Pålarn Skrevet 11. januar 2005 Skrevet 11. januar 2005 Hei.. Jeg og noen kamerater har tenkt til å ta en spille-kveld! Men problemet er at ingen av oss vet hvordan man kobler sammen alt sammen! Jeg har en sånn HUB, med 8 utganger! Men hvordan kobler jeg sammen alt sammen! Og han har vel en router! La oss si at vi er 2 stk. som skal spille sammen nede hos han! Han har bredbånd! Instillinger og sånt? Hvordan? Finnes det noe guide til sånt? MVH PÅL..
stigos3000 Skrevet 11. januar 2005 Skrevet 11. januar 2005 Du trenger en svitsj som du kobler til routern. På svitsjen kan du koble på mange pc'r (avhengig av hvor stor svitsjen er). Dere må ha hver deres nettverkskabel som dere setter fra svitsjen til hver deres pc. Også setter du opp nettverket med den innebygde veivisern i xp, og vips så har du et LAN.
TriNitroToluen Skrevet 11. januar 2005 Skrevet 11. januar 2005 Du kan godt bare bruke hubben mellom maskinene, det er bare å bruke vanlig nettverkskabler, men dere må sette statisk ip på maskinene. Hvis routeren har flere utganger kan du bare koble deg på denne, da den vil ha innebygd dhcp.
Bull_Dogg Skrevet 12. januar 2005 Skrevet 12. januar 2005 Du kan godt bare bruke hubben mellom maskinene, det er bare å bruke vanlig nettverkskabler, men dere må sette statisk ip på maskinene. Hvis routeren har flere utganger kan du bare koble deg på denne, da den vil ha innebygd dhcp. statisk ip er ikke nødvendig. statisk ip er bare for at man lettere skal finne hverandre uten å søke etter dem. for å komme seg på internett i det hele tatt med statisk ip så må man ha DNS adressa. og den er som regel ikke så altfor lett å få tak på. Hadde problemer med å få tak på den selv, men etter litt om å men fikk jeg den til slutt av leverandør. hvis han har en router som sagt, så er det som regel minst 4 porter på dem. så da er det bare å koble seg inn på den. men hvis den er et godt stykke fra der dere skal sitte så er det greit å bruke den HUB'en du har. er den av en litt nyere kaliber så er det autodetect på den, da kan du koble router og hub sammen med en enten krysset eller rett kabel, men er den av en litt eldre kaliber igjen så må du bruke en krysset kabel og koble til i uplink porten(som regel eneren) er ikke sikker på om man kan bruke rett kabel mellom router og eldre hub, men hvis det er mulig så er jo det bare et plus...da slipper du å få tak på en lang krysset kabel...
Admin'c Skrevet 12. januar 2005 Skrevet 12. januar 2005 sjekk routeren hans den har sikkert innebygget 5 ports switch om det holder, da er det bare å plugge ledningen inn i routeren og så kjøre xp sin netverks wizard.
Pålarn Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Skrevet 16. januar 2005 Hei.. Vi har kun en hub og ikke no ruter.. (jeg trudde at han hadde det, men det var feil) Så vi skal bruke hub'en min.. Hvilke innstillinger skal jeg gjøre? Det er plass til 8 stk. i hub'en! Når vi har koblet alt sammen sammen, kan jeg gå inn på CS da og så finner jeg datamaskinene dems på LAN eller er det ikke så enkelt? Alle har en nettverkskabel hver!
dj_j0tul Skrevet 16. januar 2005 Skrevet 16. januar 2005 voldsomt som du skriker med disse !'ene dine
Cybermantix Skrevet 16. januar 2005 Skrevet 16. januar 2005 Vi har kun en hub og ikke no ruter.. (jeg trudde at han hadde det, men det var feil)Så vi skal bruke hub'en min.. Hvilke innstillinger skal jeg gjøre? Det du må gjøre da er å koble alle til hubben med nettverkskabler (selvfølgelig). Og deretter gå inn i windows og sette statiske ip-adresser for alle. Hver PC må ha en unik IP-adresse. Vanligvis bruker man ip'er i de følgenede områdene: 192.168.0.1 -> 192.168.0.255 for å sette dette gjør du følgende: velg "properties" på My network places/Mine nettverkssteder og deretter properties på "local area connection" Her velger du Internet Protocol (TCP/IP) og huker av for "Use the following IP adress". I feltene fyller du så ut IP adress: velg en adresse mellom 192.168.0.1 og 192.168.0.255 UNIK for hver PC. Subnet Mask: 255.255.255.0 (LIKT for alle) da er det bare og OK'e osv, så burde det fungere. (i en perfekt verden).
Pålarn Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Skrevet 16. januar 2005 Hei.. Takker for svar Cybermix, men skal bare finne IP adressen på de andre datamaksinene da eller? Isåfall hvordan finner jeg de, eller må jeg lage en? Isåfall hvordan?
Cybermantix Skrevet 16. januar 2005 Skrevet 16. januar 2005 (endret) Du må velge adresser på ALLE maskinene. Dvs dere må gå inn på hver enkelt og stille inn med den metoden som jeg nevnte. Det kan være en fordel å skrive ned adressene til alle på en lapp så du husker det, og er sikker på at det ikke er konflikter (dvs like IP-adresser). Eksempel: PC1 har adresse 192.168.0.1 PC2 har adresse 192.168.0.2 ... PCX har adresse 192.168.0.255 Viktigst er det at adressene har de 3 første feltene like, unikt det siste felt, og at subnet masken er lik for alle, i ditt tilfelle at den er 255.255.255.0. Når du skal spille etterpå så finner vanligvis spillene serveren automatisk, men iblant kan det hende at du må spesifisere IP-adressen til serveren selv. Når du skal ha adgang til delte mapper på PCene kan du som regel enten skrive: \\pcens navn eller \\ip-adressen i windows utforsker for å se hvilke mapper som er delt på den PCen. PS: siden dere ikke skal ha internett-tilgang, så kan i teorien IP-adressene være hva som helst, men vet at enkelte spill ikke leter etter LAN-servere på annet enn LAN-adressene. edit: leifene... Endret 16. januar 2005 av Cybermantix
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå