Gå til innhold

Philips demonstrerer Blu-ray-brenner for PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

men dette er jo tidlig i fasen. brenne DVDer kosta jo ca 100 kr for en plate for tre år siden eller noe.

 

husker jeg så i et PCW eller noe, annonse for en ti pakk DVDR for 650 kr ca

 

gi det et år eller to på seg så vil nok prisen droppe akkurat som den har gjort på CD-R, DVD-\+R osv

Endret av 2mass
Lenke til kommentar
Fanr pris, men dette er i Kina..  hehe..

383,7 kr...

Oki.. 2 plater a 23GB koster altså det samme som en 160GB harddisk. I tillegg kommer brenneren...

 

Det sier seg vel selv at dette ikke ser ut som noen slager akkurat.

Alt av nyheter innen ny teknologi som dette er jo alltid dyrt i begynnelsen, og henvender seg først til den større masse om et par år.

 

Selv syntes jeg at man kunne laget noe bedre en dagens DVD-plater, og dagens kvalitet på DVD filmer den gang det ble lansert på 90-tallet. Når DVD endelig spredte seg til folkemassen fra ca 2001, så var DVD nesten gammel teknologi.

 

Neste generasjon "DVD format", bør nok ha kapasitet på minst 50 Gb.

 

Akuurat som en harddisk på 300 Gb er stort i dag, så er det smått om noen år.

 

Store flatskjermer osv. stiller høyere krav til media med stor plass en tidligere.

 

Såvidt jeg vet så skal en DVD plate i dag romme kun 10 minutter med totalt ukoprimert film.

Lenke til kommentar
Fanr pris, men dette er i Kina.. hehe..

383,7 kr...

Oki.. 2 plater a 23GB koster altså det samme som en 160GB harddisk. I tillegg kommer brenneren...

Jepp, blåstråle er vel på nivå med det DVD-brenning var for 3 år siden da brennerene kostet 2-3000kr og platene fra 100kr og oppover. Og konkurrerte med disker på 60GB til 1000kr. Valget mitt den gangen var lagring på harddisk.

 

Valget mitt i dag er lagring på harddisk siden DVD-plater er så alt for små.

 

Om 3 år er vel blåstråle standard og like billig som DVD er i dag, men 23GB er da ingenting når 1TB harddisk koster en tusenlapp.

 

Det kommer sikkert en arvtager til blåstråle da, med f.eks 200GB lagringsplass, men til en helt lattelig høy pris så valget mitt fortsatt vil bli harddisk.

 

3 år senere blir ved det nye allemannseie men lagringskapasiteten er en bagatell i forhold til billige harddisker på 3-5TB.

 

Osv. osv.

Lenke til kommentar
Jepp, blåstråle er vel på nivå med det DVD-brenning var for 3 år siden da brennerene kostet 2-3000kr og platene fra 100kr og oppover. Og konkurrerte med disker på 60GB til 1000kr. Valget mitt den gangen var lagring på harddisk.

 

Valget mitt i dag er lagring på harddisk siden DVD-plater er så alt for små.

 

Om 3 år er vel blåstråle standard og like billig som DVD er i dag, men 23GB er da ingenting når 1TB harddisk koster en tusenlapp.

 

Det kommer sikkert en arvtager til blåstråle da, med f.eks 200GB lagringsplass, men til en helt lattelig høy pris så valget mitt fortsatt vil bli harddisk.

 

3 år senere blir ved det nye allemannseie men lagringskapasiteten er en bagatell i forhold til billige harddisker på 3-5TB.

 

Osv. osv.

Nå er nå en dvd9 blueray på 50gb og den har blitt lagt i 8 lag som blir ca 200gb.Det sies også at flere lag er mulig!

 

jeg måtte minst hatt 10 harddisker a 200gb for å fått plass til alle filmer,musikk,spill osv

Derfor er lagring på dvd idag kjekt..Og det vil det bli med blueray også.

Lenke til kommentar
Nå er nå en dvd9 blueray på 50gb og den har blitt lagt i 8 lag som blir ca 200gb.Det sies også at flere lag er mulig!

 

jeg måtte minst hatt 10 harddisker a 200gb for å fått plass til alle filmer,musikk,spill osv

Derfor er lagring på dvd idag kjekt..Og det vil det bli med blueray også.

Det står da på forsiden av blåstråle skal bli 23GB. Mulig de utvider til 50GB ved å ta i bruk begge sidene på platene, men slike plater har ikke slått an for hverken DVD eller CD. Både på grunn av pris og fordi folk vil ha en logo eller noe skrevet infon om innholdet på plata på den ene siden.

 

Når det gjelder det med opp til 200GB i 8 lag så vil det ganske sikkert bety nye brennere og nye plater slik som f.eks double layer DVD i forhold til single layer DVD. Plater og brennere blir nok både dyrere og ikke tilgjengelig før det har gått en stund.Om det går f.eks 3 år og 200GB blåstråleplater begynner å bli vanlige så kan vi vel godt betrakte det som en ny generasjon brennere og plater, akkurat som om navnet var noe helt annet.

 

Når det gjelder antall plater og fysisk plass til alle dataene, så har du jo valget mellom å stappe 10 stk 200GB-disker inn i et maxitower, eller 5 stk 400GB-disker inn i et vanlig miditower kabinett. Alternativet er å bruke 425 DVD-plater a 4,7GB, holde styr på disse og ikke minst dataene som ligger inne på alle. Siden sletting ikke er mulig må du oppdatere hele DVD'er på 4,7GB hver gang du skal endre på en fil som igger inne på den. Du må også brenne platene om igjen nå og da siden DVD-plater ikke har særlig lang holdbarhet. 425 DVD-plater i spindel vil oppta en ca 1 meter høy stabel, eller flere feite mapper med plater. Evt. 3-4 meter med hylleplass i normale covere. Jeg kan i hvertfall ikke se for meg å holde styr på en slik samling. Selv om tosidige blåstråleplater på 50GB skulle senke plassbehovet til 1/10 så holder jeg meg til harddisker av praktiske og økonomiske årsaker.

Lenke til kommentar
Det står da på forsiden av blåstråle skal bli 23GB. Mulig de utvider til 50GB ved å ta i bruk begge sidene på platene, men slike plater har ikke slått an for hverken DVD eller CD. Både på grunn av pris og fordi folk vil ha en logo eller noe skrevet infon om innholdet på plata på den ene siden.

 

Når det gjelder det med opp til 200GB i 8 lag så vil det ganske sikkert bety nye brennere og nye plater slik som f.eks double layer DVD i forhold til single layer DVD. Plater og brennere blir nok både dyrere og ikke tilgjengelig før det har gått en stund.Om det går f.eks 3 år og 200GB blåstråleplater begynner å bli vanlige så kan vi vel godt betrakte det som en ny generasjon brennere og plater, akkurat som om navnet var noe helt annet.

 

Når det gjelder antall plater og fysisk plass til alle dataene, så har du jo valget mellom å stappe 10 stk 200GB-disker inn i et maxitower, eller 5 stk 400GB-disker inn i et vanlig miditower kabinett. Alternativet er å bruke 425 DVD-plater a 4,7GB, holde styr på disse og ikke minst dataene som ligger inne på alle. Siden sletting ikke er mulig må du oppdatere hele DVD'er på 4,7GB hver gang du skal endre på en fil som igger inne på den. Du må også brenne platene om igjen nå og da siden DVD-plater ikke har særlig lang holdbarhet. 425 DVD-plater i spindel vil oppta en ca 1 meter høy stabel, eller flere feite mapper med plater. Evt. 3-4 meter med hylleplass i normale covere. Jeg kan i hvertfall ikke se for meg å holde styr på en slik samling. Selv om tosidige blåstråleplater på 50GB skulle senke plassbehovet til 1/10 så holder jeg meg til harddisker av praktiske og økonomiske årsaker.

Det er ikke tvil om at enten Blueray eller HDDVD plater kommer til å dominere markedet om bare noen få år når det gjelder film, og dermed også datamaskiner. Flere produsenter har allerede laget plater som både har et eller flere HD lag (enten det er Blueray eller HDDVD) sammen med et dual layer DVD lag (som på en vanlig DVD plate). Dermed kan filmselskapene selge filmer der folk med kun DVD spillere også kan se filmen, mens folk med HD utstyr kan se filmen i HDTV. Flere store filmselskaper har varslet at de vil levere filmer på Blueray format allerede til høsten 2005, og det er kommet en spesifikk liste med filmer som blir sluppet. Med tanke på at HDTV er fremtidens TV standard (også for massene) så er dette igrunn ganske enkelt. Prisene på media er selvsagt uhyrlige akkurat nå, men de kommer, som alt annet, til å falle raskt. Skulle ikke forundre meg om Blueray og/eller HDDVD plater får en raskere "kritisk masse" i markedet enn det dual layer DVD R får, nettopp fordi formatet kommer til å pushes kraftig av alle leverandører.

Lenke til kommentar

"Det står da på forsiden av blåstråle skal bli 23GB. Mulig de utvider til 50GB ved å ta i bruk begge sidene på platene, men slike plater har ikke slått an for hverken DVD eller CD. Både på grunn av pris og fordi folk vil ha en logo eller noe skrevet infon om innholdet på plata på den ene siden."

 

Di fleste dvd filmer som blir solgt idag er tolags.Det er inni plata det er snakk om ikke på begge sider..hvordan skulle man ellers klare 8 lag på blueray?

 

Harddisk er også første valge mitt for lagring men,

Jeg har ca 50xbox spill og mange hundre dvd filmer og har fult opp alle harddiskene mine med filmer++div..Da må vel du også se at det er kjekt med dvd-r plater for backup for f.eks xboxspilla?

 

Og skulle f.eks et virus eller data krasj ødelegge alt på harddisken kan det være greit å dra fram en dvd backup med di viktigste tinga..ikke sant?

Endret av ks666
Lenke til kommentar
Og skulle f.eks et virus eller data krasj ødelegge alt på harddisken kan det være greit å dra fram en dvd backup med di viktigste tinga..ikke sant?

For 3-4 år siden hadde jeg hele tiden backup på CD. Det skapte en enorm mengde plater som jeg ikke fant fram i for ettertiden, som jeg brukte mye tid på, som kostet en del penger den gang, og som var nærmest umulig å oppdatere jevnlig. Jeg gikk derfor over fra CD-basert backup til HD-basert backup. Det er et valg jeg absolutt ikke angrer på.

 

Jepp, Backup er svært viktig, men det går altså fint an å ha backup på harddisk.

 

I dag har jeg 2 eksterne 200GB disker som jeg kjører backup til i blandt. Kjapt, enkelt, og ingen enorm platesamling å holde styr på.

Lenke til kommentar

For 3-4 år siden hadde jeg hele tiden backup på CD. Det skapte en enorm mengde plater som jeg ikke fant fram i for ettertiden, som jeg brukte mye tid på, som kostet en del penger den gang, og som var nærmest umulig å oppdatere jevnlig. Jeg gikk derfor over fra CD-basert backup til HD-basert backup. Det er et valg jeg absolutt ikke angrer på.

 

Jepp, Backup er svært viktig, men det går altså fint an å ha backup på harddisk.

 

I dag har jeg 2 eksterne 200GB disker som jeg kjører backup til i blandt. Kjapt, enkelt, og ingen enorm platesamling å holde styr på.

smak er forskjellig så en blir ikke enig :) jeg liker å lagring på harddisk og dvd og du bare harddisk,men ser fram til blueray med hdtv og større lagringsplass

Lenke til kommentar
jeg bare lurer fælt på ca hvor mye medie kommer til å koste.. og vil det noengang bli muli å ta "backups" av originale blue ray filmer ?

 

Jeg har lest at de ikke kommer til å koste mer en dvd-R/RW

vel... du tar vel litt feil der.. det kommer vel til og koste så skjorta merker det..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...