Gå til innhold

Monochrome-bilder med digitalt fotoapp.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De bildene du viser til, ihvertfall det første, er vel tatt av Eirik Holmøyvik (http://foto.no/cgi-bin/bilder/vis_fotograf.cgi?brukerid=13808) og derfor antakelig med filmkamera, men en liknende "effekt" er nok også mulig med digitalkamera.

Den måten jeg har gjort det på:

- ta bildet på vanlig måte, gjerne i RAW

- bruk channel mixer for å konvertere til s/h (gråtoner), gjerne 16bits

- styr kontrast/lys med Curves for å oppnå ønsket effekt

 

Denne framgangsmåten brukte jeg selv på dette bildet: http://foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_bilde.cgi?id=142229

 

Var det noe slikt du tenkte på?

Lenke til kommentar

For å få landskapsbilder i sort hvitt med ekstrem skarphet og kraftig kontrast så må man ofte fotografere i infrarødt lys. Da får man bilder som er umulig å ta på noen annen måte. Det infrarøde lyset passerer uhindret igjennom dis og urenheter i lufta.

 

Forskejllige andre filter gjør også at du kan ta fantastiske bilder som er umulige å justere seg fram til i Photoshop.

Lenke til kommentar
Jeg vil svært gjerne lage slike monochrome bilder med høy kontrast. Har hittil bare klart å fått OK sort/hvit-bilder, men jeg lurer på teknikken bak når man får disse fine bildene med ekstremt kontrast, og når man da vil bruke digitalt fotoapparat...

 

Eksempel 1

Eksempel 2

Etter hva jeg har forstått så er ikke dette monochrome bilder. Jeg trodde selv at det var det til jeg nå nylig spurte læreren min om det(går på formgivning så er ganske sikker på hva han sa var rett)

Et monochromt bilde har bare en farge, det vil si slik som f.eks. dette(kjedelig? Ja).

Personlig syntes jeg ikke at dette lød sannsynlig i det hele tatt, men han sa nå iallefall at det var slik. Men når jeg tenker over det i ettertid så høres det jo rett ut med at monochromt bare er en farge, da mono betyr en :yes:

Endret av Gandalf the Grey
Lenke til kommentar
Jeg vil svært gjerne lage slike monochrome bilder med høy kontrast. Har hittil bare klart å fått OK sort/hvit-bilder, men jeg lurer på teknikken bak når man får disse fine bildene med ekstremt kontrast, og når man da vil bruke digitalt fotoapparat...

 

Eksempel 1

Eksempel 2

Etter hva jeg har forstått så er ikke dette monochrome bilder. Jeg trodde selv at det var det til jeg nå nylig spurte læreren min om det(går på formgivning så er ganske sikker på hva han sa var rett)

Et monochromt bilde har bare en farge, det vil si slik som f.eks. dette(kjedelig? Ja).

Personlig syntes jeg ikke at dette lød sannsynlig i det hele tatt, men han sa nå iallefall at det var slik. Men når jeg tenker over det i ettertid så høres det jo rett ut med at monochromt bare er en farge, da mono betyr en :yes:

Nja, det er nok heller snakk om kun én farge, på hvit bakgrunn, slik at det f.eks. blir sort-hvitt/gråskala eller typisk sepia (brukt/hvitt).

Lenke til kommentar
Haha, det finnes ingenting som IKKE lar seg gjenskape i PS... Bare man har kunnskap og tiden til å gjøre det, er jo endel raskere å bruke filter på kamera.
Du har mye å lære, både om kameraer og Photoshop. Du kan ikke gjenskape noe i Photoshop som kameraet ikke registrerte.

 

Kameraet registrerer summen av alle farvene i nærheten av primærfarvene. Med filter så kan du plukke ut enhver farve og også gå utenfor det synlige farvespektret. Det er ting som bare er mulig med filter og kan ikke gjenskapes på noen måte med andre metoder siden den informasjonen går tapt hvis du ikke bruker filter.

 

 

Monochrome
Trådstarter har brukt ordet rett. Så lenge blandingsforholdene mellom primærfarvene er like så er det bare en farve selv om lysstyrken varierer. Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
De bildene du viser til, ihvertfall det første, er vel tatt av Eirik Holmøyvik (http://foto.no/cgi-bin/bilder/vis_fotograf.cgi?brukerid=13808) og derfor antakelig med filmkamera, men en liknende "effekt" er nok også mulig med digitalkamera.

Den måten jeg har gjort det på:

- ta bildet på vanlig måte, gjerne i RAW

- bruk channel mixer for å konvertere til s/h (gråtoner), gjerne 16bits

- styr kontrast/lys med Curves for å oppnå ønsket effekt

 

Denne framgangsmåten brukte jeg selv på dette bildet: http://foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_bilde.cgi?id=142229

 

Var det noe slikt du tenkte på?

Det var nesten det jeg mente, men har sett bilder med høyere kontrast!

f.eks dette av Carsten Arnholm! Nå vet jeg at dette bildet er tatt av storformat kamera, men har sett bilder tatt med digital-kamera som er like! Mannen som har tatt bildene i eksempel 2 som jeg startet med, har b.la brukt et fujifilm S2 pro!

 

 

Takker foresten for svar....

Endret av tomviktor
Lenke til kommentar
Jeg vil svært gjerne lage slike monochrome bilder med høy kontrast. Har hittil bare klart å fått OK sort/hvit-bilder, men jeg lurer på teknikken bak når man får disse fine bildene med ekstremt kontrast, og når man da vil bruke digitalt fotoapparat...

 

Eksempel 1

Eksempel 2

Etter hva jeg har forstått så er ikke dette monochrome bilder. Jeg trodde selv at det var det til jeg nå nylig spurte læreren min om det(går på formgivning så er ganske sikker på hva han sa var rett)

Et monochromt bilde har bare en farge, det vil si slik som f.eks. dette(kjedelig? Ja).

Personlig syntes jeg ikke at dette lød sannsynlig i det hele tatt, men han sa nå iallefall at det var slik. Men når jeg tenker over det i ettertid så høres det jo rett ut med at monochromt bare er en farge, da mono betyr en :yes:

Monochrome er en farge ja, men det kan være mange nyanser!!

 

Har i min spede ungdom blitt introdusert til denne data-verdenen gjennom en monochrome-skjerm. Den hadde mange nyanser -sort/grønn!

Lenke til kommentar
Jeg vil svært gjerne lage slike monochrome bilder med høy kontrast. Har hittil bare klart å fått OK sort/hvit-bilder, men jeg lurer på teknikken bak når man får disse fine bildene med ekstremt kontrast, og når man da vil bruke digitalt fotoapparat...

 

Eksempel 1

Eksempel 2

Etter hva jeg har forstått så er ikke dette monochrome bilder. Jeg trodde selv at det var det til jeg nå nylig spurte læreren min om det(går på formgivning så er ganske sikker på hva han sa var rett)

Et monochromt bilde har bare en farge, det vil si slik som f.eks. dette(kjedelig? Ja).

Personlig syntes jeg ikke at dette lød sannsynlig i det hele tatt, men han sa nå iallefall at det var slik. Men når jeg tenker over det i ettertid så høres det jo rett ut med at monochromt bare er en farge, da mono betyr en :yes:

Monochrome er en farge ja, men det kan være mange nyanser!!

 

Har i min spede ungdom blitt introdusert til denne data-verdenen gjennom en monochrome-skjerm. Den hadde mange nyanser -sort/grønn!

Dette hørtes meget fornuftig ut :yes:

Men vil det si at hvis jeg har et bilde som består av fargene rødt å svart, så vil det enda være monochromt, da svarten kan brukes som den mørkeste nyansen av rødt?

Dette skal læreren få høre imorgen, da han sa at det var feil av meg å ha et bilde besående av en ansikt i rødt(helt stilisert) med en svart bakgrunn(skal se om jeg kan få lastet det opp på skolen imorgen)

 

*Beklager om dette ødelegger posten til trådstarter :blush:

Lenke til kommentar
*Beklager om dette ødelegger posten til trådstarter :blush:

Jeg er trådstarter! Ingen problemer! ;)

 

Men over til tema: Er det ingen som vet hvordan man kan få slik ekstrem kontrast? her er et eksempel til.

Og her er en link til mange utmerkede bilder tatt av Lars Westvig og Trond Skoglund!

De bruker Canon PowerShot G3, fujifilm S2 pro, samt mellom (eller storformat) kameraer! Synes den kontrasten som de har i sine sort/hvit-bilder er ekstremt bra, dette gjelder også detaljenivået. hvordan får de bildet til å fremstå så sort/hvitt og ikke grått????

 

Har selv tatt dette, men synes jeg mister såpass mye detaljer... hmmm, vanskelig dette... Kanskje jeg ikke forklarer meg godt nokk til at dere skjønner hva jeg mener!?

 

Det er spesielt ved portretter jeg har sett dette fenomenet med høy kontrast og maange detaljer - og da spesielt av eldre menn rundt middelhavet! De har et spesielt uttrykk i ansiktet, samt at man ser alle de 342 hårstubbene i sjegget!

Endret av tomviktor
Lenke til kommentar
*Beklager om dette ødelegger posten til trådstarter :blush:

Jeg er trådstarter! Ingen problemer! ;)

 

Men over til tema: Er det ingen som vet hvordan man kan få slik ekstrem kontrast? her er et eksempel til.

Og her er en link til mange utmerkede bilder tatt av Lars Westvig og Trond Skoglund!

De bruker Canon PowerShot G3, fujifilm S2 pro, samt mellom (eller storformat) kameraer! Synes den kontrasten som de har i sine sort/hvit-bilder er ekstremt bra, dette gjelder også detaljenivået. hvordan får de bildet til å fremstå så sort/hvitt og ikke grått????

Hehe, da så :p

 

Men for meg ser det bare ut som et svart/hvitt bilde med litt høy kontrast(og eventuelt bittelitt lavere brightness) Greier ærlig talt ikke å se den store forskjellen fra vanlige svart/hvitt bilder :dontgetit:

Lenke til kommentar
Noe lignende av dette du mener? Satt bare og tullet med kontrast, gamma, fargemetning og slengte på litt kunstig skarphet. Er vel egentlig bare å prøve seg frem

Ja, men her har du mistet en del detaljer i det mørke området!

 

Har smakket med en fyr som mener man bør undereksponere en del, for så å prøve seg frem i photoshop! Dette vil gjøre slik at lys partier ikke blir utbrendt når man endrer på f.eks kontrast og andre parameter.

 

Noen som har innspill?

Lenke til kommentar
Har smakket med en fyr som mener man bør undereksponere en del, for så å prøve seg frem i photoshop! Dette vil gjøre slik at lys partier ikke blir utbrendt når man endrer på f.eks kontrast og andre parameter.

 

Noen som har innspill?

Det er en god løsning.

 

Du kan også velge ut områder i bildet, å redigere hele bildet er sjeldent det

som gir best resultat. Man bør ta en global justering forså gå inn hver enkelt

del av bildet.

Lenke til kommentar
Ja, men her har du mistet en del detaljer i det mørke området!

 

Har smakket med en fyr som mener man bør undereksponere en del, for så å prøve seg frem i photoshop! Dette vil gjøre slik at lys partier ikke blir utbrendt når man endrer på f.eks kontrast og andre parameter.

 

Noen som har innspill?

Det er nok en god idé å undereksponere litt. Eksempelet mitt tok nøyaktig 30 sekunder å lage, så jeg tenker at selv uten undereksponering så er det mulig å få en del bedre resultat enn dette.

 

Det viktigiste for et sånt bilde er jo å balansere det slik at det er mye detaljer både i de lyse og mørke delene av bildet.

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...