Gå til innhold

Webprogging: Hvilket programmeringsspråk er raskest?


Anbefalte innlegg

Jeg startet en tråd i Tilbakemeldinger som gikk på databasen forumet her kjører på. Tråden utviklet seg i stedet i retning av hvilket språk som var raskest.

 

Les tråden her

 

Jeg vil med dette få i gang en diskusjon rundt hvilket språk som er "best". Vennligst legg litt fakta på bordet, ikke bare si eks: "PHP er best!".

 

Selv har jeg en forkjærlighet for PHP, men kanskje jeg skifter språk etter denne diskusjonen

 

- christt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro at Java-servlets kjører en del raskere enn php siden det kompileres og kjøres som byte-code og ikke script. Man skal kunne lage web-applikasjoner med C# også.

 

Det finnes noe Borland kaller for Web-Snap for Delphi også, men foreløbig finner man ikke så mye dokumentasjon på nettet om det, pluss at det koster penger.

 

Uansett, programmeringspråkene (Java, Delphi, C#, og andre?) er nok raskere enn scriptspråkene (php, asp, jsp, cgi...)

Lenke til kommentar

Det kommer like mye an på programmereren som på programmeringsspråket hva som er raskest.

 

Snakker man om programmeringsspråk generelt, og ikke webspråk vil assembly (eller ren binær kode :smile:) alltid være best, dersom du har sittet hele livet i en kjeller og drevet med dette, og er villig til å bruke 1 år på å lage et "hello world"-program som går 1 millisekund raskere. (Okey, litt overdrevet)

 

Deretter kommer C (og liknende språk), som ligger ganske nært assembly.

 

Jo mer "avanserte" og enkle å bruke programmeringsspråkene blir, jo dårligere blir koden. Det blir altså en avveining mellom hurtigheten/kvaliteten på programmet, og hvor hurtig den skal lages.

 

Med Microsofts nye "fantastiske" .NET-teknologi kan du lage avanserteprogrammer med noen tastetrykk. Til gjengjeld må du ha 2Gz prosessor og 256 Mb RAM for å kjøre et tekstbasert "hello world"-program. (Og det er bare litt overdrevet...)

 

LeD

 

[ Denne Melding var redigert av: LeD på 2002-06-12 15:25 ]

Lenke til kommentar

Konklusjonen er vell at php er best når man skal lage noe fort, og som ikke skal brukes av så altfor mange. (private side, faktura system, diskusjonsforum etc)

JSP/servlets bruker man om man skal ha et stort system som skal tåle stor trafikk hvor man må tenke nøye gjennom trådsikkerhet og hastighet (nettavis etc)

Lenke til kommentar

Det er åpenbart at kompilert er kjappere en script. Det blei nevnt Java Servlets, som er kompilert til bytekode, men hva med ActiveX? Det er jo i maskinkode. Jeg vil derfor tru at et ASP-script der man legger det meste av funksjonen i ActiveX-dll'er er det kjappeste.

Lenke til kommentar

Men dersom man bruker asp skjer jo parsing av sidene runtime på samme måte som php. Ergo vil selve scriptet bli en flaskehals, selv om activex componentene er kjappe. Vil jeg tro hvertfall. Har bar kjørt noen få prosjekter på asp, så jeg er ikke bastant i påstandene.

Noe annet som jeg ser som et problem er at asp er på langt nær så fleksibelt som php og jsp/servlets (får jeg kjeft nå?) Hvis ikke man kjører en perl mod slik at man kan kjøre inline perl i asp scriptet. Da begynner det å bli ok :wink:

Personlig syns jeg at asp har en helt grusom, og tungvindt syntax, men som sagt er det jo en personlig sak hva man liker best av syntax.

 

Kanskje jeg skal gjøre som fjortisene her inne og avslutte med "ASP SUGER". Okey, så mener jeg ikke det, men det er litt gøy å gjøre narr av wannabes :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-18 13:06, cyclo skrev:

Men dersom man bruker asp skjer jo parsing av sidene runtime på samme måte som php. Ergo vil selve scriptet bli en flaskehals, selv om activex componentene er kjappe.


 

Poenget er jo at du passer på å legge den funksjonaliteten som tar mye tid å utføre i ActiveX, og så kan man heller legge mindre ting i ASP-scriptet (helst så lite som mulig). Dersom man for eksempel skal utføre en eller annen tung operasjon på en stor database, lager man bare en ActiveX DLL som gjør hele denne operasjonen. Scriptet ser da kanskje slik ut:

 

Set obj = Server.CreateObject("Bibliotek.Objekt")

obj.tungDatabaseFunksjon()

 

Da tenker jeg du finner ut at dette går rimelig mye kjappere enn om du skulle gjort det i PHP/CGI, eller for den saks skyld Java.

 

Quote:


Noe annet som jeg ser som et problem er at asp er på langt nær så fleksibelt som php og jsp/servlets (får jeg kjeft nå?) Hvis ikke man kjører en perl mod slik at man kan kjøre inline perl i asp scriptet. Da begynner det å bli ok :wink:


 

ASP er vel noe av det mest fleksible du kan få. Selve språket definerer kun noen ganske få enkle objekter, mens du sjøl kan lage dine egne i VB, C++ eller andre språk. PHP har nok en lang liste med funksjoner dersom du kikker i manualen, men det er ingenting mot det du kan gjøre i Visual Basic eller C++.

 

Hvis du legger inn Perl Mod i ASP (visste ikke at det fantes en gang, skrekk og gru!), har du iallfall misforstått fordelene med ASP totalt. Da kan du vel like gjerne bare kjøre CGI, og skrive 70-talls-programkode ...

 

Problemer med syntaksen? Syntaksen er akkurat den samme som i Visual Basic. Og hvis du ikke liker det, så kan du enkelt velge JavaScript-syntaks. Sistnevnte ligner jo veldig på C++, og burde vel ikke akkurat være noe problem å forstå.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-19 15:10, Razul skrev:

Poenget er jo at du passer på å legge den funksjonaliteten som tar mye tid å utføre i ActiveX, og så kan man heller legge mindre ting i ASP-scriptet (helst så lite som mulig). Dersom man for eksempel skal utføre en eller annen tung operasjon på en stor database, lager man bare en ActiveX DLL som gjør hele denne operasjonen. Scriptet ser da kanskje slik ut:


Set obj = Server.CreateObject("Bibliotek.Objekt")

obj.tungDatabaseFunksjon()


 

Det som tar tid med å kjøre et slikt script er å starte en ny prosess med interpeter til asp koden (som for alle andre script), tiden det tar å gjøre dette vil jeg tro er lenger enn å parse koden.

 

Med java kjører alt som kontinuerlig som èn prosess, du har bare en instans av servleten uansett hvor mange forespørsler du har. jsp sider blir parset bare første gangen de åpnes og så lagt i cache'en til Tomcat. Det vil jeg tro sparer en del tid.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Yahoo skal visstnok gå over fra en Oracle/hjemmesnekret binær-kode til MySQL/PHP .. finnes info om det på nett en plass. Dette ene og alene burde tilsi at PHP kan gjøres rimelig jævlig kjapt :) Yahoo er mer trafikkert enn de aller, aller fleste sites på nett..

 

PHP kan også prekopileres (dette tenker Yahoo selvsagt gjøre) via noe stuff du kan kjøpe på www.zend.com (de som lager PHP inteprenteren)...

 

PHP er ganske nice, men jeg mener nå at det burde vært objektorientert i større grad... uansett mitt valg når jeg skal snekre mine små, enkle websider.. Morsomt enkelt å bruke mot f.eks mysql..

Lenke til kommentar
Det som tar tid med å kjøre et slikt script er å starte en ny prosess med interpeter til asp koden (som for alle andre script), tiden det tar å gjøre dette vil jeg tro er lenger enn å parse koden.

Kjører ikke asp-interpreteren i en tråd, hvor asp-modulen holdes i minnet? Skulle tro det siden asp er implementert som .dll.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...