Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kommer ikke inn på routerens adresse


Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at jeg slo av strømmen til routeren for en stund kommer jeg ikke inn på routerens adresse 192.168.1.1 Men samtidig kommer jeg på nett.

 

Hva er da galt? Routeren er en Linksys WRT54G.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kommer ikke inn på adressen nei, men å pinge den går bra.

Hmm... for din standard gateway skal være adressen inn til routeren altså... ;)

 

Hva har du som ip forresten? Prøvd å bytte ut den bakerste kombinasjonen i ip'en med 1 eller 2?

Skrevet (endret)

Har prøvd å bytte ut den bakerste kombinasjonen av IP'n flere ganger, men uten resultat.

Spørs om jeg må ta en reset av routeren.

Endret av tibbs
Skrevet
Spørs om jeg må ta en reset av routeren.

Kan jo såklart hende det ja, innimellom henger routerne seg litt opp. ;)

Men hvis det fortsatt ikke går ville jeg ringt kundeservice.

Skrevet

Ser ut som om 81.191.24.1 ip-en er gatewayen som internettleverandøren din bruker. Tok en traceroute på den ip-en og så at den endte opp hos bluecom.no, er dette internettleverandøren din?

 

Kan virke som om ikke ruteren din er satt opp med dhcp, og at den bare bridger alt videre. Har du forresten tatt ut kablene som gikk inn på ruteren? Kabelen som kommer ut fra veggen, skal på wan porten. Hvis du har satt den på en vanlig port sammen med kabelen til maskinen din kan det være at ruteren bare fungerer som en switch.

 

Hvilken ip fikk du opp når du kjørte ipconfig?

Skrevet (endret)

Kablene står riktig. Alt har fungert helt bra til idag da jeg måtte trekke ut strømkontakten et par tre timer.

Har tatt en reset av den men det ble ikke noe resultat.

IP'en jeg fikk opp var 81.191.28.122

Endret av tibbs
Skrevet

JVS har helt rett!

Tracing route to host-81-191-24-1.bluecom.no [81.191.24.1]
over a maximum of 30 hops:

 1    <1 ms    <1 ms     3 ms  10.0.0.1
 2    87 ms    87 ms    97 ms  1.80-202-208.nextgentel.com [80.202.208.1]
 3    44 ms    45 ms    28 ms  217-13-0-161.dd.nextgentel.com [217.13.0.161]
 4    72 ms    66 ms    63 ms  217-13-6-209.dd.nextgentel.com [217.13.6.209]
 5    73 ms    47 ms    43 ms  217-13-6-194.dd.nextgentel.com [217.13.6.194]
 6    24 ms    71 ms    68 ms  ge-0-3-0.br3.gaus.no.catchbone.net [193.156.90.3
]
 7    35 ms    80 ms    85 ms  host-81-191-24-1.bluecom.no [81.191.24.1]

Trace complete.

Du har på en eller annen måte koblet utstyret i en bridge-mode...

Bluecom lar ikke kundene sine gå inn på dsl-modemene sine!...

Koble ut DSL-modem, og ta en restart på linksysen...

Du vil da trolig motta IP fra routeren igjen...

Skrevet

Nei, utstyret er koblet 100% riktig. Har ikke forandret på noen i forhold til hvordan det var tidligere da alt fungerte perfekt. Fra PC'en går en kabel til den ene (port 1) av 4 porter på routeren. Fra ADSL-modemet går kabelen til til wan, eller det uttaket som er merket "internet" på routeren.

Skrevet
Eh.... er ikke helt sikker på hvordan jeg setter manuell IP.

Nettverkstilkoplinger -> Lokal tilkopling -> Egenskaper -> TCP/IP innstillinger -> Sett din ip manuelt... ;)

Skrevet (endret)

Hjalp ikke med manuell IP nei....

 

Hardware reset har jeg også prøvd.

Endret av tibbs

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...