Gå til innhold

Fortinning av endene til høyttalerkabler


Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg og noen kompiser sitter her og diskuterer om endene til høyttalerkabler bør fortinnes eller ei. Dette er da snakk om ikke spesielt dyre kabler til et stereoanlegg.

 

Fordelene med fortinning er at man slipper "flising" av kabelen, men kan lyden bli dårligere av fortinning?

 

Håper det er noen her med fornuftige synspunkter, før det bryter ut "borgerkrig" her... :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo!

Jeg og noen kompiser sitter her og diskuterer om endene til høyttalerkabler bør fortinnes eller ei. Dette er da snakk om ikke spesielt dyre kabler til et stereoanlegg.

 

Fordelene med fortinning er at man slipper "flising" av kabelen, men kan lyden bli dårligere av fortinning?

 

Håper det er noen her med fornuftige synspunkter, før det bryter ut "borgerkrig" her... :!:

Altså, jo mer som er i mellom forsterker og høyttaler jo mer "forstyrrer" man signalet.

 

Jeg kan ikke tro at fortinning har noen hensikt annet enn å hindre at kordelene splittes.

 

Så konklusjon, drit i fortinningen hvis man skal være så veldig nøye på det :)

Lenke til kommentar

hmm, tror at lodding ikke er et godt alternativ. Fordi man vil få mindre kontaktflate mellom kablene og høytalerterminalene. Siden en loddet kabel vill være rund, hvis dere forstår. Kabelen vil ikke bli presset sammen på samme måte. :)

 

Da måtte man loddet den fast til høytaleren for å få noen effekt...

Lenke til kommentar

De "gullpletterte" bananpluggene som de selger mange plasser er forferdelig dårlige. Taper både oppløsning og bredde/dybde i lydbildet. I tillegg demper de signalet litt. Hører det godt i anlegget mitt...

 

Et bedre tips er å lodde høyttalerkabelen rett i delefilter på høyttaleren og på andre siden bare avisolere kabelen for så å koble den til forsterkeren.

Lenke til kommentar
De "gullpletterte" bananpluggene som de selger mange plasser er forferdelig dårlige. Taper både oppløsning og bredde/dybde i lydbildet. I tillegg demper de signalet litt. Hører det godt i anlegget mitt...

 

Et bedre tips er å lodde høyttalerkabelen rett i delefilter på høyttaleren og på andre siden bare avisolere kabelen for så å koble den til forsterkeren.

Jeg har i hvert fall ikke hatt noe annet enn bra erfaringer med de...

 

Men du må legge i en del penger i de for at de skal være bra...

 

Åsså er det jo veldig praktisk :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvordan erfaringer man får med bananplugger, har gjerne med hvor mye man har lagt ned i anlegget. At det er praktisk får så være. Men jeg går ikke etter at det skal være praktisk i bruk. Best mulig lyd er det jeg jakter på. Jo flere punkter du har mellom forsterker og høyttaler, jo mere taper du gjerne...

 

WBT har produsert noen "gullpletterte" bananplugger som en del "lettere" audiofile bruker. Disse er noen av de få som er brukende lydmessig sett. Men vanlige folk tar seg gjerne ikke råd til disse. De koster 220,- kr. pr. par. Man vil jo gjerne ha et par i hver ende av kabelen. Da trenger man 4 par. Det koster for mye for den vanlige mannen i gata.

Endret av Audioslave
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jaja, men det er jo loddet inni forsterker, cdspiller, kabler og høytalere og alt. Så når signalene har gått gjennom 999 loddinger, så 2 til spiller ingen rolle. Men bruk loddetinn med sølvlegering, så blir det bra!

Nevner denne...

 

Det er ganske sant det som står der..

 

Men noen skikkelige "bananplugger" er ikke en motstand...

Lenke til kommentar

At det er loddet inni forsterker, cdspiller, kabler og høytalere er en selvfølge. Men man jakter jo allikevel å få ned antall loddinger og koblingspunkter.

 

Men noen skikkelige "bananplugger" er ikke en motstand...

 

Alle bananplugger er en motstand, selv de beste. Dog noen mindre enn andre...

Lenke til kommentar

At lodding er en motstand er jeg fullstendig klar over. Derfor sa jeg også at jeg jaktet på færrest mulig av disse koblingene i systemet...

 

De bra er ikke no vesentlig motstand...

 

Er klar over at mange av de representerer en mindre motstand en vesentlig billigere modeller. Men hvor mange her på forumet tror du er interessert i å punge ut 220,- kr. for et par plugger?

Endret av Audioslave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...