svare på?

 

Men disse skjermkorta; viftene går ikke konstant vel??? Når pc står idle? Eller når jeg er på internet?

 

Er litt noob...

Lenke til kommentar

Du må bestemme deg om du trenger å kjøre ffdshow, eller ei.

 

Hvis du ikke trenger det, klarer du deg lenge med løsninger basert på VIA prosessorer og et grafikk kort med passiv kjøling ala ATI X700XT kort som du finner i produktguiden.

 

Jeg har en strømforsyning som er komplett uten vifter. Flotte greier.

 

Her har du et eksempel på kompenter som kan inngå en en media pc til stuebruk.

 

Skal du kjøre ffdshow så trenger du så mye kraft som overhode mulig. Da blir vannkjøling aktuelt. Zalmann har et bra sett (se hos microplex.no)

Lenke til kommentar

Må bare komme med et nytt forslag til kabinett:

Antec Sonata til kr 595 (uten PSU) hos Microplex. Støydempende stålkabinett med tykt stål og to 120mm vifteplasser, hvorav den ene plassen har en medfølgende vifte. Også gummiforinger for vibrasjonsdemping av harddisk. I tillegg er det mulig å kjøpe lyddempende matter spesielt designet for dette kabinettet. Meget stilrent med flott painolakk-finish.

Tror jeg kjøper det når jeg skal ha nytt selv :)

Og du finner en test av kabinettet her på HW.no.

Lenke til kommentar
Sendte mail til netshop og han mente det ville bli for svak psu. Mye mulig han bommer kraftig, ville vært veldig greit for meg fordi jeg kan godt tenke meg det artic cooling kabinettet. Vel og merke hvis det ikke blir for jævlig med støy da. Det kan kanskje du svare på?

Han i Netshop har enten ikke peiling eller så vil han selge noe dyrere. Først med dobbel CPU, 6800 i SLI, eller et lass med disker kan jeg tenke meg den blir for svak.

 

Støy vet jeg ikke, men tviler på at du finner noe bedre lydmessig. Derimot savner jeg støvfiltrering. Noen klager også på enkelte dumme løsninger, blant annet trøbbel med å montere SATA i dempeboksen.

Lenke til kommentar
Hva er ffdshow? Lurer på om jeg burde ha vifteløs skjermkort?

Noen som har prøvd denne: NorthQ Strømforsyning Silent 400W Sort - ATX 400W, 120mm Fan, 12-17dB. Hørt rykter om at den går fort i stykker, men den ser jo lydløs ut.

ffdshow benyttes til å interpolere og endre bilde: Eksempel: Du har en prosjekter som skal vise signal fra vanlig TV (PAL)..

 

Ved bruk av ffdshow blir bilde dramtisk forbedret.

 

Ellers kan jeg anbefale den strømforsyningen som jeg omtalte litt før i denne diskusjonen. Komplett uten vifter og har opp tli 450W kapasitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...