Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nextgentel vs smcrouter (nettverksproblemer)


Anbefalte innlegg

Har en netopia 3351 router og en Smc barricadeG-router(Smc2804wbr)

 

Har som sagt nextgentel-internett. Og vanligvis har jeg ikke hatt problemer med porter. Før var interne Ip'ene 10.0.0.2 f.eks. MEd den nye routeren har jeg no fått intern ip 192.168.2.114 om jeg ikke tar feil.

 

Går det an å slå av routerfunksjonen i routeren? Slik at den bare fungerer som et aksesspunkt? Noen som har en ide?

 

Videre, når jeg åpner opp porter i endringsweben, skal jeg bruke den nye interne ipadressen? Har slått av Dhcp i netopiarouteren fordi jeg alikevel fikk 192.168.2.114 som internip.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går bare fint det! (slå på DHCP i netopia-routeren!)

1. Slå av DHCP i router

2. Sett IP på router til samme subnet som netopia

F.eks: IP: 10.0.0.3, Subnetmask: 255.255.255.0

Obs. "error: Your lan IP adress falls in the same subnet as your internet IP adress"

- Får du meldingen over, må du gå til WAN og legge inn noen tilfeldige data under Static IP... En IP-adresse som ikke kommer i konflikt med dsl-routeren.

3. Fjern nettverkskabel fra WAN-porten til smc'n. og koble netopia på en av switchportene 1-4.

 

Du vil da kunne sette pc'n tilbake med ip 10.0.0.2... og ting vil funke som normalt igjen.

 

Bruker selv dette oppsettet...

Router blir 100% mer stabil :)

Endret av wamjdi
Lenke til kommentar
Det går bare fint det! (slå på DHCP i netopia-routeren!)

1. Slå av DHCP i router

2. Fjern nettverkskabel fra WAN-porten til smc'n. og koble netopia på en av switchportene 1-4.

3. Sett IP på router til samme subnet som netopia

F.eks: IP: 10.0.0.3, Subnetmask: 255.255.255.0

 

Du vil da kunne sette pc'n tilbake med ip 10.0.0.2... og ting vil funke som normalt igjen.

 

Bruker selv dette oppsettet...

Router blir 100% mer stabil :)

Lite problem :) Kommer ikke inn på smcrouteren/aksesspunktet(det er jo blitt det no) Og dermed klarer jeg ikke konfigurere diverse andre ting.

 

Ellers skjønner jeg ikke helt hva du mener med sett ip på smc router til samme subnet som netopia router

Lenke til kommentar

Eventuelt sett ip'en din i windows til samme ip'en som du hadde før, for så å koble opp mot smc routeren og stille på ip'en smile.gif Har samme routeren, men føler jeg sliter litt med rekkevidde og link quality, routeren fungerer jo helt stabilt og fint, men sliter litt med rekkevidde.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar
Eventuelt sett ip'en din i windows til samme ip'en som du hadde før, for så å koble opp mot smc routeren og stille på ip'en :) Har samme routeren, men føler jeg sliter litt med rekkevidde og link quality, routeren fungerer jo helt stabilt og fint, men sliter litt med rekkevidde.

 

Mvh Knut Petter Ølberg

Har koblet ut noen av de mer avanserte trådløsfunksjonene...

Jeg bruker bare 11mbps og har svært godt signal og kvalitet

post-61-1105467005_thumb.png

Lenke til kommentar
Husk at du gir smc-router ny ip...

Skal du endre oppsettet igjen går du i dette eks til: http://10.0.0.3

Når jeg prøver å forrandre ip'en til 10.0.0.3 slik du sier så får jeg opp en errormelding.

 

"error: Your lan IP adress falls in the same subnet as your internet IP adress"

 

Ellers klarer jeg ikke konfigurere subnet i samme menyen?

 

ka i svarte? :) Ellers føler jeg meg jævlig newbie her. Skjønner ikke hva dere sier lengre. :hmm:

 

Er det mulig å få det LITT mer med treskje her? :)

Lenke til kommentar

Jeg fikk det til å funke no :) så tusen takk for hjelpen. Men eneste "problemet" no er at det står at jeg ikke har noen forbindelse lengre. Selv om internetten funker da.

 

Under status :

 

Current Time: 2005/01/11 07:57:09 PM INTERNET

Cable/DSL: DISCONNECTED <--------------- Rart? :)

 

 

GATEWAY

IP Address: 10.0.0.3

Subnet Mask: 255.255.255.0

DHCP Server: Disabled

Firewall: Disabled

UPnP: Disabled

Wireless: Enabled

 

Men hvis ikke du har statisk ip du heller og merker null problemer så må det jo være greit dette her. Så nok en gang takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det går bare fint det! (slå på DHCP i netopia-routeren!)

1. Slå av DHCP i router

2. Sett IP på router til samme subnet som netopia

F.eks: IP: 10.0.0.3, Subnetmask: 255.255.255.0

Obs. "error: Your lan IP adress falls in the same subnet as your internet IP adress"

- Får du meldingen over, må du gå til WAN og legge inn noen tilfeldige data under Static IP... En IP-adresse som ikke kommer i konflikt med dsl-routeren.

3. Fjern nettverkskabel fra WAN-porten til smc'n. og koble netopia på en av switchportene 1-4.

 

Du vil da kunne sette pc'n tilbake med ip 10.0.0.2... og ting vil funke som normalt igjen.

 

Bruker selv dette oppsettet...

Router blir 100% mer stabil :)

Etter å ha testet dette en stund nå så må jeg si jeg opplever problemer :( Alt funker perfekt bortsett fra det tar JÆVLIG lang tid å koble til med trådløse enheter. Virker nesten som om DHCP fra NGTrouter ikke klarer å slå igjennom via den trådløse senderen. Og nå i det siste klarer jeg ikke logge på i det hele tatt.

 

Prøver jeg å koble via Wanporten igjen forsvinner problemene med pålogging av trådløse enheter. Men da opplever jeg problemer på min stasjonære maskin som er trådet i forhold til SMCrouteren. I spill som f.eks DOD opplever jeg kraftige lagspikes med gjevne mellomrom. Pingen hopper fra 20-30 til 80 så plutselig låser alt seg på rundt 800. Før det ordner seg og stabiliserer seg på rundt 20-30 igjen. Så samme rundgangen litt seinere. Har prøvd å skru av Nat'ingen i NGTrouter og dhcp, men ser ikke ut som problemene forsvant.

 

Lurer så på om noen har noen gode tips? Skal sies at Steam har hatt problemer med serverene sine det siste døgnet. Men, når jeg har spilt med en jeg kjenner så har ikke han opplevd problemer. Selv om jeg har hørt småprat på serverene om andre som har hatt problemer. Problemet er jo at folk ikke gidder svare når man spør dem om ting..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...