Gå til innhold

SLI eller ikke


WackoJacko

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe meg en ny data og et av de største dilemmanene mine er om jeg skal velge et SLI-system eller ikke. Egentlig synes jeg d høres ganske bra ut å kunne kjøpe et kort i dag og et om et år, men......

 

Er d virkelig 100% ytelsesøkning?

Er d økonomisk lurt?

Hvilke skjermkortbrikkesett er d som kan brukes?6600GT, 6800GT....flere?

Går utviklingen på skjermkort så kjapt at d ikke har noe for seg?

 

Jeg vil gjerne høre argumenter for og imot SLI.

 

PS: Jeg trodde 6800GT PCI-E hadde SLI, men fant ikke noen 6800GT-kort med SLI i prisguiden!?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle kortene i 6600-6800-serien (muligens unntatt 6600-NON GT?) støtter SLI, forutsatt at du kjøper PCI-E versjon.

 

Om det blir økonomisk lurt er vel litt uvisst, men det viste seg å være lurt på de gamle voodoo-kortene i hvert fall.

 

Et par argument mot er jo at det støyer en del mer, krever større PSU og tar opp en ekstra kortplass.

Lenke til kommentar
dette skal altså funke i SLI, d står ikke i produktinfoen!

Det stemmer. Det skal støtte SLI selv om det ikke står i produktinfoen.

 

Er d virkelig 100% ytelsesøkning?

Er d økonomisk lurt?

Nei, det gir inntil ca 80% ytelseøkning dersom skjermkortet er flaskehalsen. Men dette varierer fra spill til spill og varierer også med oppløsning og innstillinger. I praksis er det kun av og til man kan nærme seg 80% ytelseøkning.

 

Om det er økonomisk lurt avhenger vel litt mer smak og behag enn følelser. Jeg er litt på vippen i det spørsmålet der, men tenker heller at man om et års tid kan selge det gamle skjermkortet for å delfinansiere et nytt. Det koster omentrent det samme som å kjøpe et nytt "gammelt" skjermkort for å sette de i SLI. Man må også sørge for å få tak i nøyaktig samme skjermkort for at det skal fungere. Hvis produsenten har gått over til nye produkter så er altså bruktmarkedet plassen å lete.

 

SLI tar jo også mer plass, bruker mer strøm, flere strømkontakter og produserer mer varme enn et raskere skjermkort som ikke står i SLI.

 

SLI er en fin tanke, men alt i alt så heller jeg mot å kjøpe ett raskt skjermkort nå, og selge det for å delfinansiere et nytt om 1 års tid. (kanskje senere også om det fortsatt duger bra i nye spill)

Lenke til kommentar
Tusen takk for utfyllende svar simen, men jeg er nesten bare blitt enda mer i tvil, hehe!

Du trenger jo ikke velge ennå, bare kjøp deg et A8N-SLI, som er av de billigste Nforce4-hk'ene, og et skjermkort i Nvidia 6600-6800-serien, så kan du ta valget senere.

 

Trenger jo ikke å legge ut noe ekstra penger der hvis du uansett skal kjøpe ny maskin nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...