Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071
Melding lagt til av Runar,

Det er sterkt ønskelig å legge ved kilder til nyhetsartikler, innlegg, bilder og lignende man poster, gjerne i form av en lenke direkte til der informasjonen stammer fra. Innlegg med spesielle påstander uten kilde kan bli slettet uten forvarsel.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Interessant.

Ukraine forms F-16 squadron staffed by Ukrainian, US and Dutch pilots

A new international F-16 fighter jet squadron staffed by Ukrainian, US and Dutch pilots has been assembled in Ukraine. The western pilots, who are working under temporary contracts, are helping the Ukrainian pilots to master the aircraft's technical advantages. 

The unit was created "in recent weeks" by the Ukrainian Air Force for immediate deployment.

The unit includes American pilots who "have carried out numerous combat missions in Afghanistan" and a western veteran who performed missions in the Middle East before joining the mission in Ukraine. Among the Dutch pilots are graduates of "leading European air combat schools known for their advanced training in interception and modern aerial warfare".

Men er det sant? 
Njaa ikke helt, i følge det ukrainske flyvåpenet som sier de ventet å med å avvise påstandene fordi de ville se hvordan Russland reagerte. F-16 flys fortsatt av ukrainske piloter, i følge de.

Endret av jallajall
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Skrevet
Jobs skrev (1 minutt siden):

Da får vi se hvem som viker unna. Tror Britene og Frankrike ikke vil la seg skremme.

https://www.finansavisen.no/politikk/2026/02/17/8329047/russland-truer-med-a-bruke-marinen-mot-europa

Russerne later tydeligvis som 'skyggeflåten' ikke finnes. Hvordan skal de da beskytte den? :D 

Jeg har ikke fulgt så nøye med på detaljene men seilte ikke flere av de bordete skipene under falskt flagg/identitet? 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke fulgt så nøye med på detaljene men seilte ikke flere av de bordete skipene under falskt flagg/identitet? 

Det er riktig,og det som er alvorlig er at mange av skipene er gamle og farlig,utrangere som i verste fall kan havarere.

• Liker 1
Skrevet
Mbappe09 skrev (20 timer siden):

Svalbard er norsk territorium, og det er Norge som har suvereniteten over øygruppen. Det bør være et helt grunnleggende prinsipp at fiendtlige og ikke-vestlige stater ikke gis rom til å etablere tilstedeværelse eller påvirkning der. Denne type tankegang, der man naivt åpner opp og bagatelliserer sikkerhetspolitiske realiteter, representerer etter mitt syn noe dypt problematisk. Vi har sett hva konsekvensene kan bli når autoritære stater får spillerom og undervurderes – det er nettopp slike feilvurderinger og manglende årvåkenhet som har bidratt til tragedier og konflikter, ikke minst i Ukraina.

Her har du brukt ein fontfarge som gjer at svaret ser heilt blankt ut, men er såvidt lesbart når eg siterer.

Svalbardtraktaten seier at Norge har suverenitet over Svalbard og at norske lover og reglar gjeld. Men traktaten seier også at alle land som har skrive under på traktaten har rett til å etablere seg der og drive næring på like vilkår. Så det er ikkje slik at suvereniteten er ubetinga. Svalbardtraktaten er både- og.

Om eg eig ein eigedom kan det vere registrert hefte på den. Det kan vere snakk om vegrett over min eigedom, vassrett, bruksrett, burett (kår), banken kan ha pant i eigedommen osv. Det er ingen som hevdar at eg ikkje eig den, men eg kan ikkje utan vidare gjere som eg vil med den.

Skrevet
JK22 skrev (4 timer siden):

Selv om ukrainerne nå mer eller mindre har slettet de fleste gråsonene, spesielt på sørfronten, har de derimot ikke sluttet med å miste territorier til det russiske avansementet, og indirekte sett hadde opprydningen fulgt til at man var i stand til å evakuere de siste holdepunktene i Pokrovsk-Myrnohrad frontavsnittet som nå er helt overtatt av russerne. Slaget om Pokrovsk-Myrnohrad har blitt avsluttet den 17. februar 2025. 

https://x.com/NOELreports/status/2023481050626764832

Forsvarerne hadde solgt seg meget dyrt for å kjøpe tid for de ukrainske styrkene som reist en forsvarslinje med Bilytske og Hryshyne som ankerpunkter, som nå er under angrep av de russiske styrkene. Uansett skulle ikke dette kritiske viktige området ha falt, det var et meget stort feilgrep å ignorere den søndre flanken sør for byen Pokrovsk i flere måneder til fordel for en offensiv i nordøst, som i slutten ikke gav noe som helst resultat, ettersom de siste vinningene gikk tapt i januar-februar. 

Det er åpenbart at Syrskij må skiftes ut. Den gradvise retrettsstriden har blitt altfor kostbart for Ukraina, for man hadde antatt at Putin vil stanse så snart tapene blir kritisk, men det er nå tre måneder siden rekrutteringen bli mindre enn tapene, uten at man ser tegn på fornuftighet på feltet hvor russerne sender enhver de kan sende, rett forut. Det er ingenting som tyder på at det russiske folket protestere, 325,000 har sannsynlig blitt drept, og det hadde kostet dem 400,000 døde, skadde og savnede fra Donetsk til Pokrovsk i ett og et halvt år.  De bare bryr seg ikke. De bryr seg ikke om det blir færre og færre stridsdyktige menn, de bryr seg ikke om bunnløs sorg som ikke angår dem. Ukrainerne hadde lenge en strategi om å påføre russerne størst mulig tap, men det virker ikke fordi russerne er så suicidalt

I Moskva reagere man mye hardere over tap av prestisjegivende emner som allierte i Venezuela enn over hundretusener av døde og skadde, som da tyder på at noe er meget grunnleggende galt der. Det er så langt ingenting som tyder på at det ukrainske forsvaret vil kollapse, alt tyder på at hele Donbass vil være tatt senest i høsten 2026. Men det kan koste russerne en halv million flere menn. 

No trur eg du overdriv nok ein gong. Er det ikkje slik at det vil ta fleire år å okkupere heile Donbass med den farten dei har no?

• Liker 3
Skrevet
jallajall skrev (53 minutter siden):

Russia to fully block Telegram from 1 April, Russian media outlets say

Telegram channel Baza has reported that Russia will start fully blocking this social network from 1 April. Russia's censorship authority Roskomnadzor has neither confirmed nor denied this.

Dårlig nytt for alle, if true.

Samstundes er dette noko som kan skape større misnøye i Russland. Dagsrevyen viste klipp frå Dumaen, der representantar ytra misnøye mot dette. Årsaka var visstnok at det øydela for russiske soldatar ved fronten, men open kritikk innanfor regimet er vel likevel sjeldan kost.

• Liker 2
Skrevet
28 minutes ago, torbjornen said:

Her har du brukt ein fontfarge som gjer at svaret ser heilt blankt ut, men er såvidt lesbart når eg siterer.

Svalbardtraktaten seier at Norge har suverenitet over Svalbard og at norske lover og reglar gjeld. Men traktaten seier også at alle land som har skrive under på traktaten har rett til å etablere seg der og drive næring på like vilkår. Så det er ikkje slik at suvereniteten er ubetinga. Svalbardtraktaten er både- og.

Om eg eig ein eigedom kan det vere registrert hefte på den. Det kan vere snakk om vegrett over min eigedom, vassrett, bruksrett, burett (kår), banken kan ha pant i eigedommen osv. Det er ingen som hevdar at eg ikkje eig den, men eg kan ikkje utan vidare gjere som eg vil med den.

Viktig at Norge setter foten ned spesielt overfor land som Kina og Russland som viser med all tydelighet at di ikkje er ærlige eller kan oppføre seg. 

• Liker 3
Skrevet
torbjornen skrev (5 minutter siden):

Samstundes er dette noko som kan skape større misnøye i Russland. Dagsrevyen viste klipp frå Dumaen, der representantar ytra misnøye mot dette. Årsaka var visstnok at det øydela for russiske soldatar ved fronten, men open kritikk innanfor regimet er vel likevel sjeldan kost.

Skal love deg at det er er stor diskusjon om dette. Russerne liker det ikke, at dem må bli tvunget over til Max. Samtidig som vpn er vanskeligere også. Er fortsatt mange russere som har venner og familie i utlandet som ikke kan få max, som igjen betyr betydelig vanskeligheter med å holde kontakten. 

• Innsiktsfullt 9
Skrevet (endret)
Maabren skrev (24 minutter siden):

Viktig at Norge setter foten ned spesielt overfor land som Kina og Russland som viser med all tydelighet at di ikkje er ærlige eller kan oppføre seg. 

Eg er heilt einig. Men det må skje innanfor ein regelbasert verdsorden.

(Og dette er vel litt av problemet. Demokratiske og liberale land må følgje spelereglane. Russland bryt på si side det som er av reglar).

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Jobs skrev (1 time siden):

Det er riktig,og det som er alvorlig er at mange av skipene er gamle og farlig,utrangere som i verste fall kan havarere.

Man bør vel begynne å kreve statsgarantier for forsikringene på skip for å seile i territorielle farvann som f.eks Öresund. Statsgaranti fra flaggstaten. Dvs. at det blir mindre attraktivt å være proforma flaggstat fordi det innebærer en økonomisk risiko - i hvert fall for rustholker som styres av alkoholikere.

jallajall skrev (1 time siden):

Har de ikke blokkert Telegram fullstendig allerede? Det punktet de sliter med å blokkere telegram er vel bare VPN og jeg ser ikke helt for meg hvordan de skal klare å blokkere det fullstendig. Sånn jeg ser det vil det aldri bli tettere enn en sil.

• Innsiktsfullt 7
Skrevet

putin viser at han ønsker fred slik Trump påstår

Sitat

Ukraine-Russia war latest: Putin launches 400 drones in huge attack hours before US-backed talks in Geneva
Ukrainian forces are assessed to have taken back over 78 sq miles in the last week as diplomats gathered for talks on land in Geneva

https://www.independent.co.uk/news/world/europe/ukraine-russia-war-live-map-offensive-putin-zelensky-news-b2921605.html

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet

For nokre tiår sidan brukte russarar AM-radio til å få nyheiter, musikk eller kultur frå utlandet. Samstundes brukte Sovjetunionen kraftige støysendarar for å prøve å forhindre dette. Mogelegheit til å ta inn utanlandske kanalar gjorde vel også at russarane kunne halde seg oppdaterte når Svanesjøen gjekk i loop på russisk tv.

Korleis fungerer dette i dag. Brukar russarar framleis gamle radioar for å få vite kva som skjer i eige land eller rundt om i verda? Brukar russarar parabolantenner/satellittfjernsyn til å omgå sensuren? Eller sit alle og ser på statleg kontrollert tv når vpn og stadig meir av nettet blir blokkert?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
torbjornen skrev (2 timer siden):

Eg er heilt einig. Men det må skje innanfor ein regelbasert verdsorden.

Dette eksisterer ikke lenger! Har du sovet under en stein?

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, Simen1 said:

Har de ikke blokkert Telegram fullstendig allerede? Det punktet de sliter med å blokkere telegram er vel bare VPN og jeg ser ikke helt for meg hvordan de skal klare å blokkere det fullstendig. Sånn jeg ser det vil det aldri bli tettere enn en sil.

Ikke helt blokkert, men ser ut til å være strupet som forårsaker en del problemer.
VPN gjør susen, men er nok mange som ikke bruker det.

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (2 timer siden):

Man bør vel begynne å kreve statsgarantier for forsikringene på skip for å seile i territorielle farvann som f.eks Öresund. Statsgaranti fra flaggstaten. Dvs. at det blir mindre attraktivt å være proforma flaggstat fordi det innebærer en økonomisk risiko - i hvert fall for rustholker som styres av alkoholikere.

Nei, telegram er ikke blokkert enda. Ikke så lenge siden jeg var der, og jeg prater daglig med folk der gjennom telegram. Det helt uten vpn. 

• Liker 2
Skrevet
jallajall skrev (5 timer siden):

Men er det sant? 
Njaa ikke helt, i følge det ukrainske flyvåpenet som sier de ventet å med å avvise påstandene fordi de ville se hvordan Russland reagerte. F-16 flys fortsatt av ukrainske piloter, i følge de.

Og hvor finner vi denne informasjonen?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...