Gå til innhold

Grafikkort med lavt støynivå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte for en stund siden (nesten ganske nøyaktig ett år siden) Asus ATI Radeon 9800XT 256MB. Dette har fungert helt supert og jeg er kjempefornøyd med det.

Eneste jeg har å utsette på det er støy. Da jeg hadde min store stygge chieftech boks med 4 kabinettvifter og temp på 50C, var dette helt supert... Men for en stund siden kjøpte jeg en shuttle og nå er den *nesten* helt stille om jeg holder fast viftene på skjermkortet..

Har sett litt rundt, men finner ingen som oppgir støynivået på kortene.. db...

Er da ute etter:

Relativt kraftigt skjerkort (helst ikke mye svakere enn mitt 9800xt)..

Stillegående.. helst uten vifter...

under 3000,- (om du vet om ett kort over så kom gjerne med tips)

Alle forslag mottas med takk..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde vel vert en fordel med en link/produsent? Hva er da det kraftigste grafikkortet med passivkjøler og hvilken ytelseforskjell vil det være? Er 9800 Pro bedre en for eksempel 9600XT? Og hvordan i forhold til X600 x700 og x800 (Regner med at det suger i forhold til x800..?)

Skrevet
Er 9800 Pro bedre en for eksempel 9600XT?

ja!

Og hvordan i forhold til X600 x700 og x800

det er bedre enn x600 og alle x700ene bortsett fra xt. x800 er en god del bedre

(Regner med at det suger i forhold til x800..?)

9800pro er fortsatt et gordt kort, som ikke suger i forhold til noen kort. heller ikke x800xt pe. det er svakere men ikke dårlig! langt i fra!

hadde vel vært en fordel med link/produsent?

jepp det hadde det :tease:

dette er det eneste 9800pro jeg fant som er 100% lydløst.

lydløst 9800pro

det går også ann å kjøpe 9600xt ultimate edition også. det er ikke et dårlig kort. men det er en ganske stor nedgradering fra 9800xt.

9600xt er et bra kort, men ikke så bra som kortet du hadde fra før. så hvis det gamle fortsatt fungerer så ville jeg heller beholdt det enn å kjøpe et slikt et.

Skrevet
Da bør du gå for Hightech (HIS) sine Ice-Q kort.. desse er meget lavt støy nivå på :)

Mvh Erik_s

Jepp, men de er dessverre ikke helt støyfrie.

Skrevet

Hva med Arctic silencer? Utgaven til 9800-serien kommer med manuell viftestyring, og på laveste hastighet bråker den minimalt. Ellers så finnes det heatpipe-kjølere fra zalman, men disse er ganske dyre (og helt lydløse).

Skrevet
Skal du ha det helt stille, må du nok gå for en løsning lignende den som allerede er blitt foreslått. Alternativet er vannkjøling.

Vannkjøling bråker faktisk..

Ville gått for Zalman heatpipeløsning, med mindre du skal OC

Skrevet (endret)
Skal du ha det helt stille, må du nok gå for en løsning lignende den som allerede er blitt foreslått. Alternativet er vannkjøling.

Vannkjøling bråker faktisk..

Ville gått for Zalman heatpipeløsning, med mindre du skal OC

Skulle nok klart å kjøle en GPU uten vifter på radiator. Er det støy fra pumpen du tenker på? Med litt demping blir det ganske så stille. Ville omtrent ikke merket det i fohold til annet støy fra maskinen (PSU, HD).

Edit: Jeg nevnte det bare som et alternativ til heatpipe-løsningen.

Endret av Sasuke-kun
Skrevet (endret)

Jeg har en maskin med minimalt støynivå, og har nå hatt Hightech Excalibur Radeon 9800 Pro IceQ i 2 uker. Jeg hører det nesten ikke i det hele tatt med skjermkortviften på fullt. Det er en bryter på kjøleren for å stille ned hastigheten. Da hører jeg det ikke i det hele tatt...

I tillegg blåser det mye av den varme luften ut av kabinettet, så det er litt mindre behov for kabinettkjøling, enn hvis du velger en modell med passiv kjøling!

Ellers kan du jo kjøpe kjøleren på dette kortet separat. Men jeg har ikke kunnskap om den passer til det kortet du allerede har...

Endret av Oxford
Skrevet

Kan me den gang si at vannkjøling er uaktuelt i mitt tilfelle.

Når jeg ser på desse kortene leger jeg merke til at de fleste ser store ut. Kan dette stemme? Har en shuttle uten så mye plass...

En annen ting er at samtlige av disse kortene har 128mb minne.. Vil ikke det være en stor nedgradring? Fra 256?

Solgte nettopp kortet mitt for 2300,- pluss ett ati 9600 low profile kort (kommentarer til den prisen?)

Skrevet
Jaja,...

Har bestillt: PowerColor Radeon X800PRO 256MB... Ette ranbefalinger fra en Norek kar...

*håpe håpe*

Smart valg!

Tar lite plass og utvikler mindre (?) mindre varme enn et 6800-basert kort...!

Og støyer generelt sett mindre..!

Skrevet
Jaja,...

Har bestillt: PowerColor Radeon X800PRO 256MB... Ette ranbefalinger fra en Norek kar...

*håpe håpe*

Smart valg!

Tar lite plass og utvikler mindre (?) mindre varme enn et 6800-basert kort...!

Og støyer generelt sett mindre..!

La oss ikke glemme at PowerColor sitt X800XT PE kort bråkte mest av alle kortene de testet på xbitlabs. Inkludert 6800 Ultra kort osv. Det kan godt være at Pro versjonen er stillere, eller at dette var et unntak det vet jeg ikke :)

Skrevet

Vel.. Han jeg pratet med på Norek sa at han hadde dette kortet i sin egen shuttle. Han var svært godt fornøyd og positivt overrasket med tanke på støy.. Blir spennende å se.. Burde vel ha det i morgen/onsdag...

Kan skrive inn om støynivået når jeg får erfart det...

Eneste bekymringen min er ATI 64bits linux drivere:( snufs snufs....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...