Gå til innhold

Kjøling av en HTPC, trenger råd og tips.


Anbefalte innlegg

Heisann!!!

 

Jeg lurer på hvordan jeg best mulig skal kjøle ned PC uten å lage VELDIG mye støy. PC'en er en HTPC. Det utstyrer jeg har inni den er som følger:

 

CPU:

Intel 3,4 GHz 775, 1 Mb cach

Hovedkort:

ABIT AG8-3rd Eye

Skjermkort:

ABIT RX600 Pro - HDTV

Kabinett:

Silverstone LC10M

Powersupply:

OCZ Powerstream power supply 520 W

 

Det jeg har sett på av utstyr for kjøling av CPU & GPU er som følger:

 

CPU:

Zalman CNPS7700-Cu

GPU:

Zalman Vf700-Cu

 

Men under dette her så må jeg bytte ut NB kjøleren med en av disse:

Zalman ZM-NB32J

eller

Zalman ZM-NB47J

 

Hvordan ser dette ut eller burde jeg butte ut noe? Dette burde jo støye mindre en cpu kjøleren som følger med CPU'en og skjermkortet eller?

 

Jeg har tenkt til å erstatte 60 mm viftene med 80 mm for å få luft gjenomstrøming da. Har også tenkt på å kjøre mCubed T-Balancer som styring for viftene.

 

Kom med tips og forslag hvordan dere ville gjort dette her... Åpen for alt...

Endret av Micro80
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger en god kjøleribbe til prosessoren, skjermkortet regner jeg med skal funke fint med passiv kjøling, det samme gjelder Northbridge. Jeg kjenner ikke til akkurat den CPU-kjøleren du har valgt.

 

Du har jo lagt ganske mye penger i denne maskinen, og jeg ville kanskje ha vurdert mCubed viftestyring for å få full temperaturstyring på viftene og minst mulig støy til enhver tid. Prosessoren din utvikler temmelig mye varme, og er avhengig av god kjøling når den jobber hardt. Jeg vurderer en sånn viftestyring i min HTPC for å få ned støynivået, da blir den i så fall koblet på CPU-, PSU- og kabinettviftene.

 

 

 

Linker lager du på følgende måte:

 

[url=www.hardware.no]dette er en link[/url]

 

Den blir da seende slik ut: dette er en link

 

 

Jeg flytter tråden fra "Hovedkort" til "Støydemping" da den passer bedre der.

Lenke til kommentar
Men det må gå ann å temme cpu'ens tempratur da...

Noen forslag?

Det er ikke noen annen løsning enn god kjøling, det får du med en god kjøleribbe med en egnet vifte, så sant du ikke går for vannkjøling. Det er imidlertid ikke noe poeng å ha temperaturen så lav som mulig, det er f.eks ikke noe problem hvis prosessoren holder 60 grader konstant.

Lenke til kommentar
Alle -M prosessorer er nemlig noe mer egnet i HTPC-er etter min mening.. med tanke på Støy/varme/og ytelse.

En Pentium M yter vel ikke bedre enn en P4? Når det gjelder støy er jeg imidlertid enig med deg, og hvis man ikke stiller store krav til ytelse er nok Pentium M et utmerket valg. Jeg vet ikke hvordan Pentium M yter i FFDshow i forhold til P4, men det kommer jo igjen an på hva du har tenkt å bruke HTPC-en til.

Lenke til kommentar

Jeg har sett litt på denne kjølingen også...

Den virker bra og nesten lydløs sier dem...

Zalman Reserator 1 og Zalman ZM-GWB1

Har sett igjenom testene som ligger på denne siden til Zalman der det blir testet med nesten samme utstyr som meg utenom at jeg kjører brikkesett

775 og ikke 478. Det står på den siden jeg henviser til at de har en overgang for 775 brikesett men har ikke sett den i Norge ennå. Noen som veit hvor jeg kan få tak i den?

Endret av Micro80
Lenke til kommentar

Problem løst.

 

Gikk for Zalman støtter 775 CPU. Klips følger med den nye revisjonen av Zalman Reserator 1.

 

Meget fornøyd så langt. Ingen støy og tempen ligger på 38 grader på CPU mens 28 grader på GPU...

 

Sier bare at jeg kan anbefale dette settet. Det oser av kvalitet i alle ender.

Endret av Micro80
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ser ikke helt poenget med å ha en så hyperkraftig prosessor i en HTPC i det heletatt. Av den simple grunn at de pengene du sparer på CPU kan du bruke til:

 

TV-kort med MPEG2 hardware encoding (hvis du skal ha PVR)

Skjermkort/TV-ut-kort med MPEG2/MPEG4 hardware decoding

 

Dermed så trenger ikke CPU gjøre annet enn å dele ut filer :)

 

Med de to over så skal i teorien en epia basert pc være like effektiv som en pIV 3Ghz+ som gjør all encoding/decoding i software.

 

Derfor, kjøp en passe kraftig cpu som ikke utvikler så mye varme eller kjøp en kraftig cpu og klokk ned.

 

Det er min plan etter hvert iallefall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...